Kroppsposition

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Hur får man ut överkroppen i sidled utan att det känns onaturligt? När jag provar att hänga ut överkroppen i kurvorna för att få ner tyngdpunkten så känns det som man sitter vid sidan av och kör (vilket man i praktiken gör...)

Idag ser det ut som på bilden nedan och teoretiskt sett så tror jag att det finns en del att vinna på att få ut och ner överkroppen (och inte bara häcken) i kurvorna.

Tips från coachen? :confused:
 

Bifogat

  • U.jpg
    U.jpg
    25.9 KB · Visningar: 292
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Hur får man ut överkroppen i sidled utan att det känns onaturligt? När jag provar att hänga ut överkroppen i kurvorna för att få ner tyngdpunkten så känns det som man sitter vid sidan av och kör (vilket man i praktiken gör...)

Idag ser det ut som på bilden nedan och teoretiskt sett så tror jag att det finns en del att vinna på att få ut och ner överkroppen (och inte bara häcken) i kurvorna.

Tips från coachen? :confused:

Då ska du få ett glädjande besked så här på söndagsmorgonen: sitt som du tycker det känns bra, det är bara i teorin du vinner något på att följa alla dessa "regler" som finns hur man ska sitta på hojen för att köra snabbt. Kolla på Doohan t.ex, som i en vänsterkurva hängde ut röven till vänster och kikade på högersidan av kåpan vilket ledde till en vad alla sitta-rätt-esteter skulle förkasta som en helt felaktig vridning av kroppen. Kolla på Stoner som genom och ut ur kurvorna har huvudet långt utanför kåpan. Historien bjuder på en total mix av körställningar bland de allra bästa. Dagens sanning är att du ska köra som det känns bäst.

Den enda anledningen jag kan tänka mig till att anpassa sin körstil är om du får problem med markfrigången, då kan du hänga in för att vid samma hastighet ha hojen mer upprätt. Det är viktigare att du lär dig titta rätt, kör avslappnat osv. Vill du trots allt sitta med huvudet vid sidan av kåpan så är det bara att göra det om och om igen trots att det känns onaturligt.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hur får man ut överkroppen i sidled utan att det känns onaturligt? När jag provar att hänga ut överkroppen i kurvorna för att få ner tyngdpunkten så känns det som man sitter vid sidan av och kör (vilket man i praktiken gör...)

Idag ser det ut som på bilden nedan och teoretiskt sett så tror jag att det finns en del att vinna på att få ut och ner överkroppen (och inte bara häcken) i kurvorna.

Tips från coachen? :confused:
Hahaha, fick några foton i natt av TKBHENKE (tack Henke) och kan bara konstatera att jag gör precis likadant som du.

Tipset (enl de som kan) är att man ska tänka sej att man försöker "titta under backspelen", antagligen lättare sagt än gjort :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Man får åka bra fort innan man kommer köra fortare genom att flytta sig från touring-possitionen. Flytta runt på cykeln ställer bara till extra huvudbry. Glöm det och fundera på hur du kan flytta vikten med gas och broms istället :tummenupp
 

sandstream

Guest
Det finns dock en fördel med aphäng för oss lite småfega och det är att hojen är mer upprätt i utgången av kurvorna och man kan ge gas tidigare utan att oroa sig för en inbillad hajsajdermöjlighet.
 

Bifogat

  • sh_ss_aphang.jpg
    sh_ss_aphang.jpg
    105.8 KB · Visningar: 436

Dr.Bike

Guest
Det finns dock en fördel med aphäng för oss lite småfega och det är att hojen är mer upprätt i utgången av kurvorna och man kan ge gas tidigare utan att oroa sig för en inbillad hajsajdermöjlighet.

Snyggt!

Nya chikanen på Sviestad!
(Du höll dig väl i högerkanten när du gick in i den?) ;)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det finns dock en fördel med aphäng för oss lite småfega och det är att hojen är mer upprätt i utgången av kurvorna och man kan ge gas tidigare utan att oroa sig för en inbillad hajsajdermöjlighet.
-Thats whats i'm talking about (som de brukar gapa på MTV :D )

En sak de sa på Gotland var att endel (mej inräknat) hängde mer än vad som behövdes för den aktuella farten, det ger en ostabil cykel som måste styrkorrigeras genom kurvan, alltså, rätt häng till rätt fart och kurva :tummenupp

Sen finns det givetvis de som kan åka spikrakt uppsittande i en kurva jag inte ens skulle vilja köra in i med fullt häng så det sitter nog endel i huvet också, hehe.
 

sandstream

Guest
Kan tillägga att jag har lättare att hänga ut rejält åt vänster än åt höger, vet inte vad det beror på.
 

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Jag har oxå lättare åt vänster än höger även om jag inte kommer så långt ner (jobbar på det) men jag tror det är vilken hjärnhalva som man arbetar med.
Vänster hjärnhalva styr högersidan av kroppen har jag hört och då förslagsvis att höger styr vänster sida av kroppen. Jag är högerhänt och har lättare att skriva med höger och sparka en fotboll med precision med höger. Kastar pil (tävlar) med höger med precision. Men att det är lättare för min del att svänga vänster i detta läget tror jag har med vinkeln på högerhanden på gashandtaget att göra med. Rakare arm o mer kontroll, än en krokig arm vid vänstersväng o mer att hålla koll på även om det är samma moment som ska utföras fast i spegelvänd aktion.
Så är min tro på saken. Det enda allt handlar om är träning träning och åter träning.

// Högerhänta Japps
 
Last edited:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Det finns dock en fördel med aphäng för oss lite småfega och det är att hojen är mer upprätt i utgången av kurvorna och man kan ge gas tidigare utan att oroa sig för en inbillad hajsajdermöjlighet.

Det där var en bra bild på häng, :tummenupp Snart behöver du sidovagn.:D

Kan tillägga att jag har lättare att hänga ut rejält åt vänster än åt höger, vet inte vad det beror på.

Sosse??

Hur får man ut överkroppen i sidled utan att det känns onaturligt? När jag provar att hänga ut överkroppen i kurvorna för att få ner tyngdpunkten så känns det som man sitter vid sidan av och kör (vilket man i praktiken gör...)

Idag ser det ut som på bilden nedan och teoretiskt sett så tror jag att det finns en del att vinna på att få ut och ner överkroppen (och inte bara häcken) i kurvorna.

Tips från coachen? :confused:

Ju mer du kan räta upp hojen desto tidigare kan du gå på gas, i långa svepande kurvor brukar jag försöka hänga ut mycket för att ha mer upprätt cykel och därför kunna köra fortare.
Sen är det nog som många säger, I vår klass är det inte hänget det hänger på. :D
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Att de e lättare att hänga ut till vänster beror på att på högerhanden har man de viktiga kontrollerna, hänger man ut mycke på höger sida blir man begränsad i att använda dem :)
 

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Men att det är lättare för min del att svänga vänster i detta läget tror jag har med vinkeln på högerhanden på gashandtaget att göra med.

Hmm... För mig är det lättare att svänga höger. Får snart byta plats på puckarna så det ser jämnslitet ut... :D
 

highside

Guest
Hur får man ut överkroppen i sidled utan att det känns onaturligt? När jag provar att hänga ut överkroppen i kurvorna för att få ner tyngdpunkten så känns det som man sitter vid sidan av och kör (vilket man i praktiken gör...)

Idag ser det ut som på bilden nedan och teoretiskt sett så tror jag att det finns en del att vinna på att få ut och ner överkroppen (och inte bara häcken) i kurvorna.

Tips från coachen? :confused:
Fick lära mig följande på CSS steg 3:
Flytta bak ca 1 knytnäve från tanken.
Flytta inte häcken mer i sidan än att båda skinkorna har kontak med sadeln.
Flytta i sidled, inte genom att vrida kroppen.
Benet på yttersidan skall ha så mycet kontakt som möjligt med tanken.
Lås fast dig på hojen genom att trycka upp knät i skålningen på tanken.
Vrid överkroppen inåt/framåt/nedåt. Att flytta överkroppen ger mer än att flytta häcken, eftersom överkroppen väger mycket mer.
Armbågen på innersidan skall beka rakt ned mellan knä och tank. Underlättar (mot-)styrning samt gör det lättare att vara avslappnad i armarna.

Det ser dessutom jävlig bra ut på bild :tummenupp

Om det är någon som satsar seriöst på banåkning/racing så kan jag verkligen rekomendera CSS. Vissa saker de lär ut kan kanske diskuteras, men det mesta är riktigt bra.
Om det är någon som inte har råd eller inte vill gå igenom alla tre stegen på CSS så kan jag visa antingen på Zubers eller Arris bandagar på Gelleråsen. I annat fall går det ju att snacka med någon som gått CSS, vilket en hel del av SMCs sporthojsinstruktörer gjort.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
låter intressant, du får gärna visa mig någon gång, tänkte anmäla mig till arris nästa körning så fort nästa lön dimper in. :)
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Gå en kurs!

Hur får man ut överkroppen i sidled utan att det känns onaturligt? När jag provar att hänga ut överkroppen i kurvorna för att få ner tyngdpunkten så känns det som man sitter vid sidan av och kör (vilket man i praktiken gör...) :confused:

Jag var på SMC's sporthojskurs i helgen. (Falkenberg). Den kan jag varmt rekommendera. Jag har en hoj som skrapar fotpinnarna väldigt lätt. Detta kompenserar man genom att luta hojen mindre men man kan ändå bibehålla eller rent av öka hastigeten genom att hänga.

Ta stöd av armarna mot tanken. Det som känns mest obehagligt eller annorlunda är att man får dra i styret istället för o trycka som man kanske är van. Men, med lite övning kan man komma över det med.

Så öva på, häng ut o kika utanför kåpglaset bara :D

Lycka till :tummenupp
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3006111 Hur får man ut överkroppen i sidled utan att det känns onaturligt? När jag provar att hänga ut överkroppen i kurvorna för att få ner tyngdpunkten så känns det som man sitter vid sidan av och kör (vilket man i praktiken gör...)

Idag ser det ut som på bilden nedan och teoretiskt sett så tror jag att det finns en del att vinna på att få ut och ner överkroppen (och inte bara häcken) i kurvorna.

Tips från coachen? :confused:
Du ser ut att vrida kroppen, det är inte bra. Då sitter man fast med knät mellan kåpan och asfalten. Pröva som dom skriver att förflytta hela dig i sidled.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top