Krypkörning...

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Tja!

Hade min 4e, eller 5e (minns inte) körlektion idag.

Har hållt på med krypkörning alla gånger utan första. Och jag tycker det är brutalt svårt.

Känns inte heller som jag blir bättre, lite bättre har jag kanske blivit efter tips från körläraren (sitt nära tanken, klämm på tanken, flytta på höften osv.) Men det känns inte som min skicklighet ökar, inte mycket iallafall.
Är detta just det svåraste med mckörning? har kört lite i trafik, och visst, det blir bättre för varje gång, men på krypkörning känns det som jag inte kommer någon vart (hoho, men ärligt...). Och det är ju så jävla tråkigt också :(
 

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
När du känner att du håller på att tippa... släpp kopplingen/gasa lite mer.
OCH HÅLL BLICKEN DIT DU SKA OCH TITTA ALDRIG NER :tummenupp

Vad är det för MC förresten? :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, krypkörning är bland det svåraste vid normal hojåkning (varvtider, stoppies, tolvor och slanga 3 mil krokväg undantaget), men även om jag hade svårt att förstå det i början ganska viktigt för att lära känna hojen och kunna hantera den i alla situationer. Tekniken man använder när man krypkör är viktiga ryggmärgsreflexer som man har nytta av på krokväg också, framförallt blicken och gaskontrollen.

Var tittar du när du krypkör? Många tittar ju 7dm framför framdäcket, och kan för sitt liv inte förstå varför det inte funkar. Håll blicken högt, titta verkligen dit du ska, dvs nästan 90 grader åt sidan åt det håll du ska åt om du ska svänga, annars ska blicken vara rakt fram, och alltid i horisonten. Funkar bara det så kommer resten av sig själv :tummenupp

Och ja, det är mycket lättare med riktiga hojar, jag fick lära mig krypköra med Arméns HVA 258, med automat, dvs ibland greppade kopplingen när man inte ville det, och ibland greppade den inte när man ville att den skulle ta :gnissla Vi fick ett hatkärleksförhållande, den hojen och jag, vi älskade att hata varandra :mad:
 

Robster41

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2010
Ort
Haninge
Hoj
-11 Yamaha XJ6 DiversionF
Kände som du i början med krypkörningen... Men det lossnar om du nöter lite... Men som sagt... Upp med blicken ( du åker dit du tittar, och tittar du ner så...... just det ).. Ha lite dragläge hela tiden så du slipper paniksläppa kopplingen när du känner att du håller på att tippa..
Som en notis så släppte det här med krypkörning för min del efter att ha kört en del i gatutrafik.. Korsningar, rödljus mm... Inte på banan som man hade trott..... Lycka till med övandet....:tummenupp
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Titta uppåt å så gör jag. Fast som min körlärare sa, när man håller på att välta, så tittar man ner :p och då faller man också mer :(
Antar att det bara är att bita ihop å lära mig :) sitter väll till slut...

har ingen egen hoj, det är körskolans, kawasaki er-6, strypt.
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Knip åt med benen, samt luta med överkroppen i den riktingen du svänga, detta hjälper dig att ha hojen så vertikal som möjligt, samt dom andras mycket bra tips angående blicken :tummenupp
 
Last edited:

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Titta uppåt å så gör jag. Fast som min körlärare sa, när man håller på att välta, så tittar man ner :p och då faller man också mer :(

Accelerera lite när du känner att det är påväg att tippa så blir det bra :):krama


Vet en som trodde att om man låg på varvstopp så skulle gyro-effekterna i motor/växellåda hjälpa till att få hojen stå rakt upp... kanske hade funkat med ett jätte svänghjul :D
 
Last edited:

Ankie.W

Gotland Ring nästa! :-D
Gick med
1 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Suzuki GSR 600 K6
Håller med dig fullständigt! Det är så vidrigt svårt. Äntligen börjar det släppa för mig! Men de har tagit en helsikes massat tid. Och som nån skrev, för mig släppte det efter XX mil i trafiken och framför allt efter en jäkla massa kurvkörning. Nu kör jag ju privat och har möjligthet å köra en hel del. Typ varje kväll, minst 10 mil. :) Och på min egen hoj, men som e rätt svår å krypköra med istället.
Mitt mål är ju kortet och när de sitter i plånboken, ja då ska jag bränna mina jävla koner på bål och aldrig mer vända om!:D
Åter igen...traggla på...kolla på youtube...de finns filmer från andra som kör lågfartsbanan och högfartsbanan, super nyttigt å nöta så också. Allrahelst om du tar lektioner. :krama
 

Kielbasa

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Haninge
Hoj
-98 YZF 600R
Försök att kolla av banan innan och memorera hur den ser ut. Räkna ut ungefär var och när du ska svänga/stanna. Starta och se till att du har driv framåt, slirar på kopplingen hela tiden. Fäst blicken på horisonten och ta dig genom banan med hjälp av periferiseendet. Innan typ en vändning eller 90graders sväng ska du förflytta blicken ganska långt före men behålla den vid horisonten. Tänk på att luta lite utåt med överkroppen vid tvära svängar, högersväng= luta vänster.:tummenupp Jag hade världens problem med krypkörningen precis som du och tyckte inte att det hände nåt. Men om du fokuserar på horisonten och balansen så går det nästan av sig själv till slut. När det väl släpper kommer du sitta som ett frågetecken och tänka "varför gjorde jag inte så från början:va"

Fortsätt nöta och se till att va fokuserad 100%. Ta en paus och lugna ner dig om det går åt helvete.

/Kielbasa
 

Chahak

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki Gsx750 -99
Slira på kopplingen, använd små, små rörelser. Jag gjorde misstaget att dra in och släppa ut kopplingen för mycket vilket gjorde det jättesvårt att hålla lagom fart. Möt med lite extra gas vid behov.
När du svänger - använd för gud skull inte handbromsen! Det ger garanterad asfaltskänning. Det fick jag lära mig den hårda vägen :huvet. Använd fotbromsen vid behov.
Rätt "spårval" underlättar mycket när man ska svänga runt en kon.
Även om det känns tungt ibland, öva öva, det ger färdighet :tummenupp
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Jag fick göra en 3-4 dubbellektioner med bara krypkörning och undanmanöver för jag hade GRYMT svårt för det. Jag hade visserligen aldrig kört moppe eller mc när jag skulle ta kortet men jag fick till slut kläm på det så det får du med. Det som funkade för mig var iaf:

* Titta långt fram/åt det hållet du ska
* Titta INTE neråt för då tappar du balansen
* Slira koppling och rulla gasen fram o tillbaka, blev lättare att inte stå still och tappa balansen
* När det känns som man ska tappa balansen och sätta ner foten så tvinga dig själv att gasa lite till istället. Det hade jag skitsvårt med men det var enda lösningen och när jag väl lärde hjärnan att sluta fega så gick det svinbra.

Annars är det bara öva öva öva som gäller. Jag tog min första körlektion 7 September 2009 och prick tre veckor senare, dvs 28 September klarade jag min uppkörning utan att ha kört vare sig moppe eller MC innan. Klarar jag det på 3v så klarar du det oxå men tiden är inte det viktigaste. Bara bit ihop och öva. Lycka Till.
 

Noppa

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Kramfors
Hoj
-07 Kawasaki Z750
Man ska väll luta mot svängen? Man ska hålla kroppen så vertikal som möjligt?

Du skall tvinga dig själv och hojen vertikal och använd bara styret för att svänga. Sen tror jag att jag sträcker upp ryggen då jag krypkör. Och så självkart blicken högt och så långt bort åt de håll du ska och lås den på något. Körde själv upp för en mån sen och har aldrig krypkört så bra som jag gjorde då. :yoparty
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Liten tröst är att krypkörningen är förj*vligt svår när man börjar ta lappen. Oftas är det så att en vacker dag "släpper det bara" och man börjar finna mer och mer balans. Det är bara att nöta och nöta.

Håller själv på att övningsköra med min sambo och hon har också väldiga problem med krypet. Det är ju så tråkigt att öva på också, roligare att köra vanligt.

Men det kommer, jag lovar. Du har fått många bra tips i tråden också!
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Om du märker att du håller på att komma fel runt en kona, håll inne frambromsen och dra full rulle samtidigt som du lägger vikten på inre fotpinnen, då flyttar du bakhjulet in i läge. Krävs väldigt mycket balans dock :D

Skämt o sido, men lyssna på killarna och tjejerna ovan, de har redan sagt allt som gäller.

Kan tillägga en sak till, om du har en mc att övningsköra med,ta den och din körledare med dig tillsammans med att par koner till en parkering. Väldigt mycket billigare att mängdträna krypkörning privat på en parkering än för 400kr i timmen de tar på körskolan för att stå vid sidan om och snacka skit när du tränar för dig själv.
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Förutom att nöta enbart konbana kan det vara bra att göra lite annat med, risken är annars att du "låser dig" och är spänd istället för avslappnad och säker på vad du gör pga. du inte har lärt känna hojen ordentligt och lärt dig vad den kan och inte kan göra.
Ta någon timme och bara lattja med den, iofs svårt om du kör på skola.

En av mina trafiklärare (huddinge trafikskola) var en fiffig rackare, han fick oss att stå på hojen (GSX750) i alla möjliga konstiga ställningar (stående på knä på sadel, på ena sidan av hojen med fel fot, sitta på tanken osv osv) och köra mer eller mindre offroad med dom i dom körställningarna, upp och ner för grässläntar, diken och vetefan allt, men det var inte bara kul, man märkte hur snabbt man fick koll på hojen.
Det gav mig mer än sitta och nöta konbana hela jävla tiden.
 

Mister

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2010
Ort
Småland
Hoj
SV 1000S + F650GS + R1200R + Batbike
En av mina trafiklärare (huddinge trafikskola) var en fiffig rackare, han fick oss att stå på hojen (GSX750) i alla möjliga konstiga ställningar (stående på knä på sadel, på ena sidan av hojen med fel fot, sitta på tanken osv osv) och köra mer eller mindre offroad med dom i dom körställningarna, upp och ner för grässläntar, diken och vetefan allt, men det var inte bara kul, man märkte hur snabbt man fick koll på hojen.
Det gav mig mer än sitta och nöta konbana hela jävla tiden.


Det var faktiskt smart :tummenupp

För det är vad det handlar om, hojkontroll.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top