Kris kris !! måste veta hur man bäst polerar aluminium

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR 900RR
Har plockat bort bakfälgen o fick en liten ide om att polera den matta aluminium brickan som sitter utanför navet!! vad funkar bäst !! autosol verkar ju ta evigheter!!

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
OverTheTop skrev:
Har plockat bort bakfälgen o fick en liten ide om att polera den matta aluminium brickan som sitter utanför navet!! vad funkar bäst !! autosol verkar ju ta evigheter!!

Fäljfixarna i Helsingborg. :fakta
800 kr för en fälg.

Eller så kanske Rejvis gör det billigare... :)

Du frågade efter det bästa, inte det billigaste... ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
har precis polerat lite delar på hojen och jag började med att rengöra det, därefter körde jag med 320-papper och ruggade ner och tog bort ojämnheter i ytan. Därefter gick jag på ett 420-papper och gjorde samma sak. Sen ett 600-papper, likadant men lite nogrannare nu. Sist körde jag med ett 1200-papper, först tortt och sedan vått i badkaret :) Egentligen ska man kanske köra vått rakt igenom men jag tyckte det räckte med det sista. Och imorgon ska jag polera upp finishen med trassel och autosol, men redan nu kan man nästan spegla sig i det. Ca 1 timme tog det men den biten är vääääldigt liten....

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Dee_cati skrev:
har precis polerat lite delar på hojen och jag började med att rengöra det, därefter körde jag med 320-papper och ruggade ner och tog bort ojämnheter i ytan. Därefter gick jag på ett 420-papper och gjorde samma sak. Sen ett 600-papper, likadant men lite nogrannare nu. Sist körde jag med ett 1200-papper, först tortt och sedan vått i badkaret :) Egentligen ska man kanske köra vått rakt igenom men jag tyckte det räckte med det sista. Och imorgon ska jag polera upp finishen med trassel och autosol, men redan nu kan man nästan spegla sig i det. Ca 1 timme tog det men den biten är vääääldigt liten....

posta gärna rsultatet sen, vill se.... :)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Polertrissa och autosol, att köra med trassel bara ger inte alls samma resultat.

EDIT: Å allt de dee_cati sa

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ravetrancer skrev:
posta gärna rsultatet sen, vill se.... :)

vet inte om jag törs visa ett proffs som dig mitt jobb :rodnar Men det kommer bilder, dock inte förrän hela hojen är klar.

Krigge: det är tuffare att köra allt för hand ju!

Kingpin

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
TL1000S, akra fullsys, öhlinsdämpare+fjädrar, PCII
Saken jag polerade var rund så jag spände upp den i svarven. Började med 240 papper, 400 sedan 600, Efter det tog jag ventil pasta, avslutade med autosol. Blev bra faktiskt.

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR 900RR
Göööttt

JAg körde på med 600 papper sedan med 1200 våtpapper blev ju redan ganska bra däär , efteråt var det bara att smacka på med autosol och vipps så var det blänkande fiint !!
resultatet var bättre än jag hade anat!!!
tack för tippsen !! kan ju slänga upp ett kort när min kamera börjat fungera(antar att det är för mycket ölspill i den )

Z Fredde

"Ride the wind of boost"
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 "RS"
Jag har polerat ram o sving på min Gixxer. Först tog jag bort "eloxeringen" eller vad det heter. Det gjorde jag med .....! Sen började jag slipa med 500 papper, för att gå vidare med 1500. Efter det så körde jag med 2000, och avslutade med ett special papper i kornstorlek 4000. Det "pappret" är fast på en typ an skummgummi trissa. Jag körde endast 4000 som våt slip. Efter det så tog jag och började med rubbing. Men det REPADE, så att jag fick gå tillbaka till 4000. Med spegelglans som resultat innan jag "vaxade" med .....!

Jag tänker inte berätta hur lång tid det tog, det kommer att bli ett senare kapitel i historien om den polerade missilen. Även kallad "silver pilen".

Kanon bra blev det iallafall.

Jag tror / vet att det viktigaste är att få bort "eloxeringen" eller vad det heter.

//Fredde

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
Z Fredde skrev:
Jag har polerat ram o sving på min Gixxer. Först tog jag bort "eloxeringen" eller vad det heter. Det gjorde jag med .....! Sen började jag slipa med 500 papper, för att gå vidare med 1500. Efter det så körde jag med 2000, och avslutade med ett special papper i kornstorlek 4000. Det "pappret" är fast på en typ an skummgummi trissa. Jag körde endast 4000 som våt slip. Efter det så tog jag och började med rubbing. Men det REPADE, så att jag fick gå tillbaka till 4000. Med spegelglans som resultat innan jag "vaxade" med .....!

Jag tänker inte berätta hur lång tid det tog, det kommer att bli ett senare kapitel i historien om den polerade missilen. Även kallad "silver pilen".

Kanon bra blev det iallafall.

Jag tror / vet att det viktigaste är att få bort "eloxeringen" eller vad det heter.

//Fredde

Och vad betyder punkterna som jag ser på två ställen i ditt inlägg.
seså berätta nu, var inte blyg.

ove

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki 1100
Tobbe_N skrev:
Och vad betyder punkterna som jag ser på två ställen i ditt inlägg.
seså berätta nu, var inte blyg.

eloxeringen tar man bort med ugnsrengöring iaf :crash

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Tandborste + autosol + trassel funkar om man är ute efter snabbt resultat på en yta som är ganska hyffsad från början.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
var ner till hårdkromningsfirman idag och kollade när han kunde kroma min krök men väl där så visade det sig att han inte kunde åta sig det jobbet för det skulle inte bli bra sa han. Jag har doppat det i ett bad som gjorde det helt materialrent men för att kromet skulle bita sig fast så var jag tvungen att polera upp det först! Lagom trött blir man så nu polerar jag krök som en tok men jag skiter i att kroma det. Vill ju bara ha det fint och glänsande och ville kroma för att slippa polera så nu har jag att göra ett tag framöver. Hoppas vädret fortsätter vara dåligt till nästa helg :)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept