Dhenniz
Sporthojsnörd
Laglig dB gräns för MT07 är 96dB.
Fram vid framgaffeln står en etikett där det står 91dB vid ett givet varvtal typ 4000rpm, på det får man lägga 5 dB över. Har precis kollat detta på brorsans och på hans är det 91dB på etiketten. varvtalen är jag osäker på.
Min BMWf800R är det 90dB vid 4000rpm. (tror det ska mätas från 3m men är inte helt säker på det heller.)
Förutom detta, så är dessa hojar, MT07 och F800R helfordonsgodkända, så ett eftermarknadsavgassystem måste även om den håller lägre dB än gränsvärde även vara E-märkt för att vara godkänt. Finns inte den märkningen synlig på systemet så är du körd i alla fall.
Och förutom detta, så är trafikinspektören i många avseenden som en kontrollant på bilprovningen. Ju bättre intryck du kan ge på så mycket det bara går, desto bättre humör är hen på.
Dvs, ju seriösare, mer förberedd och ju bättre skick på grejorna du har, samt attityd, desto troligare är det att hen inte är onödigt hård på saker som är gränspuck.
När jag körde upp, så var jag på plats 15 minuter tidigare och nötte högfartsbanan under den tiden. De andra som var där satt å drack kaffe å snackade skit med trafikinspektören och flinade roat åt mig.
Jag var den enda som blev godkänd den gången, de andra fick snopet boka ny tid. (en av dessa hade nog kunnat klara sig om han haft lite bättre attityd från första början)
Som privatist så är de även mer ordentlig med att kolla att hojen verkligen är i skick, och att den är påställd och besiktigad. Glöm inte att ha med regbevis.
Kolla runt om det inte finns att låna ett originalsystem, tar inte lång tid att skifta och bör ju finnas en uppsjö.
(De kostar inte så mycket på skroten heller, 1500kr har jag hittat originalsystem till MT07 för.)
Fram vid framgaffeln står en etikett där det står 91dB vid ett givet varvtal typ 4000rpm, på det får man lägga 5 dB över. Har precis kollat detta på brorsans och på hans är det 91dB på etiketten. varvtalen är jag osäker på.
Min BMWf800R är det 90dB vid 4000rpm. (tror det ska mätas från 3m men är inte helt säker på det heller.)
Förutom detta, så är dessa hojar, MT07 och F800R helfordonsgodkända, så ett eftermarknadsavgassystem måste även om den håller lägre dB än gränsvärde även vara E-märkt för att vara godkänt. Finns inte den märkningen synlig på systemet så är du körd i alla fall.
Och förutom detta, så är trafikinspektören i många avseenden som en kontrollant på bilprovningen. Ju bättre intryck du kan ge på så mycket det bara går, desto bättre humör är hen på.
Dvs, ju seriösare, mer förberedd och ju bättre skick på grejorna du har, samt attityd, desto troligare är det att hen inte är onödigt hård på saker som är gränspuck.
När jag körde upp, så var jag på plats 15 minuter tidigare och nötte högfartsbanan under den tiden. De andra som var där satt å drack kaffe å snackade skit med trafikinspektören och flinade roat åt mig.
Jag var den enda som blev godkänd den gången, de andra fick snopet boka ny tid. (en av dessa hade nog kunnat klara sig om han haft lite bättre attityd från första början)
Som privatist så är de även mer ordentlig med att kolla att hojen verkligen är i skick, och att den är påställd och besiktigad. Glöm inte att ha med regbevis.
Kolla runt om det inte finns att låna ett originalsystem, tar inte lång tid att skifta och bör ju finnas en uppsjö.
(De kostar inte så mycket på skroten heller, 1500kr har jag hittat originalsystem till MT07 för.)