Krockade för första gången!

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Blue skrev:
Eller en timmerbil med fullt lass!

Så sant!

Min lillebror hade tur i helgen... han åkte med en kompis till Norrtälje, där de skulle rigga upp utrustning för Latin Kings, och sedan stanna på konserten, sedan rigga ner allt och åka hem.
Hans kompis hade hyrt en pickup + en släpkärra, det var bara det att totalt vägde allt med bil och släp ca 4,3 ton.... och han har INTE nått mer kort än B-kort.

Sedan höll han 130 med allt detta, och då de åkte hem mitt i natten, så somnade kompisen bakom ratten, men som tur var så fanns det vajjerräcke, så bror min (som somnat) vaknade till av att bilen for in i vajjerräcket i full fart. Det vart skrot av bilen, men hade inte räcket funnits där så hade de kommit över på fel sida, och då hade det varit mindre roligt :(

Notan av det hela för kompisen HOPPAS jag blir grov vårdslöshet i trafik samt olovlig körning... dvs att han får ta om kortet. Det låter väl grymt, men det är inte första gången ha beter sig så i trafike, en del puckon skulle inte ha körkort! :mad:

Jensa

Behov av ännu mera pengar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZ426-02 såld,R6ss såld
Mattiaz skrev:
Så sant!

Min lillebror hade tur i helgen... han åkte med en kompis till Norrtälje, där de skulle rigga upp utrustning för Latin Kings, och sedan stanna på konserten, sedan rigga ner allt och åka hem.
Hans kompis hade hyrt en pickup + en släpkärra, det var bara det att totalt vägde allt med bil och släp ca 4,3 ton.... och han har INTE nått mer kort än B-kort.

Sedan höll han 130 med allt detta, och då de åkte hem mitt i natten, så somnade kompisen bakom ratten, men som tur var så fanns det vajjerräcke, så bror min (som somnat) vaknade till av att bilen for in i vajjerräcket i full fart. Det vart skrot av bilen, men hade inte räcket funnits där så hade de kommit över på fel sida, och då hade det varit mindre roligt :(

Notan av det hela för kompisen HOPPAS jag blir grov vårdslöshet i trafik samt olovlig körning... dvs att han får ta om kortet. Det låter väl grymt, men det är inte första gången ha beter sig så i trafike, en del puckon skulle inte ha körkort! :mad:

Helt rätt!
som sagt var det var tur att vajjerräcket fanns!
Klarade de sig utan några skador?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jensa skrev:
Nej, jag tycker ej det men man vet ju aldrig!
Som sagt var det var ju en "olyckshändelse"!

Inte fan somnade min polare med flit direkt. 14000 i böter och utan kk i 4 mån...

HanneZ

Guest
ser man det så så är väl alla olyckor en "olyckshändelse", vem faan krockar med flit?

Jensa

Behov av ännu mera pengar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZ426-02 såld,R6ss såld
Lurch skrev:
Inte fan somnade min polare med flit direkt. 14000 i böter och utan kk i 4 mån...
Nej, men jag tycker det är grövre i alla fall!
Enligt mitt tycke, sen får andra tycka vad dem vill!

HanneZ

Guest
Jensa skrev:
Du hade väjningsplikt mot bilen du krockade med antar jag?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jensa skrev:

Det var fortfarande en olyckshändelse. Konsekvenserna blev värre än i ditt fall, men låt oss hypotetiskt säga att du kört på en 15-årig tjej på moped och hon bryter nacken och blir förlamad. Är det grovt?

Bli inte irriterad nu, jag menar inte att du har fel. Jag vill bara ställa frågan:

Är straffet beroende av konsekvenserna av en handling eller bara av handlingen i sig?

HanneZ

Guest
Intressant tråd, för hade det varit en motorcyklist som hade blivit påkörd så hade vi suttit o svurit över de, fast nu verkar de inte va så farligt? eller?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
HanneZ skrev:
Intressant tråd, för hade det varit en motorcyklist som hade blivit påkörd så hade vi suttit o svurit över de, fast nu verkar de inte va så farligt? eller?

Helt sant!

HanneZ

Guest
Sen tycker jag att man kan stryka ordet olyckshändelse i detta sammanhang, jag ser ordet som motsats till man gjort något med mening. Och vem faan krockar med mening som ovan nämt?

Nån gör fel helt enkelt, man klantar sig, missar nåt, och då sker en krock. Inget konstigheter! Sen vad lagar säger om vad som är mer eller mindre allvarligt vet jag inte, och vad lagen säger om konsekvensernas betydelse på hurvida grovt brottet är vet jag inte heller, dock så vet jag att om spelaren börjar blöda i hockey efter slag och liknande så får spelaren 5 min istället för 2

/ Hannes

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
HanneZ skrev:

Men nu är det väl så att det hade antagligen blivit lite andra skador om en motorcykel varit inblandad... de får man ta med i beräkningen att en krock med bil-bil som bara slutar med plåtskador kan mycket väl sluta allvarligare med bil-motorcykel.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jensa skrev:
NÄäää :va , är du säker?
för jag vet ej!

Jag krockade inom 6mån från det att jag fick körkortet, jag fick skulden för något jag inte anser vara mitt fel, men allt som kommer från höger ska man ju lämna företräde osv. Det hände ingenting med mitt kort hur som.

HanneZ

Guest
chrilleus skrev:
Om det verkligen är en olyckshändelse som berodde på extrem otur så har väl inget brott begåtts. :confused: :va
nja men jag anser fortf. att ett brott har begått om två bilar krockat, då lagen alltid(eller?) skyddar två bilar från att vara på samma plats samtidigt!

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Hoj
R1
Shit happens, det är bara så. Eftersom ni klarade er utan personskador (?) så är det faktiskt inte hela värden. Olyckor händer varje dag. Det är klart det är surt, dyrt och jobbigt. Det går över.

När man var yngre så var det lätt att sitta och spy galla över alla andra som gör fel hela tiden. Krockar bilar, vurpar med hojen, ställer till det för sig. Några år äldre när man själv varit klantskallen några gånger gör man nog bäst i att vara lite ödmjuk inför faktum: shit happens.

Glömmer aldrig ljudet från när jag gjorde min första tabbe. Det låter lite speciellt när plåten knycklas ihop och glas spricker...

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Synd! Kunde gått lika för mig idag..

Jag kom från höger bakom väjningsplikt och skulle svänga vänster, jag kolla åt båda hållen - ingen där. Sen när jag ska börja gasa för att svänga, så ser jag en vit bil 20cm från min som kommer från vänster och ska svänga åt mitt håll. Heh, snacka om tur att han inte fortsatte framåt och jag inte gasa för mkt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
HanneZ skrev:
nja men jag anser fortf. att ett brott har begått om två bilar krockat, då lagen alltid(eller?) skyddar två bilar från att vara på samma plats samtidigt!
Lagen skyddar dig inte från att råka glida över på mötande vägbana när du tokbromsar för en älg på isigt underlag. Inte heller mot att du drabbas av medvetslöshet, hjärtattack eller hjärnblödning när du är ute och kör bil. En olycka är en olycka. Ibland kan någon anses vara vållande ibland inte. Något brott måste absolut inte ha begåtts.

HanneZ

Guest
Bingo skrev:
Lagen skyddar dig inte från att råka glida över på mötande vägbana när du tokbromsar för en älg på isigt underlag. Inte heller mot att du drabbas av medvetslöshet, hjärtattack eller hjärnblödning när du är ute och kör bil. En olycka är en olycka. Ibland kan någon anses vara vållande ibland inte. Något brott måste absolut inte ha begåtts.
medvetslöshet och de köper jag, o vilt då med, beroende på om man tar extra hänsyn...

men i detta fall när man har väjningsplikt?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Njuter av höger regeln

Här njuter man av höger regeln ibland o gör folk förbannade som inte förstår sig på denna regel,oftast vräker man sej ut,dock så man inte riskerar onödigt dumdristig olycka trots man tillämpar höger regeln.Sen är det ju kul o skrämmas lite oxå o smyga sej ut när de tror de har rätten på sin sida o kommer i galopp.Deras minner,uppspärrade ögon eller sura som attan he he.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...