"Krockade med rådjur, döms för jaktbrott."

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
http://www.dt.se/nyheter/vansbro/1.5887327-krockade-med-radjur-och-missade-att-kontakta-polisen

Vansbro
Andreas Gärds krockade förra sommaren med ett rådjur, när han åkte motorcykel. Efter att ha lyckats ta sig upp och körde han hem på den kvaddade motorcykeln. Dagen efter ringde han polisen och informerade om vad som hänt.

Nu har han dömts till 40 dagsböter för jaktbrott.

– Jag var helt borta efter olyckan och tänkte väl inte så klart och nu har jag blivit kriminell, konstaterar Andreas Gärds

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Verkar helt absurt, måste ju finnas en anknytning till själva titeln och innehållet i lagen för att man ska kunna begå brottet. Hur kan man ens begå ett "jaktbrott" genom att krascha med ett rådjur?

Det finns inte ens någon anknytning; vore som att man skulle kunna åkt dit för fortkörning genom att springa i 40 km/h på 30 sträcka. :7peta

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Polisen = Legal lekstuga

Det var en olycka. Men det fattar de väll inte.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och björn, varg, järv, lodjur, älg, kronhjort, dovhjort, rådjur, utter, vildsvin, mufflonfår och örn rapporteras till polisen även om djuret inte är synbarligen skadat. Platsen för sammanstötningen måste också markeras. Att inte anmäla en sammanstötning är straffbart och belagt med böter.

Bryter man mot jaktlagen blir det ett jaktbrott, oavsett hur man bragt djuret om livet.

Men låter som lite väl hårt domslut, tingsrätt?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
kontentan är att man ska ljuga om hur hojen gick sönder och man ska absolut inte ringa för att berätta om vad som har hänt.

Men det är klart att de måste få in pengar någonstans när de bokstavligt talat slänger tusenlappar på vissa andra folk som inte har förtjänat pengarna.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Bryter man mot jaktlagen blir det ett jaktbrott, oavsett hur man bragt djuret om livet.

Men låter som lite väl hårt domslut, tingsrätt?

Man häpnar.

Hans stora misstag i den här storyn var väl att anmäla.

Tror såväl polis som lagkunniga borde ha alkolås på ytterdörren...inifrån.

Last edited:

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Helt j-vla sanslöst att våra skattepengar ska gå till sånt här trams...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var ju inte att han körde på rådjuret utan att han lämnade det utan att anmäla som var brottet. Kan förstå att man är lite vimmelkantig (för att inte säga närmast stenad på adrenalin och andra stresshormoner) efter att ha haft så nära samkväm med vilt på motorcykel.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Han borde ju gå fri om han sagt att han eftersupte rejält efter olyckan och då blev så full att han inte kunde ringa

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Hoj
GSXR
Ja bara att äga en MC verkar vara omoraliskt och de verkar satsa hårt för att göra alla mc åkares liv skit på alla möjliga sätt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Utter!?

Har någon här klippt en utter med bilen/hojen. En stilla undran.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja, men då vi talar tingsrätt, föreslår jag ett trasigt alkolås som gått i baklås.

Tolkningsförmågan hos undertecknad verkar inte vara på topp i afton men jag förmodar att jag håller med dig.

Är det utrett huruvida det var rådjuret som attackerade motorcyklisten?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Klart staten ska ha några kronor.... :fakta

"Tidningscitat"
Gissa om jag blev förvånad, särskilt som åklagaren i målet noterade att det var ett märkligt åtal, men jag kommer självklart att överklaga och nu tar jag hjälp av en advokat.
"Slutcitat"

Om nu åklagaren tyckte att det var ett så märkligt åtal så kan man ju undra varför åklagaren väckte åtal!!!! :huvet

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Klart staten ska ha några kronor.... :fakta

"Tidningscitat"
Gissa om jag blev förvånad, särskilt som åklagaren i målet noterade att det var ett märkligt åtal, men jag kommer självklart att överklaga och nu tar jag hjälp av en advokat.
"Slutcitat"

Om nu åklagaren tyckte att det var ett så märkligt åtal så kan man ju undra varför åklagaren väckte åtal!!!! :huvet
Det är hans jobb, och då personen valt att erkänna har han ju inget val annat än att åtala.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin