Kroma ramen.. Vill ja!

Therudeboy

Guest
Biker66 skrev:
Kolla även pris på förnickling, samma förarbete men billigare.
Kan faktiskt vara lite kul med den svagt gyllengula nyansen som blir !




Snyggt om man råkar få för mycket glans i :)
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Dregel..

:cool:
 

Bifogat

  • öö.JPG
    öö.JPG
    97.8 KB · Visningar: 492

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
Jag snackade med en jänkeraggare och han hade kromat om sin tvåmeters kofångare bak. Inga svåra ytor. Dock lite mer area. Det gick på 18k. detta var på 80-talet
 

Smålis

Liten pitt fladdra snabbt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hos en kärring...
Hoj
Buell stelben, Yamaha YZ450F -06, Puch Magnum X.
Lämnade in min cross ram hos exelentytbehandling i stockholm. Dom tog 1800:- utan pappers lapp.. Blev hel nöjd.. bra finisch och höll riktigt bra..
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Det blir nog att ja kromar ramen, ska polera den själv först! :banana

Bästa sättet att avlägsna färg på!?
Går ju inte att slipa bort all färg..

Tacksam för tips! :D
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Fredrik GSX skrev:
Det blir nog att ja kromar ramen, ska polera den själv först! :banana

Bästa sättet att avlägsna färg på!?
Går ju inte att slipa bort all färg..

Tacksam för tips! :D

Vet inte om detta är bra, men att blästra en yta ren är ju inte dumt. Men det kanske inte lämpar sig om man ska kroma efteråt?? Någon som kan hjälpa till här?

/T
 

Gabor

Guest
tjena fredrik, Moto martinens ram är ganska bred, badet behöver vara ca 6-10 cm bredare för att electrolyten ska bli jämn, och då måste ramen vara mitt i badet. Det blir en brun hinna annars på ramdelarna som är närmast väggen i badet.
Finns flera sätt att få bort färg, varmluftpistol och plastskrapa för att inte repa ramen i onödan. Lut eller färgbortagningsmedel och färgskrapa, flera ggr går det åt beroende på hur ramen är lackad.
Sedan är det bara att polera upp ramen till den ytfinishen du vill ha, finns ingen genväg, alla smårepor måste bort annars syns det efter cromning och du blir inte nöjd.
Allrtenativet som jag gjorde var att lacka den i silver pärlemor och klarlack....
 

Bifogat

  • motomojäng 007[1].jpg
    motomojäng 007[1].jpg
    8.4 KB · Visningar: 863

Häggen

Psb?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvkarleby
Hoj
-00 TL1000r, -90 Gsx-r turbo, -07 crf 450, -00 hayabusa turbo
Fredrik GSX skrev:
Någon som har erfarenhet av en kromad ram!?
Kanske spricker och börjar rosta i svetsskarvar och dylikt?
Vore snyggt iaf!

Tjenare! En kompis cromade sin katana ram.Jag tror han betalade 10000kr för det.Men nu är hojen såld till norge men en bild på den o nya ägaren finns här..


http://knas.ath.cx/foto/toyo4/slides/DSCN8351.html
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Fredrik GSX skrev:
Bästa sättet att avlägsna färg på!?
Går ju inte att slipa bort all färg..

Tacksam för tips! :D
CRC Gasket Remover, bara att spraya på så ramlar färgen av nästan av sig själv, extremt effektivt.
Det finns bla. på mekonomen.
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
tassen skrev:
tjena fredrik, Moto martinens ram är ganska bred, badet behöver vara ca 6-10 cm bredare för att electrolyten ska bli jämn, och då måste ramen vara mitt i badet. Det blir en brun hinna annars på ramdelarna som är närmast väggen i badet.
Finns flera sätt att få bort färg, varmluftpistol och plastskrapa för att inte repa ramen i onödan. Lut eller färgbortagningsmedel och färgskrapa, flera ggr går det åt beroende på hur ramen är lackad.
Sedan är det bara att polera upp ramen till den ytfinishen du vill ha, finns ingen genväg, alla smårepor måste bort annars syns det efter cromning och du blir inte nöjd.
Allrtenativet som jag gjorde var att lacka den i silver pärlemor och klarlack....

Den får plats i badet, men den riktiga glansen får jag upp med polering efter kromningen.
Bara börja skrapa och polera!
Tack ska ni ha! :tummenupp
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Micke_Lindstrom skrev:
CRC Gasket Remover, bara att spraya på så ramlar färgen av nästan av sig själv, extremt effektivt.
Det finns bla. på mekonomen.

Ska prövas! :Bugar
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Har nu slipat och polerat ramen, nu står den på kromfirman! :banana

Bara att vänta hem den då :fyllisar :D
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Grattis! det kommer at bli jævla snyggt! sen om resten av hojen ar svart kommer du få fina kontraster...Skiicka in bilder nar du får ramen tilbaka?!!!.
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Tackar! Ja, det blir nog bra, ska putsta upp glansen själv efter kromningen.

Bilder kommer så fort ja fått hem den! :D
 

Therudeboy

Guest
Fredrik GSX skrev:
Tackar! Ja, det blir nog bra, ska putsta upp glansen själv efter kromningen.

Bilder kommer så fort ja fått hem den! :D



Du kommer ha bra glans om dom gör det riktigt. Annars kan du ta lite autosol o kleta på men du får inte upp så mycket mer glans på det.
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
Therudeboy skrev:
Du kommer ha bra glans om dom gör det riktigt. Annars kan du ta lite autosol o kleta på men du får inte upp så mycket mer glans på det.

Det är hårdförkromning detta, inget "chevakrom". Kräver putsning efter själva kromningen, men det är ju tåligar än "vanligt" krom.
 

Therudeboy

Guest
Fredrik GSX skrev:
Det är hårdförkromning detta, inget "chevakrom". Kräver putsning efter själva kromningen, men det är ju tåligar än "vanligt" krom.



Det där var mer än jag visste, aldrig hört talas om det.
 

Fredrik GSX

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
1997 Suzuki TL1000S(såld)1983 Moto Martin GSXR1100W(såld)1979 Suzuki GS1000E(såld) 2005 Suzuki Bandit 1200 (kvar)
[Mr.Schufemtii] skrev:
Kommer bli riktigt snyggt!!! :tummenupp
Har de sagt något pris?`
//Olle

Hoppas det blir bra! :3freak
Nej, inget pris är sagt ännu.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det är väl cromemolly i din ram har jag för mig

Det finns nåt krux med att kroma eller förnickla som har med hållfasthet att göra

nåt med att man måste hålla ramen vid rätt hög temperatur under lång tid och sen låta svalna väldigt sakta ( efter kromning)

Fenomenet heter visst vätesprödhet Jag är ingen guru på ämnet men kanske nån här är mera metalurgi kunnig

Peter


Ps jag har sett crome målade grejor det blir skitsnyggt men ja vet inget om hållbarheten , men det är ju vanlig 2k klarlack som läggs på
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top