Kromning

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
Vet att detta samtalsämne varit uppe förut, men nu när det inte går att söka på gamla trådar längre måste jag fråga igen...

Det gäller kromning av fälgar (hojfälgar såklart), har hört så mycket om detta....att det inte ska hålla så länge, att det flagnar efter ett tag, att man måste kroma både utsidan och insidan av fälgen (gäller ihåliga fälgar), och att det ska vara svindyrt. Har även hört att det ska vara billigare i Norge.
Nån av er som har total koll på detta och kan hjälpa mig att radera dessa frågetecken så vore jag väldigt tacksam... :)

P.S, vet att några av er inte gillar kromning och anser att detta är lite smågay.....men snälla, var vänliga och inte skriv det som ett inlägg att ni tycker detta, det är bara störande att läsa det...önskar bara relevanta svar.. :fakta

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Det går ju att "lacka" krom oxo, vet inte riktigt hur det går till, men det är nån kemisk process. Finns en firma i Gävle iaf som sysslar med sånt, heter Effektlack. Har tittat på en MC fälg som dom provade på och det blev bra.

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana 1100 no. 122
InTrUDeR skrev:
Vet att detta samtalsämne varit uppe förut, men nu när det inte går att söka på gamla trådar längre måste jag fråga igen...

Det gäller kromning av fälgar (hojfälgar såklart), har hört så mycket om detta....att det inte ska hålla så länge, att det flagnar efter ett tag, att man måste kroma både utsidan och insidan av fälgen (gäller ihåliga fälgar), och att det ska vara svindyrt. Har även hört att det ska vara billigare i Norge.
Nån av er som har total koll på detta och kan hjälpa mig att radera dessa frågetecken så vore jag väldigt tacksam... :)

P.S, vet att några av er inte gillar kromning och anser att detta är lite smågay.....men snälla, var vänliga och inte skriv det som ett inlägg att ni tycker detta, det är bara störande att läsa det...önskar bara relevanta svar.. :fakta

Tja!

Kolla in http://www.silverfinish.nu/

Funderade på att kroma hela min Katana tidigare, snackade med http://www.silverfinish.nu/ och de åtog sig jobbet, dessvärre var det inte gratis, men ändå ganska ok priser. Fälgar fixar de utan problem tror jag.

Ang min hoj, så föll jag tillslut för mattsvart, det ska ju vara antingen eller ...

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
Re: Re: Kromning

Katana-mannen skrev:
Tja!

Kolla in http://www.silverfinish.nu/

Funderade på att kroma hela min Katana tidigare, snackade med http://www.silverfinish.nu/ och de åtog sig jobbet, dessvärre var det inte gratis, men ändå ganska ok priser. Fälgar fixar de utan problem tror jag.

Ang min hoj, så föll jag tillslut för mattsvart, det ska ju vara antingen eller ...

Det var faktiskt ett av ställena jag har hört talas om, men tyvärr har jag hört att det inte skulle hålla särskilt länge....om det är sant eller inte är jag inte säker på....är det inte på silverfinish.nu som dom använder sig av pulverlack som ska se ut som kromning, det är iaf om pulverlackering jag hört att det inte ska vara hållbart särskilt länge........men som sagt kan ju det vara fel........ingen som vet om det är billigare i Norge??

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana 1100 no. 122
Krickan4 skrev:
Varför croma när du kan polera ! Det är bara att sätta i gång och slipa :tummenupp

Såg i AoMC att en firma tog 800 spänn per fälg för polering av kanterna och fälgbanorna. Tror det var Fälgfixarna.

Kan ju inte vara så mkt dyrare med hela fälgen. Troligen bättre än att "fejk"kroma. alltså med tanke på hållbarhaten. bara att ta fram autosolen när de inte blänker mer

Kat-Man

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Vet inte hur det fungerar på fälgar men min aluminiumram på cykeln är iaf först polerad och sen är det ett lager klarlack över. Håller kanon och glänser ordentligt.

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
Estremo skrev:
Vet inte hur det fungerar på fälgar men min aluminiumram på cykeln är iaf först polerad och sen är det ett lager klarlack över. Håller kanon och glänser ordentligt.

har du möjlighet att visa en bild på hur det ser ut?? (vore intressant att se)

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
InTrUDeR skrev:
har du möjlighet att visa en bild på hur det ser ut?? (vore intressant att se)
Kan ta lite bilder imorgon när jag tvättat den. Var träning idag så den är täckt av lera till 90%

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
Estremo skrev:
Kan ta lite bilder imorgon när jag tvättat den. Var träning idag så den är täckt av lera till 90%

ok, kanon.. :tummenupp

Ni andra som har gjort liknande saker på eran hoj, typ polering av fälgar mm. får gärna lägga upp lite bilder så man kan se resultatet... :)

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
InTrUDeR skrev:

Ni andra som har gjort liknande saker på eran hoj, typ polering av fälgar mm. får gärna lägga upp lite bilder så man kan se resultatet... :)

Min sving, polerade den förra vintern:

svingfan.jpg

En banditsving förlängd av Holeshot Performance.

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Har polerat gaffeln, finns beskrivning på hemsidan.
Gaffeln var mitt testobjekt förra året, finputs på våren, sedan tror jag att jag gick över den med Autosol två gånger under säsongen för att hålla finishen, inte så farligt.
Gillar inte klarlack, inte samma glans, när det gulnar/flagnar måste du ta bort resten av lacken så du kan lägga på ny.

Last edited:

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
Wibbe skrev:
Min sving, polerade den förra vintern:

svingfan.jpg

En banditsving förlängd av Holeshot Performance.

det där såg ju riktigt grymt ut, hur gick du till väga för att få det så fint?

går det att få en fälg att se likadan ut måntro?

tacksam för tips... :fakta

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
RPM lover skrev:
:cool:
Ingen klarlack på polerad alu, blir inte bra i längden underhåll med autosol och vanligt vax.

hur blir det efteråt, typ låt oss anta att man är färdig och nöjd med sin polering, hur blir det när man är ute å åker sen, har smuts å damm lätt för att fastna eller trärtom?? (gäller fälgar)

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
polering...

Först fick jag slipa bort ytbehandlingen med slippapper (50) o maskin, Bums bet inte på den. Sen gick jag lös med våtslip 180, 240, 320 400, 600, 800, 1200, 2000 och till slut lumptrissa o Autosol. Inga problem att hålla ren den.

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Gsxr
Re: polering...

Wibbe skrev:
Först fick jag slipa bort ytbehandlingen med slippapper (50) o maskin, Bums bet inte på den. Sen gick jag lös med våtslip 180, 240, 320 400, 600, 800, 1200, 2000 och till slut lumptrissa o Autosol. Inga problem att hålla ren den.
Jag har en annan variant !Börja med 80 papper 320 ej våtslip !Sen tar du våtslip 600,800,1200och 2000 lumptrissa och Autosol ! Sen tar du Autosol vid behov :tummenupp Du kan ta en Dremel till hjälp !

Last edited:

InTrUDeR

Använder bara Global
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
lös
Estremo skrev:

blev det några bilder på hojen...?

tack för alla svar........alla tips & tricks är mer än välkommna...../Perra

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag