Krav på körkortsprov på gammalt pack!!

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Visst borde dom testa äldre och deras körbarhet.
Och andra sidan så skulle nog en del mc-förare behöva ett nytt körprov.
Det är ju inte bra att äldre som knappt ser i trafiken är ute på våra vägar, dom kan ju missa när det kommer en båge i ca 299km/h på en allmän väg.

Seb.F

Dvala tills sommarn
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
r1 99
Såg en gubbe kliva ut ur sin bil på macken i sala, han kunde inte stå för egna ben utan gick längst väggen med båda händerna. Men bil skulle han köra!

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
En gammal Scania borde funka bra (nästan gratis så här i lågkonjunkturen).
Det enda som behövs är att boxa upp ramen och fylla hålrummet med betong (det skall ju va lite som skjuter på :tummenupp ), plocka bort påbyggnaden och förstärka främre kofångaren med frontplåten från en gammal "S" (stridsvagn).
Släng på ett par utländska plåtar.

Vi ställer upp den med nycklarna i på lämplig plats (för er som inte har en 4"-spik i fickan).
De som vill "ta revange" kan låna den - lämnas fulltankad. :hihi

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
En gubbe där jag bodde gick med rullator ut i garaget och lastade in den i bilen, körde iväg :D STABILT

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
mmm fy fan, sånt där blir jag så jävla förbannad på. Det är fanimej ingen allmän rättighet att ha körkort utan ett privilegium. Med andra ord så bör inte alla människor ha körkort. vissa är helt enkelt kassa på att köra bil, precis som att vissa är kassa på att spela fotboll.

När man är såpass gammal att man knappt ser, knappt kan gå och knappt hör något LÄR man knappt kunna köra bil heller...

• Gilla
Reaktioner: B89

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
mmm fy fan, sånt där blir jag så jävla förbannad på. Det är fanimej ingen allmän rättighet att ha körkort utan ett privilegium. Med andra ord så bör inte alla människor ha körkort. vissa är helt enkelt kassa på att köra bil, precis som att vissa är kassa på att spela fotboll.
Ofantligt sant.
Samtidigt finns precis samma problem med en litet känsligare touch, i det faktum att alla inte precis är ämnade att köra hoj heller - och där har åldern ingen betydelse.:rolleyes:

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Att folk inte har självinsikt och fattar när de ska sluta köra!

Får mig att tänka på min morfar. Hans barn (dvs mina mostrar) tyckte att han började bli lite gammal för att köra bil.

Morfar som var av tycket: "gamla gubbar med keps ska inte få köra bil" tog alltid av sig kepsen när han körde.

Men han tyckte inte att han körde dåligt så han bokade syntest och skrev in sig i en trafikskola. Resultat: Perfekt syn, klarat teoriprov och uppkörning.

Han fick till och med ett diplom som han körde upp i näsan på mina mostrar.

När han väl började se dåligt ansåg han sig själv inte kapabel till bilkörning och ställde den därför och körde sen aldrig mer.

Extra kuriosa: Han saknade översta tippen på höger långfinger som han alltid körde upp i framrutan när nån körde långsamt och skrek "jävla möshumla".

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Kan inget mer än att hålla med trådskaparen.. Har sagt det väldigt länge att vid 65 och fram till 70 göra minst 2 körkorts tester och sen efter 70 varje år. Tycker personligen även att vi ska själva ska behöva göra det vart 5 år.
För det finns många idioter i traffiken som inte borde ha körkort. Jag säger inte att jag kör som en gud. Men jag kan mina trafikregler. När man har tagit bil, buss och mc kort med några år intrevaller imellan.

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Vilken tur att du klarade dig!
Jobbar själv som chaufför och ser såå många olämpliga/osäkra/direkt farliga förare ute i trafiken. Jag är av åsikten att alla, i alla åldrar, borde tvingas köra upp igen på regelbunden basis, säg vart tionde år. Och det skulle gott kunna få kosta endel (dvs självfinansierande och inte betalt av staten). Förutom en sanering av olämpliga förare, skulle säkerligen folk bli mer vana vid att alla inte har körkort vilket skulle leda till att andra alternativ (kollektivtrafik/samåkning) blir vanligare. Precis som bossbaver skrev; körkort är ett privilegium och inte en rättighet! Tyvärr är vi svenskar av åsikten att körkortet är en del av vår identitet och även gamla människor har svårt att släppa det.
Så tycker jag!

HBSS

Guest
synn att det satt barn bak i bilen då. en sidoruta på en bil är väldigt lätt att slå in:rolleyes:

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Varför inte ett praktiskt och teoretiskt prov samt medicinsk koll av alla körkortsinnehavare var femte eller var tionde år. På det viset slipper man det där evinnerliga mantrat om åldersdiskriminering och skit. Det praktiska provet behöver kanske inte vara lika omfattande som körkortsaspirantens, men bör ge en uppfattning om huruvida provavläggaren överhuvudtaget klarar av sitt fordon. En liten läkarkoll skulle förmodligen få bort en eller annan alkis och några blinstyren från vägarna. Ett teoriprov skulle tvinga den enorma massan av nonchalanta bilister att åtminstone någon gång försöka begripa hur man ska bära sig åt ute på vägarna. Om detta skulle kosta oss trafikanter en tusenlapp eller två per decenium är det fortfarande en fis i rymden jämfört vad det kostar att köra bil och hoj. Den som inte har råd med sin "körkortsuppdatering" har förmodligen inte råd att köra heller och kan lika bra skita i alltihop.
Jag håller med TS om att något behöver göras, men ser gärna att man går ett steg längre.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
det e inte lätt att bli gammal...jag tycker att ni ska vara lite mer förstående...eller nått *asg*

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Gamla gubbstötar...råkade ut för en sådan idag, på väg genom Västerås, så kommer det en skröpplig farbror farandes på en av påfarterna (det är 80 genom stan), jag håller spik 80 med farthållare, ser farbrorn i god tid, och kan räkna ut med röven vad som kommer hända.

Han ligger länge och väl kvar på påfarten, och väl sent, nästan när det är mer av- än påfart så vinglar farbror ut på vägen, inga blinkers, inte en tillstymmelse till tendens att anpassa sin fart, och att han faktiskt hade väjningsplikt var nog inte uppfunnet på tiden han fick lappen i cornflakespaketet. :gnissla

Innan jag bromsade in (strid ström av bilar i vänsterfil, hade ingen möjlighet att ta mig ut) så hade jag farbrorn precis snett framför mig, hade jag inte bromsat in lite lätt för att ge honom utrymme, så hade hans bakflygel varit ett med min framskärm...

Nog för att jag förutsätter det värsta om mina medtrafikanter, men vad faaaaan...det verkar ju som att alla mer eller mindre utsätts dagligen...

Det börjar bli dags att uppmärksamma Tingvall på att det finns annat än hastighetsövervakning i trafiken...

/J

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Monster
En gubbe där jag bodde gick med rullator ut i garaget och lastade in den i bilen, körde iväg :D STABILT

Idag såg jag en kille ca 20-25 sätta på sig hjälmen på Götgatan i Sthlm han grenslade gixern och körde söderut. Efter Globen drog han upp hojen på bakhjulet och vinglade runt som en alkis mellan filerna. STABILT

Allting är relativt.

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Jag håller med TS till 110%....Jag har inte så jävla många mil på nacken, men tillräckligt många för att ha sett rena skräckexempel! och problemet är att man ser det allt oftare nu! Vet själv en hojpolare Stoooffe som tyvärr omkom när han kolliderade med en 78-årig gammal tant i maj 2007. :(

Kanske svårt o sätta sig in i de äldres situation. Jag vet själv när min farmor som nyligen blivit diagnostiserad för alzheimers, hon fick ta det beslutet att sluta köra bil fastän hon verkligen älskar att köra bil och bor inte i stan så hon var beroende av sin bil. Att släppa den friheten är tungt när börjar bli gammal och inte förstår sig på alla nymoderniteter hit o dit, men självklart ska man inte vistas på vägarna om man inte är frisk nog! :tummenupp

Något måste ske. Men sen vet man ju inte hur staten tänker, blir säkert stora kostnader för dem.

Ett exempel är är inom flygplanstillverkaren Boeing, alla deras enormt populära modeller 737 har ett konstruktionsfel. I en av de tjocka kabelhärvorna så ligger både det primära och back-up kablarna för varningssystemet för kabintrycket i planet, blir där ett brott av någon anledning kan det mycket väl bli så att både det primära och back-up systemet sluta fungera. Visst är detta ett absolut worst case scenario, men det är möjligt. Detta insåg man att det var ett problem bland annat efter att Helios 737:a kraschade i grekland 2005 pga kabintrycks fel.

Men det är ännu inte åtgärdat, eftersom det skulle bli en helt enorm kostnad för boeing och fixa det på alla 737:eek:r. Ett haveri är en mindre kostnad för dem än om de skulle fixa detta. Visst känns det tryggt att flyga! :D

Nog sagt om flygplan. Skönt att de gick bra för TS trots gubbjävlen. :tummenupp

^Proteus^

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
VFR 750 F -87
Körkortet ska ju förnyas var tionde år. varför inte införa teoretiskt och praktiskt prov då?

Jo det skulle vara så många som blev av med körkortet då svarade vägverket...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept