Krypköra länge - hur påverkas hojen?

eviltank

Ny medlem
Gick med
29 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS1100G
Hur påverkas motorcykeln av att man krypkör länge, tex i en parad? Fick höra nyligen av en ickemotorcyklist att det sliter enormt på hojen, stämmer det - i så fall hur?

Antar att det är skillnad på vätskekylda och luftkylda maskiner, har en vätskekyld men räddar det bågen efter en timmes kryp i gånghastighet?
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Med tanke på hur många som övar krypkörning inför uppkörningen varje år och hur få man hör som fått plötsligt motorhaveri så tror jag inte det är nån större fara.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Beror rätt så mycket på yttertemperatur dessutom tror jag. Riktigt varma sommardagar är det ingen höjdare att krypköra i trafikköer med en luftkyld BMW r1100rt vet jag av egen erfarenhet. Motoroljan går ruskigt varm och det låter oroväckande från många "knäppningar" i godset.

Jag var tvungen att köra åt sidan och ställa den ett tag. Råkade ut för det 2-3 ggr på 2år.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Den går väldigt varm och beroende på hur man krypkör så kan det även slita på koppling. Men om man bara har koll på tempen och inte slirar runt på kollplingen hela tiden är det ingen fara, precis som man måste göra med bilen i kökörningar.
Luftkylda är ju såklar känsligare än vätskekylda men åter igen, håller man bara koll på tempen är det nog lugnt :)
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Med tanke på hur många som övar krypkörning inför uppkörningen varje år och hur få man hör som fått plötsligt motorhaveri så tror jag inte det är nån större fara.

Fast det kunde ju börja lukta brändkoppling när man övade på garagesvängen...
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Exakt, det är en dåligt idé att krypköra genom centrala pite i ~30graders värme bakom en kombi med en gammal hagga i som vägrar släppa förbi dig om du har en luftkyld hoj.

Jag vet :död

Frågan var om jag eller hojen gick varmast.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vattenkylda kan ju fast stå stilla tills soppan tar slut i +30.

Bara fläkten funkar.

Luftkylda behöver dock en paus då och då.

Har varit me om att oljan blivit så varm så oljelampan tändes på låga varv....oljan blev väl plasma eller gasformig till slut så den inte gick att pumpa....stackars motor...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top