Krav på körkortsprov på gammalt pack!!

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Så nu har jag sansat mig för att skriva detta.

Slutade min praktik kl16:00 och cyklade hem för att käka lite käk innan man drar ut hojen.
Klockan gick, och när jag hade fått på mig skinnstället och satt på hojen var den redan halv 6. Tänkte ta en tur ut mot sommarstugan och vända hemåt igen, vägen är en sån där oljegrusväg storlek liten dvs. får plats max 2 bilar.
Kör vägen ut mot Munktorp och svänger sedan av mot Dåwö uppe på viadukten. Kör en bit och håller helt laglig fart (60-70km/h). Ganska mycket grus i kurvorna fortfarande, så det är ingen ide att gasa på som tusan.
Kör uppför en ganska bra uppförsbacke och håller fortfarande 60-70km/h.
Vid toppen av backen ser jag ett par billyktor i mitten av vägen, antar att bilisten inte har sett mig än och avvaktar.
Nu ser jag hela bilen och den är på väg över till min sida av vägen!
Slår av gasen och antar att bilen ska svänga över på sin sida igen.
Nej han forsätter han korsa vägen in på min sida! Då fattar jag att bilen INTE kommer svänga över på sin sida, och jag går ut i dikeskanten och kör i gruset där, och klämmer ihop mig så mycket det bara går och lyckas precis förbi bilen och undviker att gå ner i diken!
Jag kan svära på att det var inte långt mellan mig och bilens bakspegel, trodde själv att jag skulle slå i axeln i hans backspegel och slå i hojens bakspegel i bilen a-stolpe.

WTF?!?!?!? Tänkte jag och tvärnitade och vände snabbt som en räv.
Allt hände så förbannat snabbt, nu förstår jag alla som har vart med i en olycka när dom har sagt att dom knappt kommer ihåg olycksförloppet.
Började accelerera igen och efter bilen, kommer ifatt bilen och tänker, "Fyyyyfan, jag kunde lika gärna ha varit utsmetad på den bilens vindruta om jag inte hade haft skallen med mig"
Blinkar med helljuset och tutar om ett hopp att bilen ska stanna. Nejdå.

Efter ca 500mm kommer vi fram till stora vägen igen och bilen blinkar att han ska in mot Köping. Avvaktar och se om han kommer stanna och vilja prata med mig (eftersom jag antar att han har hört och sett mina tutningar, blinkningar och vevat som en väderkvarn på västkusten i en vinterstorm.

Nej han kör vidare, och jag tänkte, "Va i helvett!!" Så jag kör efter bilen för strax efter kommer det en raksträcka som jag kan köra jämsides med bilen och se vad det är för praktidiot.
Bilen svänger vänster, men svänger inte helt över till sitt körfält utan ligger i mitten av vägen kanske 60m!!
Det var nu jag verkligen anade myror i kotten.

Raksträckan är här och jag lägger mig jämsides med bilen, och se på fan, är det inte en förbannad gubbjävel klistrad vid ratten! Tutar och gör stopptecken, men han vägrar att titta på mig. Tutar igen och tittar in i bilen för att se om det sitter några fler i bilen.
På passagerarsätet fram sitter den en tant, antagligen hans fru, och i baksätet sitter förmodligen deras barnbarn och tittar på mig och SKRATTAR!!!!!!!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Nu blir jag förbannad så inåt helvete, så jag vet inte vad jag ska ta mig till och vevar satan igen, men sansar mig och kör ifrån bilen.

Jag är verkligen för att införa ett körkortprov för människor som har fyllt 65, och sedan var 5:e år.
Skitsamma vad det kostar, det är så förbannat mycket snack om att folk ska hålla hastigheterna och chansen att man dör ökar med 99 000% (lite överdrivet) om man ökar hastigheten från 80km/h till 90km/h. Gubbar som inte ens kan hålla sig på sin sida av vägen är förbannat farligare!!!!
Hur ska man tvinga vägverket att införa dessa prov, för det är verkligen ett MÅSTE?!

Vet att texten blir förbannat lång, men det var tvunget.

Reserverar mig för skrivfel, grammatiska fel och dåtid nutid fel.

Dominator-Rocks

Guest
Ja a du vad säger man dom flesta vägtrafikanter har nog råkat ut för dessa senila knapptsådomkantasiginibilengubbar det är skrämmande som fan.

Som jag har förstått så ligger det på läkarnas ansvar att ta ifrån/rapportera om olämpliga förare men det tycks dom inte göra.

Jag kan ha ruskigt fel men det är vad jag har hört.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Skönt att du klarade dig.
Det kunde ju slutat hur illa som helst det där.

Last edited:

The real Murarn

Sharp!!!
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
Ducati 999S-06, Ducati 999-03, Ducati Multistrada 1000DS-03
Kan bara hålla med.Obligatoriska prov för alla äldre än 65,med två års intervall.Just så ja!!!!!!!:tummenupp

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Du skulle råkat komma åt hans backspegel. Då kanske han hade vaknat till. :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sådana är dom,bara att vänja sig.

Läkarna vill inte ta det beslutet utan hoppas någon annan ska.

Ingen annan finns förrän det händer något.

Happy motorcyckling!

Henrik

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Sånt här gör mig vansinnig.. Det skriks hej vilt över alla "organdonatorer" på mc som riskerar sina och andras liv i dödsförakt, och kör som om dom stulit hojen av Fan själv, men knappt någon uppmärksammar livsfarliga gubbkepsar och deras halvblinda kärringar som kör sämre än Stewie Wonder på LSD.. Sjukt konstigt att detta inte uppmärksammas mer, är i mina ögon inte långt ifrån att kunna likställas med rattfylla/köra när man är för trött osv. :gnissla

Sen när gamlingarna blivit så rädda för trafiken att dom knappt vågar köra skyltad hastighet, än mindre åka ut i en korsning utan trafikljus, då hämnas dom på oss som inte är livrädda för trafiken genom att som en sann privatpolis ligga PÅ mittlinjen, 10 km under laglig fart, och hindra alla ev. omkörningsförsök efter bästa förmåga, snacka om att reta upp andra trafikanter, och tvinga fram farliga och riskfulla omkörningar :huvet

Att jag låter "lite" bitter beror inte på att jag ogillar seniorer överlag, utan baseras på oräkneliga nära döden upplevelser med gamlingar som "mottrafikanter"..

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Mötte nästan... en gammal kärring som körde vänstertraffik i en rondell imorse...

Var bara tvungen o köra upp jämsides för att se vad det var för ett jävla stolpskott som sneddar vänster... En kärring på 65 + som sitter o kisar bakom ratten.... Undade om hon öht såg vart hon skulle... :gnissla

Mao... VARNING FÖR EN VIT GAMMAL 740 KOMBI I HBG !!!!

:3freak :död

Oliwen

Vintern e kort, det mesta snöar bort....
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Yamaha XJR 1300
ÅÅh fan vad jag saknade texten : Sen blev jag så förbannad så att jag slog in handen i bilrutan osv... fan vad tokig man skulle vara om man va i din situation.

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Hoj
-02 Yamaha R6
Kan oxå varit att han ogillar motocyklister.
Behöver inte vara att han är en dålig bilförare.

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag är verkligen för att införa ett körkortprov för människor som har fyllt 65, och sedan var 5:e år.
Skitsamma vad det kostar, det är så förbannat mycket snack om att folk ska hålla hastigheterna och chansen att man dör ökar med 99 000% (lite överdrivet) om man ökar hastigheten från 80km/h till 90km/h. Gubbar som inte ens kan hålla sig på sin sida av vägen är förbannat farligare!!!!
Hur ska man tvinga vägverket att införa dessa prov, för det är verkligen ett MÅSTE?!
Håller 100% med dig!

Skönt att du klarade dig i alla fall. :tummenupp

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Nu när man har reflekterat över det, uppskattar iallafall att man själv kan sitta och knappa på ett tangentbordet.
Fyyyfan, livet kan rinna ur händerna när som helst...Snacka om wakeupcall.

"Carpe diem" nästa?

Har själv en farfar som är 83 år gammal och kör bil. Men både jag och farsan har sagt om han verkar minsta förvirrad och inte är kunnig och köra, ska vi ta snacket med han.

ÅÅh fan vad jag saknade texten : Sen blev jag så förbannad så att jag slog in handen i bilrutan osv... fan vad tokig man skulle vara om man va i din situation.

Jo man önskade att det fanns inbyggda automatkörnare i handsken, eller att man hade med sig en kjetting modell stor och veva satan över hela bilen.
Men det är lätt att vara efterklok, kommer inte ens ihåg regnr....

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Skicka in historien till polisen tillsammans med regnummer så kanske de utreder... kanske alltså... men då har du ju gjort nåt i alla fall.
Det kommer säkert att dröja innan det blir nån ändring på hur läkarna hanterar det där för det är jobbigt som fan för dem. Alla runt omkring måste ta ett visst ansvar och säga ifrån när gubbarna börjar vimsa för mycket. släktingar, grannar osv men det är fan läkarna som till slut måste ta det. Senilitet (om det nu är det) kan slå till på ett par månader så att kräva körprov var femte år ger inte ett skit. Det blir alldeles för sent.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Skönt att du klarade dig i alla fall!

Jag kan nästan säga att jag vet hur det känns.. :( För nåt år sen, blev jag omkörd på höger sida på en motorväg avfart!!! O jag blinkade till höger för att svänga.. Jag kan säga att döda vinkeln räddade mig där.. Hade jag inte tittat döda vinkeln så hade jag svängt rakt på bilen.. :mad: Jag kunde nästan känna bilen vid min högra fot. Bilen gasade iväg fort som bara den.. valde att inte följa efter då jag blev riktigt skakig och lagom förbannad.. stannade istället o tog några djupa andetag. Inget hände verkan mig eller hojen!

Lärdom av detta = Titta döda vinkeln så gott ni kan!!! Det kan rädd liv och onödiga skador!

Dominator-Rocks

Guest
Har själv en farfar som är 83 år gammal och kör bil. Men både jag och farsan har sagt om han verkar minsta förvirrad och inte är kunnig och köra, ska vi ta snacket med han.

Lycka till dom blir inte glada kan jag säga vi tog farfarsgubbens bil för ca 5 år sen nu, han var inte glad :mad:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Ni kommer väl alla att bli ett( förhoppningsvis) ett gammalt pack, tänk på det:krama

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Visst kan det vara bra med med körtkortsprov på gamla dar, men det finns idioter i alla åldrar. Jag kallar de " tjurskallar" som hellre krocka för att de rätt att vara på vägarna, gärna mitt på vägen.

Förra sommaren När jag var ute med hojen kom jag ikapp en bil som övningskörde och bilen vinglade över vägen, fumlade vid stoppljus,, jag åker om lite lungt för att inte bli nermejjad. Jag tittar in i bilen och vad ser jag, en ungdjävel sitter och flinar och pratar telefon och vid sidan om honom sitter den förmodade morsan och flinar också.

Kontentan av vad man ser blir ju att lita inte på nån i trafiken.

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Fyfan :mad:

Kan dela med mig av en liten storry jag med.

Körde med farsan, jag på husan och han på sin fj.
Jag ligger först, det va en landsväg 70km/h, hyfsad smal väg. Övningskörde så det va ju lagliga 70km/h där.
Kollar i backspeglen och ser att det ligger en silvrig bil precis bakom farsan. Tänkte inte mer på det utan fortsatte turen.
Sen i en jätte skarp sväng så kör idioten i den silvriga bilen om. Och det var äckligt nära en prejjning, fick dra mit ut mot kanten och kan lova att diket såg jävligt farligt ut i 70km/h.
Farsan blir lite förbannad på billisten och ska köra om, han påbörjar omkörningen på en raka och då styr billisten ut mot vänster när han låg jämsides, samma sak där. äckligt nära en prejjning.
Jag fick sedan köra om, och la mig i lagliga 70km/h.
Sen på en raksträcka så ser jag bakom mig att dom kommer i en jävla fart. slickar farsans mc, och i nästa ögonblick ligger dom jämsides med mig.
Trodde dom skulle köra om mig men dom bara la sig jämte mig och glodde på mig. Glodde tillbaka, men dom fortsatte så. Pekade finger och då försökte dom köra om mig.
växlade ner och gav fullt. så att jag hamnade framför biljävlen.
Tänkte, nu jävlar ska dom få, så börjar bromsa ner men då försöker dom köra om på in/utsida. Men tillslut så fick jag stopp på dom. Och jävla vilken utskällning dom fick av farsan.. Kan tillägga att dom var danskar, Har ju inte riktigt med saken att göra men ändå..
Kör försiktigt :)

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Visst finns det folk som inte har p åvägen att göra, och de finns i alla åldrar.
Regelbundna prov i någon form för förare över, säg, 70 år, kan säkert vara en bra idé. Samtidigt kan man inte underskatta problemen kring det, och enhjuling har förstått den. Det finns redan idag inga som helst hinder för vem som helst att anmäla en kk-innehavare till länsstyrelsens almänna ombud, för granskning/utredning om kk-innehavet. En sådan utredning kan bli aktuell om en person pga exempelvis fysisk eller psykisk sjukdom, missbruk etc kan anses vara olämplig som fordonsförare. Personens läkare, som ofta är den som har bäst koll på hälsostatus, kan och bör anmäla - eller åtminstone väcka frågan i diskussion med patienten. Samtidigt, vilket enhjuling påpekar, sätter det läkaren i en svår situation eftersom han/hon är beroende av patientens förtroende. Motsvarande problematik finns, och diskuteras, kring vapeninnehav.
DET tror jag är den absolut mest effektiva vägen att gå, ur ett samhällsperspektiv. Att släktingar, vänner, grannar m.fl. tar ett större aktivt ansvar och faktiskt pratar med personer som är eller håller på att bli olämpliga förare. Man kan inte bara skjuta över det ansvaret på "myndigheter", (vilket dessutom går tvärt emot gängse SH-filosofi). Det kan dessutom ha större genomslag om t.ex. barn eller barnbarn tar upp ämnet än om en läkare gör det.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept