Krav på att betala faktureringsavgift?

Linnea84

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
Hornet 600 -04 + minimoppe
Måste man egentligen betala faktureringsavgiften på räkningarna man får? Finns det någon gräns på hur hög avgift de får ta? Någon som vet? :va

Maxxi

Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Aprilia & Minikina
Linnea84 skrev:
2067056 Måste man egentligen betala faktureringsavgiften på räkningarna man får? Finns det någon gräns på hur hög avgift de får ta? Någon som vet? :va
Men betala med internetbanken så slipper du ju alla avgifter, om det är den avgiften du syftar på?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Om du inte vill ha fakturerinsgavgift så får du betala med E-faktura eller autogiro.

Maxxi skrev:
2067064 Men betala med internetbanken så slipper du ju alla avgifter, om det är den avgiften du syftar på?
Tror hon menar just faktureringsavgiften, de typ 20 kr som läggs på fakturan för att du ska få ett papper på din faktura. Bl.a. gör Telia så om man vill betala månadsvis istället för kvartalsvis.

Linnea84

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
Hornet 600 -04 + minimoppe
2fast4hjo skrev:

2fast4hjo skrev:

Tack!

Om man läser:

"Faktureringsavgift
Olika typer av extra avgifter, t ex faktureringsavgift eller expeditionsavgift, måste skrivas in i avtalet eller anges vid köpet. Har avgifterna inte angivits vid köpet har säljaren ingen rätt att kräva dem senare."

Vid de allra flesta köp så informeras man ju inte om det och det brukar ju inte skrivas något avtal om det. Jag tolkar det som man kan strunta i den avgiften i många fall?

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Cectek Quadrift
Linnea84 skrev:
2067092 Tack!

Om man läser:

"Faktureringsavgift
Olika typer av extra avgifter, t ex faktureringsavgift eller expeditionsavgift, måste skrivas in i avtalet eller anges vid köpet. Har avgifterna inte angivits vid köpet har säljaren ingen rätt att kräva dem senare."

Vid de allra flesta köp så informeras man ju inte om det och det brukar ju inte skrivas något avtal om det. Jag tolkar det som man kan strunta i den avgiften i många fall?

Kommuner brukar ju högaktningsfullt skita i faktureringsavgifter, just med hänvisning till att det inte finns något avtal som specificerar det.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Linnea84 skrev:
2067092 Tack!

Om man läser:

"Faktureringsavgift

Med handen på hjärtat... Läser du alltid alla rader av det finstilta innan du skriver på ett kontakt??

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är rätt vanligt att företag som fakturerar för en tjänst mitt under perioden inför en faktureringsavgift om man inte vill betala med autogiro, allt för att styra över kunden till förmånligare betalningsätt.
Canal Digital gjorde detta med mitt satelitabbenomang och dessutom var de så fräcka att OCR numret var låst till ett visst belopp givetvis med faktureringavgiften inkluderad. Jag ringde till kundtjänst och vrålade och röt till och det slutade med att jag slapp betala faktureringsavgift och fick en månads abb gratis...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0