krasslig duke II

putrefaction

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
karlstad
Hoj
660smc
polarns duke är bäng och vi får ingen ordning på grejorna..

startar och går som ett klockverk, men när den blir varm börjar det strula..

så länge den är kall går den på jämnt och fint på tomgång och svarar, som vad jag skulle gissa är normalt för en duke, på gaspådrag.
när tempen börjar närma sig arbetstemp går den fint så länge man har lite varv på maskinen men tomgången blir väldigt orolig och till slut stannar den alltid. den hackar å går i allt mellan tre och trettio sekunder, sen dör den, oftast väldigt tvärt. när den börjar strula låter det nästan som att den missar att tända ibland, men bara på tomgången.
det verkar ibland som att det går att rädda ett motorstopp med att dra på choken, fast bara nåt alldeles fruktansvärt lite, och balansera tomgången med den..

jag har som hastigast talat med lelles, de tyckte det lät som något med bränsle tillförsel.

vi har haft av förgasare och skruvat isär/gjort rent, vi har gjort ren tanken och vi har ställt rätt den där tpc grejen. dvs 0.88 volt på tomgång. vi har bytt stift.

cykeln är en duke II -03
luftmunstycket är 1.2
lågfart är 47,5
högfart är 175
den har power parts y-rör och orginal burkar som är fimpade på insidan.
vaakuum slide grejen som nålen sitter i är det tre hål i, ett för nål och ett på varje sida om nålen, de två hålen är borrade till 3mm.
nålen sitter på tredje uppifrån.
epc är borttagen.
hålet uppe på förgasaren är tätat, inga andra är tätade.

som det är just nu så kommer det ungefär tre droppar vatten på baksidan cylinder, mellan topp och cylinder, per 8mil ungefär. dvs det läcker typ inget, men finns ändå ett läck. nivån i kylaren sjunker inte och vi får inget vatten i oljan så vitt vi kan se.

har sök och läst några andra trådar där folk haft ungefär samma problem, men ingen har skrivit vad som åtgärdats..

hjälp!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Mitt enda tips är att på en stånka kommer allt strul från förgasaren (om man har gnista)

Låter som om soppan inte räcker till på något sätt,mät flottörhöjd osv.
 

putrefaction

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
karlstad
Hoj
660smc
i samband med att vi gjorde rent förgasaren kollade vi flottörhöjd enligt instuktionerna för den förgasaren..
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Med risk för att idiotförklara mig själv men vafan, ett skott från höften kan ju träffa rätt.. Kan det vara nåt så enkelt att det blir undertryck i tanken pga klämd luftslang eller liknande?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Suomalainen skrev:
Med risk för att idiotförklara mig själv men vafan, ett skott från höften kan ju träffa rätt.. Kan det vara nåt så enkelt att det blir undertryck i tanken pga klämd luftslang eller liknande?

No offence.
Avluftningen till tanken sitter vid tanklocket.

Men iden är bra!
Kolla alla vacumslangarna till förgasaren,det är trångt där uppe.
 

glib

Wannabe member...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg 650 -04 *Såld*
Sätt i ett nytt tändstift för att utesluta det också. Polarens Husa betedde sig exakt som du beskriver, så fort den blev varm började den dö till och från på tomgång. Vart tokig på den, gick genom förgasaren + massa annat en massa ggr. Det var en liten spricka i stiftet som ställde till det.
 

putrefaction

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
karlstad
Hoj
660smc
nytt stift sitter i, har kört utan tanklock och utan anslutna slangar till förgasare.. går som ett ägg iaf..
 

putrefaction

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
karlstad
Hoj
660smc
öppnade just kåpan på höger sida, tändkåpan eller generatorkåpan eller vad man ska kalla det.. finns en del olja där inne, insmetat i spolar och hela helvetet.. där ska det rimligtvis inte finnas olja eller? det ska väl bara smörja på kopplingsidan?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
putrefaction skrev:
öppnade just kåpan på höger sida, tändkåpan eller generatorkåpan eller vad man ska kalla det.. finns en del olja där inne, insmetat i spolar och hela helvetet.. där ska det rimligtvis inte finnas olja eller? det ska väl bara smörja på kopplingsidan?

Det olja där på min iaf.

Dessutom så sitter det ju ett fönster i den kåpan och då ser man hur det skvätter olja ibland iaf på min och den går som en klocka.
 

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Min 520SX va typ sådär. Då va det tändhatten.. Höll oxå på med förgasaren och allt möjligt innan. Tog typ en månad innan jag hitta felet...
 

putrefaction

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
karlstad
Hoj
660smc
ska kika vidare efter felet, tackar för alla svar så här långt..

ytterligare en fråga angående nålen och alla brickornas plats.. jag har fått ett par olika uppgifter om hur brickorna ska sitta och skulle villja få klarhet..

nu sitter det först en vit plast bricka instucken i trottelfjädern, för att hålla nålen på plats. sen sitter clipset på nålen, under clipset sitter ytterligare en plast bricka och sen en metall bricka.. ska det sitta i den ordningen?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top