Krock med moped igår, riktigt surt.

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Jahapp och nu ser jag bilden. Kom mopeden från Gjutare granströms gata ut mot stora vägen så givetvis hade han fel. Där syns ett tydligt väjningsmärke såklart. Antagligen för att minska olycksrisken mot cykelpassagen i korsningen som är otroligt otydligt uppmärkt. Jag bjuder på infon om högerregeln dock som gäller i övrigt.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
3. Endast huvudledsskylten talar om att du färdas på en huvudled. Skylten upprepas efter varje korsning. Ser du inte skylten efter en korsning ska du vara vaksam då du kan ha missat skylten T15 som kan svänga huvudleden i en korsning.
Förutsätter ju att de som jobbar med gator och trafik i kommunen är kompetenta. I närheten av mig finns en väg som inte är huvudledsmärkt, men i praktiken är det då kommunen har satt upp väjningspliktsskyltar på alla anslutande vägar, som är ca 10 st plus mellan 5-10 st utfarter. Vet inte hur de tänkt, men det är väl som vanligt att alla ska vara rädda och sakta farten i alla korsningar.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ang högerregeln så är det otroligt lustigt här i Norge där jag är och jobbar över sommaren! Där jag bor går det en stor bred landsväg som är 60 skyltad (men det är i ödemarken så de flesta kör runt 80). Till denna väg ansluter en mängd småvägar (ofta väldigt små och grusbeläggning) från bondgårdar, ett par villor etc. Det är en otroligt absurd känsla att komma fram till en sådan anslutning i sakta mak kring 20km/h till denna stora och hyfsat trafikerade väg och mötas av bilar som verkligen ställer sig på bromsen från 80km/h till stillastående för att hinna stanna då högerregeln gäller! :rofl Samma sak på många andra vägar här, men detta exemplet är så otroligt absurt! Jag och mina svenska kollegor skrattar ofta högt i bilen över hur efterblivna norska trafikregler kan vara! :dummer

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Hoj
Yamaha R6 2002
Ang högerregeln så är det otroligt lustigt här i Norge där jag är och jobbar över sommaren! Där jag bor går det en stor bred landsväg som är 60 skyltad (men det är i ödemarken så de flesta kör runt 80). Till denna väg ansluter en mängd småvägar (ofta väldigt små och grusbeläggning) från bondgårdar, ett par villor etc. Det är en otroligt absurd känsla att komma fram till en sådan anslutning i sakta mak kring 20km/h till denna stora och hyfsat trafikerade väg och mötas av bilar som verkligen ställer sig på bromsen från 80km/h till stillastående för att hinna stanna då högerregeln gäller! :rofl Samma sak på många andra vägar här, men detta exemplet är så otroligt absurt! Jag och mina svenska kollegor skrattar ofta högt i bilen över hur efterblivna norska trafikregler kan vara! :dummer
Det är samma på många landsvägar även i Sverige. Inte med villa utfarter men med mindre anslutande vägar.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
högerregeln är en skitregel. slutar vägen du är på i ett "T" så anser jag att man ska stanna.
Men visst, nu är det högerregeln som gäller. skitregel. mer trekantiga skyltar till folket!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Det är ju rätt klokt egentligen, bilar har ju rätt dåligt krockskydd i sidan.
Det är samma om man ställer sig vid ett obevakat övergångsställe på en landsväg i sverige, bilarna stannar för en fotgängare. Ngt sådan skulle ju anses som absurt i Sverige på 80-talet, när bilen var prioriterad överallt. Så jag förstår tänket.

MrAnderz

MrAnderz
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
2008, kawasaki ER6F
Mjooo, fast kom ihåg att högerregeln är inte en rättighet. Efterlev högerregeln slaviskt i storstan så dör du med vetskapen om att du hade rätt. Det går inte att efterleva den men smäller det så blir det dyrt så man gör ju sitt val. Jag lär alltid mina elever att aldrig lita på att andra följer högerregeln. Trafikens grundregel säger tydligt att man ska visa hänsyn och omsorg även mot dem som inte kan regler. Så...visst principen för högerregeln är en bra tanke som inte fungerar i verkligheten. Som mc förare kan det ju vara klokt att lära sig högerregeln ordentligt då det finns förare som i korsningar följer högerregeln slaviskt och inte ens tittar vänster ens i en t korsning så kör försiktigt mina vänner. :krama

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Mjooo, fast kom ihåg att högerregeln är inte en rättighet......

Det är väl det som är en skillnad. Sverige jämfört med Norge och Tyskland t ex. Här så är du skyldig att stanna, där har du rättighet att köra. Inte så mycket delad skuldbörda, därav det betydligt mer disciplinerade "stannandet" för "högerfolk". Oavsett vilket man föredrar så kan det onekligen vara bra att vara förberedd på det när man åker sina norgeturer.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC