Krigsfilmer, 2:a världskriget

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nu faller det iofs utanför alla kriterier i tråden, både med avseende på äldst 1980 och att det efterlyses en film, inte en serie.. MEN, för alla intresserade. Den bästa WW2-dokumentären som någonsin producerats är BBC's - The World at War från 70-talet. 27 avsnitt.. :yoparty

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
T-34 var en mycket bra vagn även kvalitativt, när den kom ut på förband hade tyskarna fortfarande långt kvar innan det fanns några Panthrar och Tigrar. De tyska vagnarna vid samma tidpunkt var på de flesta punkter underlägsna T-34.

T-34 anses väl vara en av de förnämsta stridsvagnarna i pansarhistorien?

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Har någon nämnt Undergången förresten. Sjukt bra film även om det inte är så mycket krigsscener.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Västfronten intet nytt har nog inte nämts här ännu ... hyffsat bra "gammelrulle" , Järnkorset är en gammal favorit annars

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...en ryskrulle om en strv som körde omkring i Afhganistan & 9.kompaniet inte den svenska utan den ryska som oxå utspelar sig i Afhganistan har jag för mig.

Heter även "The 9:th Legion" - såg den för bara någon vecka sedan. Godkänd, men lite typiskt rysk förstås.

Beaufort är en israelisk film om den sista tiden i Libyen under ockupationen och soldaterna i en fästning (mer drama än strid).

På västfronten intet nytt (gammal rulle)
Black Hawk Down (amerikansk vinkel på afrikanska gangsters och folk i allmänhet)

Sedan kan jag rekommendera några finska rullar:

Bakhållet (Ambush)
Framom främsta linjen
Okänd soldat (finns två, den äldre svartvita är bättre)
Talvisota (vinterkriget)
Tali-Ihantala 1944

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ganska off topic med en film som handlar om en incident som hände 1994 när ts frågar efter filmer som handlar om ww2!

Självklart. När ämnet är uttömt och det finns annat som kan vara av intresse om man breddar området en aning... (finns fler exempel än den filmen som ligger utanför ramarna, både vad gäller produktionsår och innehåll)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
"Ramona" som sändes av SVT tycker jag också är bra. Utspelar sig dock strax efter krigsslutet har jag för mig.
Handlar om en skamfläck i svensk underrättelsetjänst, de balter som i hemlighet spiontränades av FRA men dödades så gott som omedelbart efter landstigning pga av en läcka. Fina tidstypiska miljöer.
Motortorpedbåten T26 är med i filmen.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article18377/Svensk-spionaffar-blir-tv-thriller.html
http://nyheter24.se/filmtipset/film/ramona.html

Last edited:

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...