Ankan skrev:2670606Expert och expert... Du kan ju trafikreglerna mer eller mindre som ett rinnande vatten antar jag med hänsyn till ditt yrke.
Jag ställer mig dock lite tveksam till huruvida delat ansvar sänker bolagens kostnader. Det sker en väldig massa olyckor och det bolaget som klarar sig från betalning ena gången får betala nästa. Sett över en längre tid torde ansvaret fördelas tämligen jämnt mellan bolagen i förhållande till antalet försäkringstagare, och då har man sannolikt intet att vinna på en ansvarsdelning vid varje skada. Vinsten skulle möjligen kunna ligga i att bolagen kan ta ut två självrisker varje gång, men det är nog ändå kaffepengar sett till totalkostnaderna för skador.
Njae jag får nog tillstå att jag inte kan alla trafiklagar och regler som ett rinnande vatten. Svensk författningssamling för trafiklagar och regler är en tjock jefla bok med typ 1000-1500 sidor, och uppdateras dessutom varje år...Men jag har nog rätt bra koll på det jag behöver. Hoppas jag
Delat ansvar sänker bolagens kostnader i en del lågkostnadsskadefall.
Scenario:
Bil 1 och bil 2 krockar. Båda bilar har helförsäkring med en självrisk på 3000:-
Reparationskostanderna för bilarna uppgår till 2500:-/bil.
UTFALL 1:
Bil 1 anses vållande, Bil 2 anses oskyldig.
FB1 får pröjsa 5000:-, 2500 för bil 1 och 2500 för bil 2. FB2 slipper betala.
UTFALL 2:
Som ovan, fast tvärtom.
UTFALL 3:
Båda anses vållande, 50/50.
Bil 1 inser att 2500 < 3000 och pröjsar sina egna skador istället för att ta det på försäkringen.
Bil 2 inser att 2500 < 3000 och pröjsar sina egna skador istället för att ta det på försäkringen.
FB1 och FB2 pröjsar 0:- och ser glada ut.
Det finns säkert fler liknande möjliga scenarion. Det jag menar är att vid delat ansvar görs det rätt ofta upp i godo, och FB slipper pröjsa.
Starfighter skrev:2670947Enligt körskoleböckerna så kör ingen av förarna i fel fil, den orange:a bilisten får köra så som den gör om det inte finns några andra anvisningar med dock så rekomenderas det inte, men eftersom den röda bilen "bytar" fil så har den väjningsplikt jämtemot den orange:a föraren.
Så röd förare får slanta upp självrisken!
Poäng till starfighter och Heol
Korrekt svar, det lär t.o.m. finnas prejudikat på detta. Däremot kan man tycka det är vansinnigt. Jag har haft körkort i snart 20 år och har nog aldrig sett någon som svänger vänster från höger körfält (utom där det påbjudes med skyltar och/eller vägmarkeringar). Min personliga uppfattning är att det inte borde vara tillåtet, men det är en helt annan diskussion.
Last edited: