leffe holm
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Med kryssat ramnummer är hojen med största sannolikhet inlöst och skrotad. Varför skulle en tjuv kryssa ramnumret på en hoj han stjäl?Men oavsett så är det svårt att regga den ja...
MC-ID kräver också ett ramnummer, ska man köra i homologiserade klasser, tex SST600, måste man ha ett originalramnummer, i tex rookieklasserna kan man stansa ett eget på en ram från skroten, men man måste kunna visa vars ramen kommer ifrån.
låter som stöldgods. , numera på ex. banhojar så lär man väl ju ha ett s.k MC-ID. då hojen EJ är reggad för gata.
mvh.T
STOPP!!!
Du kan köpa en ram från skrot, tex. Spinning Wheel, Ådalens Bildemontering, Fleninge mfl, och då "kryssar" dom ramnumret, ska vara gjort på sånt sätt att du kan utläsa nummret. Du får ett kvitto på ramen där det står att den är "skrotad" i "Transportstyrelsens" register.
Men du kan använda en sån ram för att tex. byta ut din egen "skadade" ram och stansa in ditt ramnummer tillsammans med det kryssade, SBP ändrar då i sina uppgifter så att det framgår att rambyte är gjort.
Du kan också använda en "kryssad" ram för att bygga en banhoj och få ett Mc-id om du har ett orginalkvitto från skroten som kryssat ramen.
Att påstå att det skulle vara stöldgods är nog inte de första jag skulle tänka mig, har han bara ett kvitto från skroten så är det inte en stulen ram.
Men med bara det kvittot så går det inte att regga den för gata.
/KentW
Precis, även om ytan är slät så är metallen förändrad väldigt långt in i ramen under stansningen, inga som helst problem för polisen att plocka fram sånt!När man kryssat ett ramnummer går det väl fortfarande att läsa?
Dålig idé för en tjyv.
Mina stulna hojar har fått ramnumren bortslipade.
Men i och med att tjyvarna var gravt inkompetenta
i sitt yrke kunde farbror blå ändå läsa dem.
Dock i teorin en bättre idé för en tjyv.
/E
Äsch 2'a på bollen.
Här har du en ram med papper för 69 euro!![]()
Precis, även om ytan är slät så är metallen förändrad väldigt långt in i ramen under stansningen, inga som helst problem för polisen att plocka fram sånt!
STOPP!!!
Du kan köpa en ram från skrot, tex. Spinning Wheel, Ådalens Bildemontering, Fleninge mfl, och då "kryssar" dom ramnumret, ska vara gjort på sånt sätt att du kan utläsa nummret. Du får ett kvitto på ramen där det står att den är "skrotad" i "Transportstyrelsens" register.
Men du kan använda en sån ram för att tex. byta ut din egen "skadade" ram och stansa in ditt ramnummer tillsammans med det kryssade, SBP ändrar då i sina uppgifter så att det framgår att rambyte är gjort.
Du kan också använda en "kryssad" ram för att bygga en banhoj och få ett Mc-id om du har ett orginalkvitto från skroten som kryssat ramen.
Att påstå att det skulle vara stöldgods är nog inte de första jag skulle tänka mig, har han bara ett kvitto från skroten så är det inte en stulen ram.
Men med bara det kvittot så går det inte att regga den för gata.
/KentW
Hej Kent!
Skrotarna i sverige får inte sälja ramar från inlösta mc, kanske varit så tidigare men jag fick inte handla ram av skrotarna när jag ringde runt för ett par år sedan.
Men att skrika att det är stöldgods är säkerligen fel.
Ses vi på banan till sommaren?
Mvh Thomas!
....skrotar får väl EJ sälja ramar/chassien me "papper" på???
mvh.T
För tre år sen köpte jag en Kawa ZX6r som ramen var "knäckt" vid styrhuvudet,
Helt Rätt!
Det finns ingen identitet på den ram man köper från en skrot, däremot får du ett KVITTO på att du har köpt den ärligt av skroten.
Du kan då använda den ramen till att ERSÄTTA en ram med IDENTITET som tex. blivit skadad i en krasch.
/KentW
man får lov att slipa djupt om man vill ha bort ramnr. helt!
mvh.T
Kryssar först, sedan slipar.
Hej Tomas!
Långt tillbaka så var skrotarna tvungna att "kapa" bort styrhuvudet på inlösta hojar.....min första CBR900 var byggd som "amatörreggat" fordon med en ram utan styrhuvud från Örebro Bilskrot, killen som reggade in den hade svarvat fram ett styrhuvud och låtit svetsa in det och röntgat det inför regbesiktningen. Där fick det ramnummer "ROB001", han hette Robert.
För tre år sen köpte jag en Kawa ZX6r som ramen var "knäckt" vid styrhuvudet, köpte en ram av Janne på Spinning Wheel och SBP godkände den utan problem. Men man måste ha ett intyg i orginal från skroten.
Hur går det med banan då...?
Vore kul att åka till sommaren....
/KentW
Helt Rätt!
Det finns ingen identitet på den ram man köper från en skrot, däremot får du ett KVITTO på att du har köpt den ärligt av skroten.
Du kan då använda den ramen till att ERSÄTTA en ram med IDENTITET som tex. blivit skadad i en krasch.
/KentW
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning