Back in the days när jag mekade så hade jag en stamkund som vi kan kalla för "fina damen" 75+ som hade den inverkan på resten av personalen att de antingen försvann eller hänvisade per automatik till mig. Visst hon var lite speciell milt uttryckt men jag har ganska lätt att handskas med människor och hon var väldigt fäst vid sin skorv som förvisso inte hade passerat 5000 mil och var från tidigt 90-tal.
Så en dag kom hon in och var alldeles skärrad över sin bil och lite virrigare än vanligt... Jo hon hade kommit körandes från sitt barn eller barnbarn som bodde på Djurgården (vilket jag fick höra ungefär 1847 gånger genom åren) och när hon sedan hade suttit i köerna på Sveavägen så hade bilen blivit väldigt svårväxlad och kopplingen blev trögare och trögare att trampa ner till den grad att hon knappt orkade att koppla ur. På motorvägen hade det gått bra men där växlade hon förmodligen inte så mycket så jag stack väl ut och provkörde hennes bil efter konstens alla regler, länge, medan hon vilade upp sig vid kaffemaskin eller så.
Bilen gick som vanligt klanderfritt, inte en tillstymmelse till tröga reglage någonstans, kopplingen gick inte få att slira eller annat otyg så jag ratta tillbaka och förklarade läget. Efter många och långa utlägg om hur en bil faktiskt fungerar, inte första gången med denna patient, så fanns det ingen utväg - Jag var tvungen att göra något på bilen annars vågade tanten inte åka därifrån. Denna gång slutade det med att jag bytte växellådsolja på skorven för en rimlig peng, känns ju helt värdelöst att utföra ett jobb helt i onödan även om det är nödvändigt för att stilla någons oro... eller nåt. I själva verket tror jag att hon fick mer eller mindre solsting då det var väldigt varmt den veckan och när hon satt där o sparka koppling i köerna mitt i stan utan ac så tog kraften slut i benet och allting blev väldigt trögt och svårt.
Detta var inte första gången jag fick trolla för att hon skulle känna sig nöjd, det gick f-nimäjj inte att dalta med henne för det kände hon av på två röda och lät en bryskt få reda på det också =0) Vissa ggr så gick det dock in att bilen inte behövdes lagas just nu, exempelvis att jag inte behövde byta avgassystem för att hon hade oanade mängder vatten (läs kondens samt att hon handtvättade skorven själv) som bokstavligen rann ur avgassystemet.
Tillslut fick jag dock henne att inse att ett bilbyte (resonemanget att taxi skulle bli billigare för henne gick inte in) förmodligen är en bättre affär än att hon skulle lägga ner pengar på ny kylare/kylvätska/termostat/vattenpump vilket var anledningen till att vi börja räkna, alla remmar inkl kamrem etc. etc.. I.o.m. detta bilbyte som ledde till ett annat bilmärke resulterade det i att hon kom
tillbaka till den mekanikern som en gång hade överlåtit henne till mig när han slutat där jag jobbade då - Sista hämnden!
Med andra ord så undrar jag om inte någon gjorde sig en bra affär på 94-åringens bil med "rasad" växellåda...