Kraschtråd 2005?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Vet inte om det finns intresse av en sån tråd, vet egentligen inte vad det tjänar till, men kan va kul att läsa ibland, (varning:finns liknande på annat forum)
Om det verkar intressant så skriver vi här, annars kan säkert en vänlig moderator ta bort tråden helt och hållet.

Jag kan väl börja med min första då:

Datum: 050421

Plats: Utanför Olles hemmamarker

Hoj: KTM 540 SMR

Hur: Ingen aning faktiskt, det är det som känns så fånigt, en liiiten, liiiten sväng, varken på eller avslag, plötsligt låg jag där och gled. Skit på asfalten??? (Ok, kalla slicks på kall asfalt, men verkar ändå skumt)

Skador hoj: Slipade puckar, ditsatta ett par dagar innan, verkar funka kanon, hojen oskadd, men herregud, va långt den tar sig när den glider på dem! Stannade till slut i en grannes grovsopor. Var en sån helg. Missade dock TV:n...

Skador Förare: Lite ont i ett knä, Nåt knäckt eller iaf skadat revben, ont som satan, jag lovar, begynnande håravfall, tilltagande ölmage. Lite ont i själen också.

Summering: Hur ska jag köra i morgon nu? Hoppas inte Ålandsresan blir lidande...
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag tror jag editerar i samma kommentar för annars blir det så många kommentarer i tråden :p

Vurpa 1-8: Lowsider på isen, inga skador på mig eller hojjen.
Vurpa 9-10: Highsider på isen, första gången ont i sidan andra gången luungt.
Vurpa 11-13: Lowsider på isen, inga skador.
Vurpa 14-15: Den där jävla svängen på åland. Runt 30km/h? Lowsider!
 
Last edited:

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
2005.04.14

Kalmar gocartbana.
Andra passet, ganska kallt och 4 värma-däck-varv.
En svag vänster ut på "läktarrakan" (fullt påslag) och vips så var bakdäcket före framdäcket. (Inte många vänstersvängar på banan).
Hade hjälmkameran igång så det finns på film. Ser faktiskt ganska bra ut :D
Resultat: halva växelpinnen bort och en bit av fotpinnen. Lite skrap på handtagsskyddet. Och ett stort hål i skinnstället. Helt nytt :mad:
Håller på att klippa ihop filmen så den kommer upp på min sida snart.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
420 skrev:
2005.04.14

Kalmar gocartbana.
Andra passet, ganska kallt och 4 värma-däck-varv.
En svag vänster ut på "läktarrakan" (fullt påslag) och vips så var bakdäcket före framdäcket. (Inte många vänstersvängar på banan).
Hade hjälmkameran igång så det finns på film. Ser faktiskt ganska bra ut :D
Resultat: halva växelpinnen bort och en bit av fotpinnen. Lite skrap på handtagsskyddet. Och ett stort hål i skinnstället. Helt nytt :mad:
Håller på att klippa ihop filmen så den kommer upp på min sida snart.

Det ser vi fram emot! :tummenupp
Du klarade dig bra, hoppas jag?
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Tror fan de där smärtsalvorna man köper på apoteket funkar, nu kan jag andas halva lungorna snart, Fy fan, kommer att vara elitgymnast snart om det fortsätter så här... :D
 

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Ort
VÄRMLAND
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Koperade in ett gammalt inlägg från ifjol...
Nyss varit ute och gjort en 12a :yoparty (märkte det inte själv, men kompisen som stod vid sidan och tittade på sa att den stod rakt upp (bågen alltså) och att det skrapade som bara... :cdevil )
låter ju bra så långt... men...
sen vinglade jag till, satte foten i backen och sen kom känslan av ett knä som håller på att vridas i helt fel riktning och vidare hördes det verkliga skrapet... det hjärtskärande ljudet av en båge som skrapar i asfalten.
Orsaken till vurpan kan ha varit att jag lutade mig bakåt och som vid vanlig slangning lite åt sidan (för att se vart de bär iväg).
De funka inte så bra de.
Nåväl... så här var händelseförloppet i alla fall: Kör sakta på 1:an (funka inte på 2:an) väl uppe klockan tolv (eller lite tidigare)... lutar mig bakåt och lite åt sidan, och sen välter jag snett bakåt och åt vänster och vidare rätt i backen :tomten
Skador på hojen: Växel pinne av, trasig blinkers, skrapad sidokåpa och vint styre.
Skador på förare: Obeskrivligt ont i knät (gränsfall att jag spydde). Fick väl tillbaka rörelseförmågan efter ca. en månad.
\\RR
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Rogga fick testa vurpa i stora velodromen. Jocke tog omkull Olles hoj 2 ggr. Jag fegade. som vanligt. nu har jag iofs orsak, Skabbigt revben, men den känns skitbra å svänga me! Borde kunna bli liiiiitee snabbare på den, är van crossfjädring...
Men Rogga, RR-mannen var fanimig snabb. Kanske är det som gäller? RR-stuk? ska träna mina höftböjare, tog fort slut idag. blir intressant på åland, då ska jag bli kissad på som satan.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
jesseboy skrev:
Rogga fick testa vurpa i stora velodromen. Jocke tog omkull Olles hoj 2 ggr. Jag fegade. som vanligt. nu har jag iofs orsak, Skabbigt revben, men den känns skitbra å svänga me! Borde kunna bli liiiiitee snabbare på den, är van crossfjädring...
Men Rogga, RR-mannen var fanimig snabb. Kanske är det som gäller? RR-stuk? ska träna mina höftböjare, tog fort slut idag. blir intressant på åland, då ska jag bli kissad på som satan.
Lite ledsen för att det inte var jag som fick ta oskulden på Hondan :( Jag tror det här är första gången 2005 som jag är på en bana å inte går ikull :p Hoppas det håller i sig framöver, kändes bra idag! 1,5 sek snabbare än den snabbaste tiden jag sett på banan tidigare (iofs inte fullständig tidstagningsinformation) och på jesses hoj, så nog finns det potential i den, och jesse lär nog skrapa bort ännu en sekund när han vilat upp sig! Man vill ju inte gå omkull med andras hojjar...

Förresten borde nån av er räcers komma upp å visa oss hur fort man kan köra här!
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Tja...

Några träningsvurpor
Ett par rejsvurpor (inget allvarligt, vann ena och 3a i andra trots vurpor)
En träninsvurpa igen och sen var det över... Styret urbrytet ur kronan, baskärmen av och L2 pulvriserad.

Daniel
 

Deafdumbo

Barbro: Hemkunskapslärare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Junipervillagemountain utanför Sthlm
Hoj
CR500 supermotleopard
ypvs skrev:
Tja...

Några träningsvurpor
Ett par rejsvurpor (inget allvarligt, vann ena och 3a i andra trots vurpor)
En träninsvurpa igen och sen var det över... Styret urbrytet ur kronan, baskärmen av och L2 pulvriserad.

Daniel

Men där är du ju! Är du på bättringsvägen? Har du kvar adressen på sjukhuset - det är ett litet paket på väg dit.

/ JV - senaste vurpan var Paradisbadet i Ö-vik (nya kanan)
 

Kami_kaze

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -03
Slog över idag...

Var ute själv å busade lite i Torslanda å Säve på min motard 525 exc -05. Hade legat och slangat ca en & en halv km genom kurvor å allt känndes toppen. Kom in på en raka och låg högt... vipps så råkade jag peta in en växel utan kopplingen.
Har cross stövlar & det är ganska tight mellan stöveln och "växelpinnen". Hade hunnit att slappna av & bara njöt så jag hann inte att parera rycket. Slog över i ca 70 å såg hur hojen slog över å gled, å gled... en sisådär 40-50 meter :( Som tur var så gled den bara rakt fram utan att sniffa på något mötande fordon.
Själv blev jag bara lite öm om baken & lite skrapsår på händerna. Slet sönder höger handske & fick en rejäl omgång i bakpartiet (rumpan) på mitt nästan nya 15 000:- ställ. Hojen klarade sig nästan utan skador. Lite skrap på styret, fotpinne (hade dock crasch skyddet för fotpinnarna), halva växelpinnens knopp slets ner & så släppte dödar/lamp reglaget. Men mäkta vilket skrap det blev på nummerplåten och bak skärmen. E nog lite sjuk, men jag bara garvade högt när jag såg att det inte hade hänt något mer. Förbipasserande och bakomvarande bilar stannade & undrade om allt gick bra. Jo, för sjutton sa jag å slet upp hojen. Soligt & underbart som det var idag kunde jag inget annat än att slanga vidare med hjulet högt!?! :hihi
 

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Umeå
Hoj
KTM 625sxc
slicks+kyla+grus+asfalt=huvudvärk

050404 Hade precis bytt från isdäck till motard fälgar med ett
slutkört slicks bak. Hade lite bråttom, skulle till kiropraktorn.
Körde upp på en påfart till e4an som svänger kraftigt gasade lite extra,
man tycker liksom att hojen har fått ett nytt liv utan isdäcken,
Fick kraftig sladd åt ena hållet och retur och retur lite rodeokänsla
kände att detta borde jag klara upp men helt plötsligt så
åkte huvet rakt ned i asfalten och hojen kurlade efter vägen.
Såg blixtar och stjärnor men var snabbt på benen (tror jag),
en bil som kom efter stannade och frågade hur det gick och kan
man prata så säger man nog automatiskt att det gick bra trots
att det smärtar lite här och var. Slet upp hojen och drog i väg,
kände att prylarna inte riktigt satt som de skulle fotpinnen intryckt
bakbroms ur funktion, styret lite snett samt en rejäl asfalttugga
på styrskydden. Hann fram till mitt kiropraktikerbesök kraftigt omtumlad,
hon beordrade genast kläder av och funderade över vad jag hade gjort,
blodet rann lite här och var samt knät hade redan blivit ett nummer större.
Hade huvudvärk i en vecka.
Lärdom: Även om hastigheten är låg så kan det göra väldigt ont.
Nu har jag bytt till ett nytt avon distanzia och spanar lite mer efter gruset.
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Gjorde min första vurpa med motard däck på i dag. Stog med ena knät på dynan och slangade på 3:ans växel...låg lite överbalans läget och balanserade....till slut gick det så sakta att jag inte hade nån motorbroms och bakbromsen kunde jag inte andväda för den foten var ju på dynan. Vips så låg jag på backen och såg hur hojjen gled i väg. Jag klarade mig rätt bra, stukad tumme och ömande knä och stortå!! Hojjen fick lite skrap på handskydd och dessvärre framfälg :( trots att jag hade kraschpuckar...så det är mitt andra överslag med hojen...sist var i vintras, då gled bakdäcket undan i en kurva....vad säger man...rätt orutinerat...men shit happens!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja det börjar väl bli läge att sammanfatta vurorna hittills i år :rolleyes:
Finns det ett krasch mästerskap så känns det som om det är där man har störst medaljchans.

28/4 - 1/5 Åland.

2 framhjulssläpp & tillhörande lowsider på första dagen & slajdade omkull en gång den tredje dagen. Inga direkta skador på varken hoj eller mig bortsett från lite skapmärken.
Va dessutom nära & vurpa ett antal fler gånger & va stundtals mer ute i gräset än på banan. Skyller allt på taskigt iställt chassi :rolleyes:

3/5 Bevikscupen, Linköpig

Utan att gå in på detaljer så vurpade jag en gång varje gång jag kom ut på banan. Vid första vurpan stukade jag till tummen ganska rejält, i övrigt klarde sig både hojen & jag bra. Skyller åter igen på dåligt inställt chassi, dock bättre än senast.

22/5 Sommen, Tranås

En mindre vurpa under träning på 1:a gruspartiet efter ett mindre lyckat hopp. Sen slajdade jag omkull efter start & mål då jag försökte kompensera för min lite väl sena inbromsning. Ännu en gång klarar sig både jag & hojen sig utan anmärkningsvärda skador.

...to be continued
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top