Fick lära mig följande på CSS steg 3:
Flytta bak ca 1 knytnäve från tanken.
Flytta inte häcken mer i sidan än att båda skinkorna har kontak med sadeln.
Flytta i sidled, inte genom att vrida kroppen.
Benet på yttersidan skall ha så mycet kontakt som möjligt med tanken.
Lås fast dig på hojen genom att trycka upp knät i skålningen på tanken.
Vrid överkroppen inåt/framåt/nedåt. Att flytta överkroppen ger mer än att flytta häcken, eftersom överkroppen väger mycket mer.
Armbågen på innersidan skall beka rakt ned mellan knä och tank. Underlättar (mot-)styrning samt gör det lättare att vara avslappnad i armarna.
Det ser dessutom jävlig bra ut på bild
Om det är någon som satsar seriöst på banåkning/racing så kan jag verkligen rekomendera CSS. Vissa saker de lär ut kan kanske diskuteras, men det mesta är riktigt bra.
Om det är någon som inte har råd eller inte vill gå igenom alla tre stegen på CSS så kan jag visa antingen på Zubers eller Arris bandagar på Gelleråsen. I annat fall går det ju att snacka med någon som gått CSS, vilket en hel del av SMCs sporthojsinstruktörer gjort.
Fick lära mig samma saker Sporthojskursen steg 3 Tack för det Josef Väl investerade pengar MAO. Sen att få till det i praktiken jämt är en annan femma. Hade en diskussion senast igår om körställning, till syvendet och sist så är det nog bäst att köra så som känns bäst. Tips och råd finns men alla regler är inte skrivna i sten.