krom-färg

Wallman

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ktm mx 125
tjena!

funderar på att spraya expansionskammaren med kromfärg.. frågan är hur varm en sådan blir och hur värmetålig färgen då måste vara?

och hur varm blir egentligen en motor på en liten 125a? för den kanske man också skulle snygga till i nåt skede.. det är ju aluminium antar jag men det verkar som om det nån gång har funnits ett yttre lager av något, förmodligen nån fabriksbehandling men i vilket fall så är detta lite mer silvriga lager borta på de yttersta ställena..

/victor :va
 

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Wallman skrev:
oki hur gör man det då?? ja har tillgång till både dremel och vinkelslip om det är nåt man ska använda.?

Dremel!? VINKELSLIP??! :skrämd
Du ska ömt gnida med en trasa och autosol!
Men ta bort färgen med våtslip först...
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag skulle gissa på att kröken kommer att bli missfärgad efter ett tag om du polerar den. Har för mig att den blir ca 500-600 grader varm ungefär.

Likaså kommer det inte att hålla sig fräscht särskilt länge om du lackar den utan att använda en ordentligt värmetålig färg.

Jag har för mig att de krökar som är blanka och fina när de säljs brukar vara förnicklade.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Jo..det blir både missfärgat och rostar. Men en rosten biter inte alls lika jävligt på riktigt polerad yta. Det missfärgningar som blir av värmen kan även se snygga ut..
 

Wallman

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
Ktm mx 125
heliac skrev:
Jo..det blir både missfärgat och rostar. Men en rosten biter inte alls lika jävligt på riktigt polerad yta. Det missfärgningar som blir av värmen kan även se snygga ut..

oki fast är det inte så att man måste hålla efter en polerad yta ganska ofta?? aluminium oxiderar ju och så.. det är kanske inte så lönt på en kross menar jag. fast å andra sidan blir det ju en vettig anledning att hålla efter hela hojen på så sätt! :) funderar faktiskt på att polera kröken, det känns som ett överkomligt uppdrag. men motorn och så, finns det verkligen ingen sprayfärg och lack som håller?? och då menar jag inte sån svart barbecue-färg..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top