Krypkörning

Nyborjare1

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 05
Hej,

Jag håller på att ta mitt körkort...har köpt en R6:a som jag kör i trafik med och är även skriven i skola...men de går inte att krypköra med en r6a:) är det nogon som vet vart man kan hyra en hoj som är bra för att krypköra med i göteborg??

är tacksam för alla tipps som kommer in.:D

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Efter en hel del träning så klarade jag faktiskt den "svåra" krypkörningen med min R6a.... Det går om man vill!

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
tror du att de är bra om man nöter o nöte med r6:an? när tog du kortet om man får fråga?

Klart att det går! Om träningslägret är svårt så blir matchen enkel.

Det är enklare att lära sig krypkörning på en motorcykel som har mer upprätt sittställning där man inte belastar armarna så mycket, men om du lär dig krypköra med R6:an så kommer det att gå som en dans med körskolehojen. Bara att nöta.

morén

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Hoj
zx9r 1995
allt går med träning, kan man göra garagevändingen med en låång jävla glidarhojj kan man göra de också :)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du kan ju fortfarande öva på krypkörning med in R6:a. Den är betydligt svårare att greja konbanan med än en körskolehoj men det går. Framför allt lär du dig balans och kontroll på hoj i läga hastigheter och det har du nytta av sedan när du krypkör med körskolans hoj också.

Nöt på bara. Och sedan kör du upp på körskolehojen. För det är ju faktiskt onödigt att lägga till den extra svårigheten att krypköra på R6:an på uppkörningen.
Det kan nog vara bra att öva någon gång på banan med körskolehojen så du får in lite känsla för den hoj som du ska köra upp med också.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
tror även det är svårt att hyra hoj för övningskörning.

Ja. Det är det. Men vissa trafikskolor kan hyra ut hojar för övningskörning eller uppkörning. Men det sker ju i mån av tillgång på hoj och ofta så har dom inte någon hoj över att hyra ut.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Precis som sagt så är det bara att nöta men lite beroende på kunskap, visst är du yngre till medeleålders man så är du naturligtvis kung men börja i rätt ända. Ex en körskola börjar nog sällan med att försöka få eleven att klara en fullständig krypbana om det inte handlar om goda förkunskaper.

Själv begåvad med halvdant balanssinne, övningar som att köra sakta i en ring eller en åtta mellan två koner var bra övningar att värma upp med. Kör snävare och snävare samt variera höger/vänstervarv. Går det kalas att köra banorna så är ju det toppen men om det välts mycket koner och det bara känns surt så är det bra att varva med andra övningar.

Lägg inte omkull hojen bara, det är körskolans cyklar till för :tummenupp Medryttare som första dagen la omkull sin nyinköpta hoj när vi träna på inhägnat i våldsamma 2km/h (noggrant uppmätt). Han ville väl grina blod då trots enbart smärre repor men yngre man som han är så bet han ihop

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Klart det går, men fan så mycket svårare än med en "trafikskolehoj".

Skulle nog dock gissa på att garagevändningarna i både krypkörningen och högfarten är de klart svåraste, med tanke på vändradien...

Man måste ju luta hojen något så in i helvete för att få runt den, vilket blir extra svårt på krypkörningen.

Mina 2 cent.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
svårt de flesta skolorna kräver att man går hos dem för att få hyra hoj för uppkörning.
Känner du ingen du kan låna en hoj av.
Jag försökte greja lågfarten med min cbr men gav snart upp då jag insåg att de skulle ta på tok för mycket tid.
Jag provade förra sommaren efter haft kortet i två år och då "lyckades" jag.

Nyborjare1

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2010
Hoj
Yamaha R6 05
Körskola går jag på oxå =) men tänkte träna en del extra själv då jag ändå ha en hoj...funderar på att lägga 10-15h på att krypköra med min R6:a o sen även med körskoan...
Tanken är att ta ca 10h-13h med körskola och köra ca 20h privat....

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Jag övade på min sänkta RF, läs svängradie som en oljetanker.
När jag sedan hamnade på körskolans BMW så kändes det lite som att cykla BMX cykel.

Jag tror inte du ska planera för hur lång tid du ska ta på varje moment, du känner själv när du är redo, att säga att det tar si eller så många timmar är nog svårt.

Lycka till!

DucceMonster

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Hoj
2002 Ducati Monster 900 I.E Dark
Krypköra med en r6a är ju lite halvpillrigt. Men för att besvara din fråga "är det nogon som vet vart man kan hyra en hoj som är bra för att krypköra med i göteborg?? "

Jag tog mitt körkort förra året, dock började jag lite sent och hade ett helvete att få körlektioner inom vettig tid. Hade ca 3veckor mellan varje pass. Lösningen blev att jag körde i uddevalla istället. Fick flera tider i veckan och iom att Uddevalla inte är lika stort som gbg, och körskolorna får ett visst antal uppkörningar per vecka tilldelade, så fick jag även uppkörning relativt fort.

Allt som allt så tog jag ca 8 lektioner (plus 2 i Gbg), och jag övningskörde ingenting privat. Det räckte för mitt kort iaf. En annan anledning till att jag valde att köra i Uddevalla var priset, det var lite billigare än i gbg.

De hade en BMW F650 GS (tror jag), som var väldigt lätt att köra i manöverbanor med. Kostade ca 600kr att hyra den under uppkörningen.

Vet inte om detta hjälper dig nått, men tror det är relativt vanligt att du kan "hyra" hojen du använder på körskolan, vid uppkörning.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy