Kris Biltema racing olja

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nej, exakt vem som använder vilken basolja och exakt mängd på tillsatser är ju "hemligt" men man kan ju ta ett prov och analysera och komma väldigt nära sanningen.

Sen var det väl någon, i någon gammal oljetråd här som jobbade där dom tappade både Biltema och Statoil? (minns intge säkert) ur samma kran, men i olika flaskor...
Så lite information läcker ju ut.

Näe t.o.m dunkarna var samma , bara skilnad på färgen
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Jag gör som det står i manualen, för både min Kawa230 och KTM350 står det "JASO" och "MA2", vilket Biltemas gröna billiga 4T-olja uppfyller.

IMG_1462.JPG

Den där röda "racingoljan" är tydligen bara för hojar med katalysatorer, gissar på att det har nåt med sedimentering att göra, kanske lämnar den inte lika mycket efter sig, kox och klegg och sånt enklare hojar kanske gör då den är helsyntet. Denna gröna är endast delsyntet. Vad tror ni?

Kör just nu denna gröna 36-9570 oljan i min 112kkr tävlingshoj, märker ingen skillnad mot KTMs förra olja. Motorn låter likadant, hojen rullar fint och jag måste byta till mindre bakdrev.

För kännedom rekommenderar KTM oljan "Motorex", som är en dyrare olja, faktiskt väldigt dyr märkte jag. Så jag har köpt en laddning sådan för att testa, senare när hojen är riktigt inkörd. Måste byta olja igen om .. "5 timmar".
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ingen som vågar sig på min fråga om skillnaden på bilolja och JASO MB?
Jag har för mig att det var mera skumhämmare i MC oljan, och givetvis inga tillsatser som skadar lamellerna.

Skillnaden mellan olja för mc med katalysator och utan gissar jag är zink, katalysatorer mår nog inte bra av zink

Men jag gissar bara här, jag har inga som helst kunskaper i ämnet på papper, utan bara sånt jag har läst mig till från olika overifierade källor
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det går lika bra med selleri. Eller honung.

Så långe prylarna rör sig och man har fullfilmssmörjning är det bara viskositeten man behöver, man kan alltså köra på honung, matolja eller gräddfil så länge den håller sin viskositet. Så snart man stoppar rörelsen så behöver man additiverna.

Kolvringarna i vändläget är på gränsen där men filmen hinner inte riktigt försvinna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen som vågar sig på min fråga om skillnaden på bilolja och JASO MB?

Bortsett från att du riskerar en slirande koppling med biloljan så fungerar biloljan.
Jag har problemfritt kört på bilolja långt efter att folk började hävda att man måste ha jaso.
Men för ca 10 år sedan började jag tvingas byta lameller allt för ofta så jag kan inte rekommendera bilolja för en motor med våt koppling.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Bortsett från att du riskerar en slirande koppling med biloljan så fungerar biloljan.
Jag har problemfritt kört på bilolja långt efter att folk började hävda att man måste ha jaso.
Men för ca 10 år sedan började jag tvingas byta lameller allt för ofta så jag kan inte rekommendera bilolja för en motor med våt koppling.


För kanske 10 år sedan snackade jag med två bröder i en cross depå om vilken olja dom körde med. Fick till svar att dom hade ett fat med motorolja som den ena köpt billigt genom jobbet det var någonting som skulle användas till diesel maskiner/bilar. Den använde dom till allt sina bilar/crossar/R1 mm och gjort så i många år utan några problem
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För kanske 10 år sedan snackade jag med två bröder i en cross depå om vilken olja dom körde med. Fick till svar att dom hade ett fat med motorolja som den ena köpt billigt genom jobbet det var någonting som skulle användas till diesel maskiner/bilar. Den använde dom till allt sina bilar/crossar/R1 mm och gjort så i många år utan några problem

Jag pratade med en som körde Agrol traktorolja ur fat till alla sina fordon, dels fanns det hemma, dels betalades den inte ur fickan med skattade pengar osv.

Då jag inte visste vad det var för olja frågade jag "Är den bra då?" varpå jag fick till svar "Jag slår den i Traktorer och annan jordbruksutrustning som kostar miljoner och behövs varje dag, så det hoppas jag"

Vid ett senare tillfälle läste jag på en flaska, det var nog en av dom högst klassade oljorna jag har sett, däremot tror jag inte att den funkar till våtkoppling (tänkte inte på det då)

Och när man tänker efter, en traktor är inte billig, har en turboladdad diesel och ska köras vid alla temperaturer/belastningar, inte vill man ha en dålig olja i dom.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För kanske 10 år sedan snackade jag med två bröder i en cross depå om vilken olja dom körde med. Fick till svar att dom hade ett fat med motorolja som den ena köpt billigt genom jobbet det var någonting som skulle användas till diesel maskiner/bilar. Den använde dom till allt sina bilar/crossar/R1 mm och gjort så i många år utan några problem

Just så gjorde jag, jag köpte olja på 20 liters dunk som jag använde till alla 4t-motorer.
Det verkar inte fungera längre, troligen har dom nya eller mer friktionsmodifierare i oljorna numera. Men det skulle ju kunna vara så att materialet i lamellerna ändrats.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Bortsett från att du riskerar en slirande koppling med biloljan så fungerar biloljan.
Jag har problemfritt kört på bilolja långt efter att folk började hävda att man måste ha jaso.
Men för ca 10 år sedan började jag tvingas byta lameller allt för ofta så jag kan inte rekommendera bilolja för en motor med våt koppling.
Just Jaso MB klassningen är ju att den är till för skootrar utan våtkoppling. Det är lite därför jag undrar vad ytterligare skillnader kan vara mellan den oljan och en biloljan är.
Har otroligt svårt att hitta info om detta på nätet av någon anledning. Allt handlar bara om viskositet och api klassningarna typ:).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Just Jaso MB klassningen är ju att den är till för skootrar utan våtkoppling. Det är lite därför jag undrar vad ytterligare skillnader kan vara mellan den oljan och en biloljan är.
Har otroligt svårt att hitta info om detta på nätet av någon anledning. Allt handlar bara om viskositet och api klassningarna typ:).

Förlåt. Direkt jag läser Jaso så tänker jag på våta kopplingar.

I en scooter eller någon som helst annan motor utan våt koppling skulle jag utan tvekan köra vanlig bilolja.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag gör som det står i manualen, för både min Kawa230 och KTM350 står det "JASO" och "MA2", vilket Biltemas gröna billiga 4T-olja uppfyller.

View attachment 471035

Den där röda "racingoljan" är tydligen bara för hojar med katalysatorer, gissar på att det har nåt med sedimentering att göra, kanske lämnar den inte lika mycket efter sig, kox och klegg och sånt enklare hojar kanske gör då den är helsyntet. Denna gröna är endast delsyntet. Vad tror ni?

Kör just nu denna gröna 36-9570 oljan i min 112kkr tävlingshoj, märker ingen skillnad mot KTMs förra olja. Motorn låter likadant, hojen rullar fint och jag måste byta till mindre bakdrev.

För kännedom rekommenderar KTM oljan "Motorex", som är en dyrare olja, faktiskt väldigt dyr märkte jag. Så jag har köpt en laddning sådan för att testa, senare när hojen är riktigt inkörd. Måste byta olja igen om .. "5 timmar".
Ja så är det när det gäller sm, sn klassningarna (mindre zink) bättre för katalysatorn. Men alla hyfsat nya hojar har ju det nu. Vet inte från vilket år det började bli vanligt dock.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Funderar på om jag missade den här tråden eller om jag var sinnesslö när jag läste den. Det var dags för inköp nu och då ser jag det här.

1656148516857.png

Eftersom jag har fått för mig jag ska följa de rekommendationer som mina manualer ger också vad gäller viskositet så finns det helt plötsligt bara Yamalube och Motul 300V att välja på för för drygt dubbla priset.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag tänker leva farligt och pytsa i nya helsynteten i min BMW ?
IMG_20220620_194949-01.jpeg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag pratade med en som körde Agrol traktorolja ur fat till alla sina fordon, dels fanns det hemma, dels betalades den inte ur fickan med skattade pengar osv.

Då jag inte visste vad det var för olja frågade jag "Är den bra då?" varpå jag fick till svar "Jag slår den i Traktorer och annan jordbruksutrustning som kostar miljoner och behövs varje dag, så det hoppas jag"

Vid ett senare tillfälle läste jag på en flaska, det var nog en av dom högst klassade oljorna jag har sett, däremot tror jag inte att den funkar till våtkoppling (tänkte inte på det då)

Och när man tänker efter, en traktor är inte billig, har en turboladdad diesel och ska köras vid alla temperaturer/belastningar, inte vill man ha en dålig olja i dom.
Agrol turbo kombi är för vlådor. Bakaxlar. Motor. Våtabromsar. Hydraulolja. Våtakopplingar. Om den oljan inte funkade till allt detta skulle dom flesta nya traktorer med kopplingsfri växellåda o även byte av fram/back utan koppling.

Det är våta koppling paket o med tanke på att man får nog 3-4 nya R1 motorer i kartong mot vad det kostar att renovera en vlåda/bakaxel/hydraul paket med ca 4 hög 4 låg 4 splitt på varje växel både framåt o bakåt..

Så Agrol turbo kombi skulle jag utan tvekan hälla i vilken mc motor som helst.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Agrol turbo kombi är för vlådor. Bakaxlar. Motor. Våtabromsar. Hydraulolja. Våtakopplingar. Om den oljan inte funkade till allt detta skulle dom flesta nya traktorer med kopplingsfri växellåda o även byte av fram/back utan koppling.

Det är våta koppling paket o med tanke på att man får nog 3-4 nya R1 motorer i kartong mot vad det kostar att renovera en vlåda/bakaxel/hydraul paket med ca 4 hög 4 låg 4 splitt på varje växel både framåt o bakåt..

Så Agrol turbo kombi skulle jag utan tvekan hälla i vilken mc motor som helst.

Agrol turbo kombi är för vlådor. Bakaxlar. Motor. Våtabromsar. Hydraulolja. Våtakopplingar. Om den oljan inte funkade till allt detta skulle dom flesta nya traktorer med kopplingsfri växellåda o även byte av fram/back utan koppling.

Det är våta koppling paket o med tanke på att man får nog 3-4 nya R1 motorer i kartong mot vad det kostar att renovera en vlåda/bakaxel/hydraul paket med ca 4 hög 4 låg 4 splitt på varje växel både framåt o bakåt..

Så Agrol turbo kombi skulle jag utan tvekan hälla i vilken mc motor som helst.

Använder Agrol kombi classic till hojar som ska ha mineralolja, typ Yamaha XT500. Billigt och finns på Granngården. Få tillverkare gör multigrade mineralolja numera.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den gamla racingoljan har utgått och ersatts av 34-037 (1 liter) samt 34-038 (4 liter).
Är den lika bra...?
popcorn01429a8707f4b0de.gif
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top