krav vid besiktning

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
Har precis köpt en R6-99 som varit bankörd som jag ska besikta. Behöver svar på ett par frågor:

Vilka krav finns på bakskärmen ? Måste den gå ner och täcka som orginal?

Däck, går det att besikta med däck som är slitna på sidorna men har OK mönster i mitten ?

/benfre

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
Nej, skärmreglen är borttagen och ja, jag tror du kan få genom däcket men du måste nog ha en reflex på bakskärmen. Lycka till.

YZF-1000-R1

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös numera.....
går det att besikta med däck som är slitna på sidorna men har OK mönster i mitten ?

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Minsta mönsterdjup 1mm över hela slitbanan :mad:
med andra ord nej!

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Re: Re: krav vid besiktning

YZF-1000-R1 skrev:
går det att besikta med däck som är slitna på sidorna men har OK mönster i mitten ?

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Minsta mönsterdjup 1mm över hela slitbanan :mad:
med andra ord nej!

En del däck har ju inte mönster ända ut i kanten (Rennsport), eller vad menas med slitbanan?

Är det inte ok att besktiga med Rennsport?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Re: Re: Re: krav vid besiktning

WASP skrev:
En del däck har ju inte mönster ända ut i kanten (Rennsport), eller vad menas med slitbanan?

Är det inte ok att besktiga med Rennsport?
Det beror väl på hur originalmönstreringen ser ut. Rennsportdäcken är säkert helt ok att besiktiga med, även om det inte är mönster överallt. Kör du skurna däck så går det inte igenom besiktningen....även om det är över 1 mm och över hela "slitytan".

EDIT// Hittar inga säkra källor på detta. Ta det säkra för det osäkra, ha minst 1 mm mönsterdjup på HELA däcket...

(Dock så har jag hört att det räcker med 1 mm över 75% av däckets "slityta". Det var det jag fick höra senast av trafikskolan, jag kan ha fel...(kollar upp detta omgående).)

Last edited:

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -06 Racer
Jag har besiktat med Rennsport på och det var inga problem. Mitt bakdäck var väldigt märkt av bankörning i kanterna, men det fanns fortfarande mönster. Besiktningsmannens kommentar var: "Här är en som haft roligt"...

Läste nånstans att skurna slicks och regummerade mc-däck är förbjudna från nån gång nu under våren (1 maj?)

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Diablo skrev:
Jag har besiktat med Rennsport på och det var inga problem. Mitt bakdäck var väldigt märkt av bankörning i kanterna, men det fanns fortfarande mönster. Besiktningsmannens kommentar var: "Här är en som haft roligt"...

Bra, det var det jag ville höra. Hade tänkt fortsätta köra på beg bandäck.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0