Kroppsposition

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Fick lära mig följande på CSS steg 3:
Flytta bak ca 1 knytnäve från tanken.
Flytta inte häcken mer i sidan än att båda skinkorna har kontak med sadeln.
Flytta i sidled, inte genom att vrida kroppen.
Benet på yttersidan skall ha så mycet kontakt som möjligt med tanken.
Lås fast dig på hojen genom att trycka upp knät i skålningen på tanken.
Vrid överkroppen inåt/framåt/nedåt. Att flytta överkroppen ger mer än att flytta häcken, eftersom överkroppen väger mycket mer.
Armbågen på innersidan skall beka rakt ned mellan knä och tank. Underlättar (mot-)styrning samt gör det lättare att vara avslappnad i armarna.

Det ser dessutom jävlig bra ut på bild :tummenupp

Om det är någon som satsar seriöst på banåkning/racing så kan jag verkligen rekomendera CSS. Vissa saker de lär ut kan kanske diskuteras, men det mesta är riktigt bra.
Om det är någon som inte har råd eller inte vill gå igenom alla tre stegen på CSS så kan jag visa antingen på Zubers eller Arris bandagar på Gelleråsen. I annat fall går det ju att snacka med någon som gått CSS, vilket en hel del av SMCs sporthojsinstruktörer gjort.

Fick lära mig samma saker Sporthojskursen steg 3:tummenupp Tack för det Josef:) Väl investerade pengar MAO. Sen att få till det i praktiken jämt är en annan femma. Hade en diskussion senast igår om körställning, till syvendet och sist så är det nog bäst att köra så som känns bäst. Tips och råd finns men alla regler är inte skrivna i sten.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Du ser ut att vrida kroppen, det är inte bra. Då sitter man fast med knät mellan kåpan och asfalten. Pröva som dom skriver att förflytta hela dig i sidled.

Ska tänka på det när det är dags igen (på onsdag). Tack för tipset! :tummenupp

highside

Guest
Här har du en bra instruktionsfilm där de illustrerar det som redan har sagts i den här tråden ang kroppspositionen :)

http://www.youtube.com/watch?v=QCg3BMGe52M&mode=related&search=
Just så...

Glöm inte, alla som tänker träna på detta: Att träna körställning tar mycket tar mycket koncentration. Allt annat (spårval, varvtider, etc.) kommer att skita sig när man tränar, men det är bara att acceptera.
Det är hursomhelst värt mödan att få till en just körställning. :)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Att de e lättare att hänga ut till vänster beror på att på högerhanden har man de viktiga kontrollerna, hänger man ut mycke på höger sida blir man begränsad i att använda dem :)

Hmm, jag vet hur jag upplever att hänga vä/hö sida men jag är inte riktigt med på vad du menar/tänker på. Jag är nyfiken på att höra din öfrklaring på varför/hur det blir en begränsning i att vrida högerhanden om man hänger ut på höger sida men inte när man hänger på vänster??:va

Detta är för övrigt inget jag har tänkt på speciellt mycket eftersom det tycks funka för mig på båda sidor så länge jag inte lutar FÖR mycket på överkroppen åt VÄNSTER så jag har en spikrak högerarm som då kan begränsa mina möjligheter att ex. reglera gasen men framför allt att styra hojen (ex. pick-up i utgången för att ge mer gas lite tidigare).

Jag har säkert bara inte tänkt på det så vänligen förklara hur du tänker här!

Mvh!
// Niklas

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vrid handleden max åt båda hållen och se vilket håll du kan vrida mer/lättare.

Det behöver ju inte vara likadant för alla, men jag kan inte vrida den lika mycket/lätt åt höger som åt vänster.

Sen beror det ju på vilket sätt man hänger ut också! :tummenupp

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kan tillägga att jag har lättare att hänga ut rejält åt vänster än åt höger, vet inte vad det beror på.

Samma här. Tog lång tid och ett antal bankörningar innan jag fick i högerknät. Vänster gick mer av sig själv och kändes mer naturligt. Synd att nästan alla banor går i högervarv. :rolleyes:

sandstream

Guest
Samma här. Tog lång tid och ett antal bankörningar innan jag fick i högerknät. Vänster gick mer av sig själv och kändes mer naturligt. Synd att nästan alla banor går i högervarv. :rolleyes:
En annan teori jag har är att vi högerhänta undermedvetet vill skydda högersidan av kroppen eftersom den är mycket viktigare för överlevnad än vänstersidan. Själv har jag tex svårt att slänga mig åt höger om jag leker fotbollsmålvakt.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!