kraschpuckar?

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Varför har bara vissa banhojar kraschpuckar? beror de på att man inte får ha det eller va finns det för för- nackdelar med såna?

fördel - skydd
nackdel - kostar

måste va nåt mer väll? :va

/nybörjare

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Zenit skrev:
2444488 Varför har bara vissa banhojar kraschpuckar? beror de på att man inte får ha det eller va finns det för för- nackdelar med såna?

fördel - skydd
nackdel - kostar

/nybörjare

Dom kostar bara en bråkdel av en ny ram eller motorkåpa och kan vara skilnaden från att ta sig hem eller kunna köra färdigt en tävlingshelg eller ett endurance:tummenupp

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Peder Rosberg skrev:
2444500 Dom kostar bara en bråkdel av en ny ram eller motorkåpa och kan vara skilnaden från att ta sig hem eller kunna köra färdigt en tävlingshelg eller ett endurance:tummenupp

precis som jag tänkt men ändå ser man flera bilder från race där folk kör utan..varför?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Sen skall man dock tänka på att kraschpuckar gör cykeln rundare och mer voltningsbenägen något som kan kosta svin........

Jag kör hellre utan och plastar kåpor oftare för att minimera risken för en voltande cykel som slår sönder precis allt. Fast på en Gs600 så är det kanske läge då cykeln redan är rund som en öltunna:D .......

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Zenit skrev:
2444509 precis som jag tänkt men ändå ser man flera bilder från race där folk kör utan..varför?

En del cyklar behöver mer än andra, R1 t.e.x har en väldigt utsatt kopplingskåpa som nästan uteslutande går åt fanders när man går omkull.

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
P@trik skrev:
2444565 Sen kör ju en del av oss aldrig omkull. :rolleyes:

låter ju som ett bättre val :rolleyes:

nån som vet hur en zxr400 kan bete sig? voltbenägen? utsatta delar?

o nej jag tänker inte test vurpa min :näsblod :tungan

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Hoj
R1, Crf å CB 750
Zenit skrev:
2444488 Varför har bara vissa banhojar kraschpuckar? beror de på att man inte får ha det eller va finns det för för- nackdelar med såna?

fördel - skydd
nackdel - kostar

/nybörjare

Dåligt utformade kraschpuckar i kombination med för hårda bultar i ramen kan leda till att man kröker motorfästena vid en krasch.

Och istället för att spara pengar på plast får man köpa ny ram.

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
Så länge cykeln är på banan gör dom nytta, men när den kommer utanför i gräset är det lätt att det hugger i och cykeln börjar volta i stället...

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
LOTTAK skrev:
2452238 Så länge cykeln är på banan gör dom nytta, men när den kommer utanför i gräset är det lätt att det hugger i och cykeln börjar volta i stället...
Sant men vid en highsider så kan dem sätta sig i asfalten med vet jag utav egen erfarenhet.
O kan skicka iväg mcn på lite akrobatiska rullarunt grejjer om man har otur.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...