Krengt 94-åring

tkdrille

Guest
Han behöver inte köra bil längre fattar ni väl. Han kan ju åka med mig och dela med av sin historia om den gnälliga kärringen. En historia till om körkort gör ingen skillnad. :banana

Jag är en sådan som anser att har man fyllt 90 borde man få de automagiskt indraget, man hinner aldrig med. Han är utan tvekan godkänd för att utnyttja skattepengarna.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Han behöver inte köra bil längre fattar ni väl. Han kan ju åka med mig och dela med av sin historia om den gnälliga kärringen. En historia till om körkort gör ingen skillnad. :banana

Jag är en sådan som anser att har man fyllt 90 borde man få de automagiskt indraget, man hinner aldrig med. Han är utan tvekan godkänd för att utnyttja skattepengarna.

Undrar när han tog körkortet? Han kanske fick det automatiskt, det fick man nog på typ 20-talet. Då är det ju en bragd bara att ha anpassat sig till dagens trafik. Förr fick man ju strafflättnad om man krockade efter att ha druckit brännvin, då detta ansågs förmildrande.

tkdrille

Guest
Undrar när han tog körkortet? Han kanske fick det automatiskt, det fick man nog på typ 20-talet. Då är det ju en bragd bara att ha anpassat sig till dagens trafik. Förr fick man ju strafflättnad om man krockade efter att ha druckit brännvin, då detta ansågs förmildrande.

Ja om han tog de när han var 18 år så tror jag inte de var några svåra test direkt. Han lär nog troligtvis inte ha anpassat sig med sin höga ålder till den intensiva trafik som E22 kan erbjuda vid den delen. Vissa gubbar vägrar helt enkelt att inse att de någon gång är dags.

Min farfar som fyllde 90 har äntligen insett att han ska sluta köra med husvagn och att han även ska sluta köra inom byn för han hinner inte med alla andra och ändå frisk som en nötkärna för sin ålder.

Så visst måste vi ha en gräns kan jag tycka.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
"När polisen kom till platsen hävdade de att anmälaren hade sagt att Reinhold hade buskört på parkeringen, och bad att få se körkortet." :rofl:rofl

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Faktum är att gubben har rätt i att körförmågan har noll och ingenting med åldern på föraren att göra; så länge denna är över 18 dvs.

Det är statistiskt bevisat av flertalet forskare med hänvisning till statistik från Holland, Danmark och Finland. Där man gjort enorma enkät-undersökningar, djup intervjuer, fokus grupper m.m. under 20 år; som man sedermera har analyserat.

Vad är det då som påverkar hur stor risken är att personen är med om en olycka?
- Det finns nämligen ett linjärt samband, och det är......... hur många mil vederbörande kör per år. Ju fler mil man till-rygga-lägger per år, ju mindre risk är det att man är med om en olycka. :fakta

Men åter till sakfrågan; gubben ser väldigt ledsen i ögat ut. Han borde bett polisen att kamma till sig och komma in i matchen. PuNkT

Hänvisning; http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457505002046#

Last edited:

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
"När polisen kom till platsen hävdade de att anmälaren hade sagt att Reinhold hade buskört på parkeringen, och bad att få se körkortet." :rofl:rofl

Reinhold kanske börnade. Tänk om han hade en Firebird.

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Hoj
Yama SM
krengt eller ej men glad jag bli att även andra kommer ihåg Louis de Funès :)

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Faktum är att gubben har rätt i att körförmågan har noll och ingenting med åldern på föraren att göra; så länge denna är över 18 dvs.

Det är statistiskt bevisat av flertalet forskare med hänvisning till statistik från Holland, Danmark och Finland. Där man gjort enorma enkät-undersökningar, djup intervjuer, fokus grupper m.m. under 20 år; som man sedermera har analyserat.

Vad är det då som påverkar hur stor risken är att personen är med om en olycka?
- Det finns nämligen ett linjärt samband, och det är......... hur många mil vederbörande kör per år. Ju fler mil man till-rygga-lägger per år, ju mindre risk är det att man är med om en olycka. :fakta

Men åter till sakfrågan; gubben ser väldigt ledsen i ögat ut. Han borde bett polisen att kamma till sig och komma in i matchen. PuNkT

Hänvisning; http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001457505002046#

Ja, är han oskyldig är det ju en jävla skamlig sorti på ett motorburet liv. Å andra sidan helt i linje med den PK och fackindelningsmentalitet som vi svenskar anammar så stenhårt nuförtiden. Reinhold fick se sig rullad i smutsen på ålderns höst.

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
krengt eller ej men glad jag bli att även andra kommer ihåg Louis de Funès :)

Ha ha, hans filmer är ju underbara. Köpte flera boxar med hans filmer för ett tag sedan. Jag älskar de gamla surbilarna de kör runt med också som den gamla hederliga "paddan" och Citroen 2CV som alltid körs i molekyler. :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Absolut. Om berättelsen som den står skriven i tidningen stämmer så har ju gubben all rätt att vara förbannad.
Pisskärring som freakar ur och ljuger ihop något.
Jag tycker att det borde startas en insamling till en ny växellåda åt gubben! :)

Oavsett så bemöter man inte äldre på det vis som det står i tidningen... ens att påstå att en 94-åring har buskört på storköpsparkeringen är ju absurd.

När jag växte upp fick jag iaf lära mig att visa respekt för de äldre.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kan ju säga som så att min farfar är 89 år gammal och han kör fortfarande bil, köpte faktiskt en ny här om veckan, och han kör fortfarande mycket bra. Han håller avståndet, hastigheten, har koll på trafiken och känns långt mycket mer säker att åka med än säg, 98,2% av alla taxichaufförer jag åkt med. Så att man per automatik skulle dra in lappen känns dumt. Där emot skulle man inför syn, reaktion och regletester efter en viss ålder.
Tror min farmors mor körd bil en bit in på 90 år eller så, en Volvo PV 444 med osynkad låda med 3 växlar och noll servo. Visst, hon körde väll på sin höjd någon mil på landet men ändå. Krockade gjorde hon inte i alla fall.:D

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping