Krypkörningen..

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Bara att ta ut svängen bakåt. Finns inget som säger att du inte får det. Inte enligt min kontrollant iaf.

Annars kan du få dispens för att bryta linjen, fick en kompis till mig. Kontrollanten sa något i stil med att man fick ha lite översénde utifrån hoj val.

Sist är väl att få den andra konbanan som är betydligt lättare. :)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ljunghusen skrev:
Snacka om att skyffla problemet under soffan! Lär dig köra banan helt enkelt. DET GÅR, och du kommer vara glad att du inte gav upp som många här inne, och hyrde en offroadhoj till uppkörningen.

Vad ger det Dig att du kan hantera en offroadhoj, när du kör sporthoj?
Du lurar bara dig själv. Lär dig köra den hojen du ska köra


:död

Håller med du!!
(Trots att jag körde upp med körskolans hoj...)
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
JKay skrev:
Håller med du!!
(Trots att jag körde upp med körskolans hoj...)

Håller med.. Kör på din hoj.. Klarar du inte den där så kanske du inte ska ut i trafiken trots allt.. det är väll det osm uppkörningen går ut på? :va Dessutom kan man dryga sej lite mot dem som ger upp och hyr en offroad om man kör upp på en Sh eftersom det är allmänt kännt att de är svårare att krypa med. :hihi

Ukiwaza skrev:
Garage-vändningen är borta.
Ja vändningen nu är svårare.. pga at man ej lägre tar hänsyn till hojen utan det är fasta mått. förrut så fick man 1dm tillgodo på var sida om Max svängradie.
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Phr33k skrev:
En bra övning är att köra runt runt i en cirkel, försök att köra tightare och tightare. Kör i en åtta, but håll, kör lite olika fort. Håll på så en eftermiddag så lovar jag att du blir bättre. Fortsätt träna! Lycka till.

Gör så! Kör 10 varv åt vänster, 10 varv åt höger, upprepa! Pröva även i lutning för att få ännu bättre gefuhl.(Men bli inte arg på mig om du ramlar!)
Sitt ned, stå upp, stå på ett ben och allt möjligt konstigt när du svänger så får du upp känslan för när den börjar välta. Funkade för mig iaf.
Kan nog va bra att kolla på temperaturmätaren ibland så motorn inte blir för varm. Innan och efter att du övningskör så kör några åttor.

Du kommer att va nöjd över att du kan hantera DIN hoj senare. Istället för att jucka omkring och backa när du skall göra en smal U-sväng så gliiiiider du bara runt.

Åsså klassiska tipset: Tänk inte på vad du inte skall göra. Tänk på vad du vill göra, titta åt hållet du svänger och just do it!
 

Firstmate

Firstmate
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha YZF 1000R Thunderace -00,Husqvarna 510 TE -05
Krypkörning!

Tja!

De är inte så petiga med linjen vid vändningen!! Det de vill se är att du har full balans och kontroll på bågen vid låg hastighet! Det viktigaste för att behålla balansen är att titta upp långt fram och inte ner i backen!!! Titta långt i förväg dit du vill komma så är det mkt lättare!! Körde upp i somras med min Thunderace och den har svängradie som en flodhäst ungefär!

Jag tycker också att det var enklare att ta första konen på vänster sida!

Det de kan peta på är att hastigheten är för hög samt som sagt att man bromsar hela tiden!!!


Öva,Öva,Öva så släpper det till slut! :tummenupp

Lycka till!!

Firstmate
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
tobbe_81 skrev:
Jo, men det måste vara marginellt? - tror inte det skulle hjälpa nått med min hoj? Sen är det inte det lättaste och luta hojen 45grader i 1km i timmen (för mig iaf) :confused:

He he... -nä... din hoj e nog lite annorlunda mot alla andra hojar.. :tungan

Jag kan referera till en ns125r och en cbr 600f(87) dessa har jag kapat ca 10cm på diametern när jag kört. jämnfört med att gå runt med den rakt upp

O när jag körde upp(på den tiden HA HA) så fick man 20 cm extra.. på diametern så de va plätt lätt men visst vissa hojar så e man jävligt nära tanken..
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ljunghusen skrev:
Snacka om att skyffla problemet under soffan! Lär dig köra banan helt enkelt. DET GÅR, och du kommer vara glad att du inte gav upp som många här inne, och hyrde en offroadhoj till uppkörningen.

Vad ger det Dig att du kan hantera en offroadhoj, när du kör sporthoj?
Du lurar bara dig själv. Lär dig köra den hojen du ska köra


:död


Kunna hantera hojen man kör - och klara konbanan med en hoj med taskig svängradie är väl inte riktigt samma sak...
Köra i cirkar med styret mot stoppet hela tiden är mycket lättare än att klara konbanan med vissa sporthojar.

Med tanke på den väntetid som det är för att få en uppkörning och allt bök det blir om man kuggar så förstår jag inte varför det skulle va något negativt med att hyra en hoj som är lite mer lättsvängd i krypfart till uppkörningen.

Kan man göra det lättare för sig så ser inte jag någon anleding till varför man inte skulle göra det...
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Öva, öva och öva! Jag körde själv upp med en ninja 900 i höstas och klarade de på första uppkörningen. jag kom runt sista svängen genom att gasaa till lite så att hojen lägger sig lite. Det va inga fel me de, ser de att man inte kan komma runt på annat sätt är de bara ett plus om man kan hantera hojen på de sättet. Visa bara för körkortsförättaren att du är van och inte osäker. Lycka till!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ljunghusen skrev:
Snacka om att skyffla problemet under soffan! Lär dig köra banan helt enkelt. DET GÅR, och du kommer vara glad att du inte gav upp som många här inne, och hyrde en offroadhoj till uppkörningen.

Vad ger det Dig att du kan hantera en offroadhoj, när du kör sporthoj?
Du lurar bara dig själv. Lär dig köra den hojen du ska köra


:död
Min tanke är att om man tar dyra körlektioner så kan man lätt skippa dem genom att köra offroad. Man lär "garanterat" klara allt på första försöket.
BTW körde jag upp på en "glidare" (savage 650) den var också rätt knepig på lågfarten men förvånansvärt lätt på högfarten.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
AleX skrev:
Bara så att ni vet så e de inte så svårt om man lutar mcn inåt..

Dvs det går att köra snävare än vad hojsens vändradie är när den står rakt upp.

det ska man inte få göra :7peta

men allt hänger på träning. går det med min heffaklump så går det med din :)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top