Krock - vems är felet?

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Se min fina illustration av situationen:gnissla

Bil 1, 2 har grönt ljus och bil 3 har rött ljus. Bil 1 skall svänga höger men tvingas invänta fotgängare som ska korsa över vägen. Bil 2 kör förbi sitt trafikljus och lägger sig bakom bil 1. Medans bil 1 väntar bakom bil 2 slår "deras" ljus om till rött och bil 3 får grönt ljus och kör in i korsningen. Bil 2 får nu möjlighet att köra vidare (omedveten om att hans ljus nu är rött) och bil 2 och 3 kolliderar. Vems är felet?

Edit: Nej, det är inte jag som har krockat:banana

Bifogat

• korsning_1.JPG
    korsning_1.JPG
    6.7 KB · Visningar: 212
Last edited:

DDoric

Behöver mer pengar
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
Gixxer 600 -04
Kevorkian skrev:
2668612 Se min fina illustration av situationen:gnissla

Bil 1, 2 har grönt ljus och bil 3 har rött ljus. Bil 1 skall svänga höger men tvingas invänta fotgängare som ska korsa över vägen. Bil 2 kör förbi sitt trafikljus och lägger sig bakom bil 1. Medans bil 1 väntar bakom bil 2 slår "deras" ljus om till rött och bil 3 får grönt ljus och kör in i korsningen. Bil 2 får nu möjlighet att köra vidare (omedveten om att hans ljus nu är rött) och bil 2 och 3 kolliderar. Vems är felet?

Edit: Nej, det är inte jag som har krockat:banana

FOTGÄNGARN!! Va fan ska han hålla på att gå för när det är 2006????:mad:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Är inte bil 3 skyldig att invänta bil 2's passage innan bil 3 kör ut i korsningen?

Bil 2 körde ju inte mot rött. Är det grönt när man åker in i korsningen så har man grönt, att det slår om innan man hunnit igenom betyder inte att man åkt mot rött.

Eftersom bil 2 inte kan veta att bil 3 fått grönt känns det konstigt att det skall vara högerregel som gäller en ljusreglerad korsning. Men jag vet inte.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
SSB skrev:
2668640
Eftersom bil 2 inte kan veta att bil 3 fått grönt känns det konstigt att det skall vara högerregel som gäller en ljusreglerad korsning. Men jag vet inte.

Det måste ju vara högerregeln som gäller för alla bilar som är ute i korsningen. Annars skulle det ju bli demolition derby i bl.a. sthlm i rusningstrafik då det snarare är regel än undantag att bilar blir stående i korsningen medan det slår om till rött i deras körriktning.

Edit: Självklart blir det då problem då det står bilar från samtliga riktningar i korsningen. Då gäller störst går först! :näsblod

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
I många ljusreglerade korsningar så är det oftast väjningsplikt från något håll också, och har bli 3 väjningsplikt, så skulle jag tippa på att det blir dens fel då.
(endast en kvälificerad gissning från min sida) :)

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
SSB skrev:
2668640 Är inte bil 3 skyldig att invänta bil 2's passage innan bil 3 kör ut i korsningen?

Bil 2 körde ju inte mot rött. Är det grönt när man åker in i korsningen så har man grönt, att det slår om innan man hunnit igenom betyder inte att man åkt mot rött.

Bil 2 bör inte köra in i korsningen om den inte är säker på att hinna igenom innan korsande trafik får grönt. Nu uppstod en situation som gjorde att bil 2 faktiskt inte hann igenom korsning och har därför väjningsplikt enligt högerregeln. Detsamma gäller om alla trafikljus i korsningen skulle sluta fungera av någon anledning.
...eller?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
SuperMicke skrev:
2668676 Bil 2 bör inte köra in i korsningen om den inte är säker på att hinna igenom innan korsande trafik får grönt. Nu uppstod en situation som gjorde att bil 2 faktiskt inte hann igenom korsning och har därför väjningsplikt enligt högerregeln. Detsamma gäller om alla trafikljus i korsningen skulle sluta fungera av någon anledning.
...eller?
Plus att bil2 säkert står på ett övergångsställ eller nånting medans han väntar. Han är säkert grek också!

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
SuperMicke skrev:
2668676 Bil 2 bör inte köra in i korsningen om den inte är säker på att hinna igenom innan korsande trafik får grönt. Nu uppstod en situation som gjorde att bil 2 faktiskt inte hann igenom korsning och har därför väjningsplikt enligt högerregeln. Detsamma gäller om alla trafikljus i korsningen skulle sluta fungera av någon anledning.
...eller?
Frågan är ju i så fall hur Bil 2 skall förstå när han slutar ha företräde och istället skall börja lämna företräde enligt högerregeln om han inte ser ljusomslaget :va

Ofta, men inte alltid, så finns det ju en ljussignal i slutet på korsningen och då är det inget problem. Men i de fall man bara ser ett ljus när man åker in i korsningen blir det minst sagt struligt att veta.

OM det är så att man alltid skall lämna företräde mot trafik som redan befinner sig i korsningen (precis som i en rondell t.ex.) så är det Bil 3 som felat.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Läste om nån stackare som åkte fast för rödljuskörning o blev av me körkortet för han hade hamnat i sån situation som bil nr 2.

Så, hmm..

Jag vet inte, gissar på att det blir en bedömningsfråga för en domstol.

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Kanske kan hänga på vem som kör in i vem? Alltså klippte 3an, 2an i sidan eller tvärtom..

Om du får veta, så glöm för i helvete inte bort att informera oss..

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
SSB skrev:
2669156 Frågan är ju i så fall hur Bil 2 skall förstå när han slutar ha företräde och istället skall börja lämna företräde enligt högerregeln om han inte ser ljusomslaget :va
Om bil 2 inte vet att det är grönt så bör han förutsätta att det är rött och handla därefter.

Blå R1 skrev:
2669920 Kanske kan hänga på vem som kör in i vem? Alltså klippte 3an, 2an i sidan eller tvärtom..

Om du får veta, så glöm för i helvete inte bort att informera oss..
Exakt! Jag har förutsatt att bil 2 har kört in i sidan på bil 3.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lånar tråden lite för mer krock-frågeställningar.

1. Vit bil kör före lila bil in på en stor parkeringsplats med parkerade bilar på båda sidor.
2. Den vita svänger in på en ledig plats
3. Den lila passerar och kör vidare
4a) Den vita backar ut för att kunna räta upp bilen
4b) Samtidigt börjar den lila bilen backa för att släppa ut en parkerad bil.
5. Den lila bilen backar in i den vita bilen som också backar.
6. De båda förararna rusar ut och skriker på varandra:
- Det är ditt fel, du backade!
- Ja, men det var ju du som backade in i mig!
- Ja, men du backade så du måste ju ha koll bakåt!
- Ja, men du backade ju oxå!

Det hela utspelades alltså på en stor parkeringsplats vid ett köpcentrum.
- Vem är skyldig?

Se bifogad illustration. (klicka på bilden för att se animationen)

Bifogat

• krock2.gif
    krock2.gif
    14.1 KB · Visningar: 138

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
korvgubbe skrev:
2669966 Lånar tråden lite för mer krock-frågeställningar.

1. Vit bil kör före lila bil in på en stor parkeringsplats med parkerade bilar på båda sidor.
2. Den vita svänger in på en ledig plats
3. Den lila passerar och kör vidare
4a) Den vita backar ut för att kunna räta upp bilen
4b) Samtidigt börjar den lila bilen backa för att släppa ut en parkerad bil.
5. Den lila bilen backar in i den vita bilen som också backar.
6. De båda förararna rusar ut och skriker på varandra:
- Det är ditt fel, du backade!
- Ja, men det var ju du som backade in i mig!
- Ja, men du backade så du måste ju ha koll bakåt!
- Ja, men du backade ju oxå!

Det hela utspelades alltså på en stor parkeringsplats vid ett köpcentrum.
- Vem är skyldig?
Se bifogad illustration. (klicka på bilden för att se animationen)
Du skriver ju att den lila bilen backar in i den vita, så jag anser att de är den lila men det är svårt. Den vita som kör ut från en parkeringsruta borde lämna företräde, men den lila har ju uppenbarligen den vita bakom sig.
Jag svarar: Den lila är skyldig.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
korvgubbe skrev:
2669966Det hela utspelades alltså på en stor parkeringsplats vid ett köpcentrum.
- Vem är skyldig?

Kan inte påstå att jag vet svaret. Gäller högerregeln? Blir den isåfall omvänd när båda parter backar?
Den smidigaste lösningen borde vara att den som kör ut ur en parkeringsficka skall lämna företräde, men det är nog närmast att ta sig an problemet ur praktisk synvinkel och inte ur rättsligt teoretisk.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati