Kroppsvikt vid road racing tävlingar

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Hej!

Jag är lite nyfiken på banracing i 1000kubiks klassen. Går det att bli duktig vid en vikt kring 110kg och strax under 190cm. Eller är grundförutsättningarna att bli duktig körda?

Om man jämför med en kille på 60kg så väger man ju 50kg mer, vilket borde påverka en hel del vid kurvtagning, inbromsning och acceleration.

Vad tror eller vet ni om detta?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag vill påstå att förmåga är av större vikt (haha) än minimal kroppsbyggnad. Prova och se!

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Jo självklart. Men låt säga två lika skickliga förare men det enda som skiljer dem åt är 30kg kroppsvikt då är det väl svårt att vinna över den lättare föraren. Kanske man har fördel av sin tygd i hårda ccelerationer då man kan tynga ner framänden bättre?

Jo självklart. Men låt säga två lika skickliga förare men det enda som skiljer dem åt är 30kg kroppsvikt då är det väl svårt att vinna över den lättare föraren. Kanske man har fördel av sin tygd i hårda accelerationer då man kan tynga ner framänden bättre?

Last edited:

Dr.Bike

Guest
I motoGP väger väl såvitt ja minns bara EN förare över 70... (Hoffmann)
Det talar väl sitt tydliga språk...

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
frågan är väl hur långt du vill komma. på lägre nivåer erf, rokie 1000 etc så är de ju ganska många större killar. så de går nog.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du ska nog långt upp i klasserna innan vikten börjar spela in, sikta på hästkrafterna istället... ;)

Däremot förlorar du mycket med vikten genom att det kostar mer energi att harva runt dig på hojen - fråga en som har erfarenhet. :näsblod
Visst kan vettig och vältränad kondition hjälpa där också men även där stoppar ju vikten en del. Om du vid två olika tillfällen har "samma" kondition där du vid ena tillfället väger mindre än det andra orkar du mer vid tillfället där du väger mindre. Om du förstår vad jag menar. :)

Det är nog dock din egen viljestyrka som sätter gränserna.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
En lättare förare med samma kunskaper som den tyngre har stora fördelar i roadracing.
Både maskinellt och körtekniskt.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Kom till Knudan i helgen och kolla hur det går för Rene Prang och Kim Jensen..... sen är det bara att anmäla sig till licenskurs samt smälla i sig en feet beapizza:tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Som några har sagt, smidigheten spelar nog större roll, och orken.
Men, det finns en annan väldigt viktig aspekt, psykologin! Om man vet att man är "tung", då "vet" man också hur dåligt det går. Men går man ner, säg 2kg, då har man ju blivit mycket lättare, och då "vet" man ju att det går mycket fortare! Jag har testat med cykel, och mycket av prestationen sitter mellan öronen.
Vi hade en övning på en kurs jag gick. Vi fick sitta raka i ryggen å vrida huvudet så långt vi kunde åt höger, sen blundade vi och föreställde oss att vi vred huvudet åt höger igen, men vi stannade inte vid punkten, utan vi kunde vrida vidare på huvudet, och snurra varv på varv, det fanns inga stopp. Sen fick vi testa att vrida huvudet åt höger igen, irl, och alla kunde vrida det längre, när vi hade frigjort våra mentala bromsar!

Mammas Nya Kille

Bäst i test!
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
wr250f
Som några har sagt, smidigheten spelar nog större roll, och orken.
Men, det finns en annan väldigt viktig aspekt, psykologin! Om man vet att man är "tung", då "vet" man också hur dåligt det går. Men går man ner, säg 2kg, då har man ju blivit mycket lättare, och då "vet" man ju att det går mycket fortare! Jag har testat med cykel, och mycket av prestationen sitter mellan öronen.
Vi hade en övning på en kurs jag gick. Vi fick sitta raka i ryggen å vrida huvudet så långt vi kunde åt höger, sen blundade vi och föreställde oss att vi vred huvudet åt höger igen, men vi stannade inte vid punkten, utan vi kunde vrida vidare på huvudet, och snurra varv på varv, det fanns inga stopp. Sen fick vi testa att vrida huvudet åt höger igen, irl, och alla kunde vrida det längre, när vi hade frigjort våra mentala bromsar!

Hört talas om backspeglar:D

Till trådskaparen har jag 2 namn: Kim jensen RR och peter hansson enduro/cross
Inga lättviktare någon av dem, men ybergrymma att köra.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vikt gör kanske på sin höjd två sekunder på högsta nivå, det är grymt överskattat hos allmänheten. Man borde lätt kunna vinna ett SM som 100kg+are, speciellt på en 1000cc, förutsatt att man har skickligheten att backa upp det.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har en kompis som körde 750 i början på 90 talet.
Han låg på 120 pannor och 204 lång om jag minns rätt.
En gräsligt lång hårdrocks kalufs som var ball då vill jag minnas. :yoparty
Var rätt snabb och hängde på bra.

Problemet han hade var att framdäcket släppte efter en 10 varv i hårt tempo.
Men då hette det absolut ballaste däcket Mezler Comp K och kan säkert jämföras med nått regumerat idag! :D

Kör hårt du åker säkert ifrån mig i alla fall! :tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...