Kryssat ramnummer

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
:confused:Hej,jag hade planer på att köpa en SUZUKI DR 650 till bra pris,som gått som skogshoj.Men säljaren säger att ramnr är " kryssat " vilket torde betyda att inget ursprung finns...finns det ngn möjlighet att registrera in en sån hoj för landsvägskörning?Jag har alltid trott att ALLA hojar har ett ramnr,annars kan det ju vara stöldgods,eller omöjligt att regga in pga brist på ursprung...Ngn som vet?:va

leffe holm

låter som stöldgods. , numera på ex. banhojar så lär man väl ju ha ett s.k MC-ID. då hojen EJ är reggad för gata.

enda alt. för din del är att du "köper" REG-papper på en likvärdig DR650 i sedan stansa in den "nya" ramnr. på ramen.

specificera lite mera vad hojen har för marknadsvärde typ på blocket alt. känka en likvärdig hoj på blocket.

låter dock som en väl stor procedur att få en så hoj nyreggad.:va

alt.1 stöldgods, alt.2 angående hojens bakgrund kan ju vara att hojen lösts in av FB vid olycka men ej så troligt. , alt.3 importerad UTAN papper.

mvh.T

Med kryssat ramnummer är hojen med största sannolikhet inlöst och skrotad. Varför skulle en tjuv kryssa ramnumret på en hoj han stjäl? :va Men oavsett så är det svårt att regga den ja...

MC-ID kräver också ett ramnummer, ska man köra i homologiserade klasser, tex SST600, måste man ha ett originalramnummer, i tex rookieklasserna kan man stansa ett eget på en ram från skroten, men man måste kunna visa vars ramen kommer ifrån.

Med kryssat ramnummer är hojen med största sannolikhet inlöst och skrotad. Varför skulle en tjuv kryssa ramnumret på en hoj han stjäl? :va Men oavsett så är det svårt att regga den ja...

MC-ID kräver också ett ramnummer, ska man köra i homologiserade klasser, tex SST600, måste man ha ett originalramnummer, i tex rookieklasserna kan man stansa ett eget på en ram från skroten, men man måste kunna visa vars ramen kommer ifrån.

Han skulle förmodligen kryssa numret pga att han har stulit den och vill sälja den!
:gnissla

låter som stöldgods. , numera på ex. banhojar så lär man väl ju ha ett s.k MC-ID. då hojen EJ är reggad för gata.

mvh.T

STOPP!!!

Du kan köpa en ram från skrot, tex. Spinning Wheel, Ådalens Bildemontering, Fleninge mfl, och då "kryssar" dom ramnumret, ska vara gjort på sånt sätt att du kan utläsa nummret. Du får ett kvitto på ramen där det står att den är "skrotad" i "Transportstyrelsens" register.

Men du kan använda en sån ram för att tex. byta ut din egen "skadade" ram och stansa in ditt ramnummer tillsammans med det kryssade, SBP ändrar då i sina uppgifter så att det framgår att rambyte är gjort.

Du kan också använda en "kryssad" ram för att bygga en banhoj och få ett Mc-id om du har ett orginalkvitto från skroten som kryssat ramen.

Att påstå att det skulle vara stöldgods är nog inte de första jag skulle tänka mig, har han bara ett kvitto från skroten så är det inte en stulen ram.

Men med bara det kvittot så går det inte att regga den för gata.

/KentW

När man kryssat ett ramnummer går det väl fortfarande att läsa?
Dålig idé för en tjyv.

Mina stulna hojar har fått ramnumren bortslipade.
Men i och med att tjyvarna var gravt inkompetenta
i sitt yrke kunde farbror blå ändå läsa dem.
Dock i teorin en bättre idé för en tjyv.

/E

Äsch 2'a på bollen. :gnissla

Här har du en ram med papper för 69 euro! :tummenupp

Last edited:
STOPP!!!

Du kan köpa en ram från skrot, tex. Spinning Wheel, Ådalens Bildemontering, Fleninge mfl, och då "kryssar" dom ramnumret, ska vara gjort på sånt sätt att du kan utläsa nummret. Du får ett kvitto på ramen där det står att den är "skrotad" i "Transportstyrelsens" register.

Men du kan använda en sån ram för att tex. byta ut din egen "skadade" ram och stansa in ditt ramnummer tillsammans med det kryssade, SBP ändrar då i sina uppgifter så att det framgår att rambyte är gjort.

Du kan också använda en "kryssad" ram för att bygga en banhoj och få ett Mc-id om du har ett orginalkvitto från skroten som kryssat ramen.

Att påstå att det skulle vara stöldgods är nog inte de första jag skulle tänka mig, har han bara ett kvitto från skroten så är det inte en stulen ram.

/KentW

Hej Kent!

Skrotarna i sverige får inte sälja ramar från inlösta mc, kanske varit så tidigare men jag fick inte handla ram av skrotarna när jag ringde runt för ett par år sedan.

Men att skrika att det är stöldgods är säkerligen fel.

Ses vi på banan till sommaren?

Mvh Thomas!

kryssat

Tackar för svaren,jag avstod även om det verkade lockande.Killen verkade vara ärlig men han handlade nog i god tro:)

mvh leffe

När man kryssat ett ramnummer går det väl fortfarande att läsa?
Dålig idé för en tjyv.

Mina stulna hojar har fått ramnumren bortslipade.
Men i och med att tjyvarna var gravt inkompetenta
i sitt yrke kunde farbror blå ändå läsa dem.
Dock i teorin en bättre idé för en tjyv.

/E

Äsch 2'a på bollen. :gnissla

Här har du en ram med papper för 69 euro! :tummenupp
Precis, även om ytan är slät så är metallen förändrad väldigt långt in i ramen under stansningen, inga som helst problem för polisen att plocka fram sånt!

Precis, även om ytan är slät så är metallen förändrad väldigt långt in i ramen under stansningen, inga som helst problem för polisen att plocka fram sånt!

jopp!:tummenupp "CSI" kommer me sina syror o skit o värmer fram ramnr,:D

man får lov att slipa djupt om man vill ha bort ramnr. helt!

mvh.T

STOPP!!!

/KentW

skrotar får väl EJ sälja ramar/chassien me "papper" på???

finns en annan tråd om ämnet me.:tummenupp

jag hade en R1.a -00.a som fått ramen bytt mot en helt fabriksny ram där det stog "åsidosatt ramnr."i regpappret , där ORG. rmanr. suttit var ramen helt blank då det nya ramnr. satt instansat några cm in på ramhuvet.

bilchassien säljs vad jag vet delade i 2 bitar från skrotar.

mvh.T

Last edited:
Hej Kent!

Skrotarna i sverige får inte sälja ramar från inlösta mc, kanske varit så tidigare men jag fick inte handla ram av skrotarna när jag ringde runt för ett par år sedan.

Men att skrika att det är stöldgods är säkerligen fel.

Ses vi på banan till sommaren?

Mvh Thomas!

Hej Tomas!

Långt tillbaka så var skrotarna tvungna att "kapa" bort styrhuvudet på inlösta hojar.....min första CBR900 var byggd som "amatörreggat" fordon med en ram utan styrhuvud från Örebro Bilskrot, killen som reggade in den hade svarvat fram ett styrhuvud och låtit svetsa in det och röntgat det inför regbesiktningen. Där fick det ramnummer "ROB001", han hette Robert.
För tre år sen köpte jag en Kawa ZX6r som ramen var "knäckt" vid styrhuvudet, köpte en ram av Janne på Spinning Wheel och SBP godkände den utan problem. Men man måste ha ett intyg i orginal från skroten.

Hur går det med banan då...?
Vore kul att åka till sommaren....

/KentW

....skrotar får väl EJ sälja ramar/chassien me "papper" på???

mvh.T

Helt Rätt!

Det finns ingen identitet på den ram man köper från en skrot, däremot får du ett KVITTO på att du har köpt den ärligt av skroten.

Du kan då använda den ramen till att ERSÄTTA en ram med IDENTITET som tex. blivit skadad i en krasch.

/KentW

Last edited:
För tre år sen köpte jag en Kawa ZX6r som ramen var "knäckt" vid styrhuvudet,

inte helt ovanligt på vurpade ZX6-7-9R att ramen knäckt vid styrhuvet direkt.. täcker ju me att titta lite argt på en ZX-R så viker den ihop.:D

Helt Rätt!

Det finns ingen identitet på den ram man köper från en skrot, däremot får du ett KVITTO på att du har köpt den ärligt av skroten.

Du kan då använda den ramen till att ERSÄTTA en ram med IDENTITET som tex. blivit skadad i en krasch.

/KentW

jopp! :tummenupp

mvh.T

Hej Tomas!

Långt tillbaka så var skrotarna tvungna att "kapa" bort styrhuvudet på inlösta hojar.....min första CBR900 var byggd som "amatörreggat" fordon med en ram utan styrhuvud från Örebro Bilskrot, killen som reggade in den hade svarvat fram ett styrhuvud och låtit svetsa in det och röntgat det inför regbesiktningen. Där fick det ramnummer "ROB001", han hette Robert.
För tre år sen köpte jag en Kawa ZX6r som ramen var "knäckt" vid styrhuvudet, köpte en ram av Janne på Spinning Wheel och SBP godkände den utan problem. Men man måste ha ett intyg i orginal från skroten.

Hur går det med banan då...?
Vore kul att åka till sommaren....

/KentW

Helt Rätt!

/KentW

Det är inga licensträningar numer då banan tyvärr inte är besiktad och godkänd för det ändamålet.

När jag ringde runt till skrotarna så fick jag svaret att dom inte fick sälja ramar från inlösta cyklar, jag trodde att jag kunde köpa en med kryssat ramnr från dom, men dom fick inte sälja ramar alls var svaret jag fick från flera skrotar.

Mvh Thomas!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...