Gamla gubbstötar...råkade ut för en sådan idag, på väg genom Västerås, så kommer det en skröpplig farbror farandes på en av påfarterna (det är 80 genom stan), jag håller spik 80 med farthållare, ser farbrorn i god tid, och kan räkna ut med röven vad som kommer hända.
Han ligger länge och väl kvar på påfarten, och väl sent, nästan när det är mer av- än påfart så vinglar farbror ut på vägen, inga blinkers, inte en tillstymmelse till tendens att anpassa sin fart, och att han faktiskt hade väjningsplikt var nog inte uppfunnet på tiden han fick lappen i cornflakespaketet.
Innan jag bromsade in (strid ström av bilar i vänsterfil, hade ingen möjlighet att ta mig ut) så hade jag farbrorn precis snett framför mig, hade jag inte bromsat in lite lätt för att ge honom utrymme, så hade hans bakflygel varit ett med min framskärm...
Nog för att jag förutsätter det värsta om mina medtrafikanter, men vad faaaaan...det verkar ju som att alla mer eller mindre utsätts dagligen...
Det börjar bli dags att uppmärksamma Tingvall på att det finns annat än hastighetsövervakning i trafiken...
/J