Ktm 125 -07 [nybörjare hjälp]

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Tjena, jag har köpt en ktm 125 har lite små frågor som jag inte känner mej helt säker på.

Första är mina blinkis, måste köra lagligt nu när jag ska ta A1 kör kort eftersom jag ska övnings köra med den. Dem funger inte. Har bara kopplat in dem där fram. Verkar inte som dem vill funger.

Sen är det hur mycket olja jag ska ha i. Många säger 2% Dock hört många säga 3-2.5% så jag försöker ta i 2.5% (kommer alltid lite extra endå...) Några tip på hur jag ska hälla över den bekvämt?

Andra är växel oljan, när behöver jag byta denna? Om jag kör som en idiot med sm däck? (vilket jag redan gör utan kort :D)

Packningar? När och vart ska jag byta dem. Sen är det kolven...Behöver timmar och mil när jag ska byta den. Eftersom jag ska köpa timräknare och det sister just nu bara mil räknare på (om jag inte har fel) Fick nyss igång hastigsmätaren, vilket förra ägaren inte hade. Så antar att den inte räknat exakt hur många mil jag kört?

Det är allt jag vet som behövs bytas...Något mera? Om ni inte orkar svara skiv istället vart jag kan hitta sånna här svar.

Sista frågan är vart jag kan hitta bästa butik och web plats som jag kan köpa reserv och extra delar :D Tack för det /Carl
 

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Tjo!
Ang blinkers kan det antingen vara blinkerreläet (om det nu ens sitter på din hoj, många som plocka bort den tillsammans med blinkers) eller så är det omkopplaren vis styret som bökar, väldigt vanligt. Jag kör på 2.5 % och det är inga problem, ska nog inte överdriva och slänga i mer.. Anf oljan om du nu ska köra som en dåre, så kanske var 5:e timme. En kolv på en exc 125 som är endurokörd pallar ca 70-80 tim, men vid plågande på väg så kanske 50 tim. Har inte hastighetsmätaren suttit på hela tiden så vet du aldrig hur långt den egentligen har gått om du nu inte har nån sort dokumentation från förra ägaren. Glöm inte att rengöra luftfilter vid varje oljebyte. Bästa butiker: karlstroms.se, 24mx.se, lelles, Mx bikeparts i Nättraby! Du kommer få en j*vla massa svar här om att EXC inte är byggd för väg och den kommer rasa m.m... men så länge du sköter dina grejer med service m.m. så är det inga problem... glöm för gudsskull inte att dreva upp den om den nu varit endurokörd innan!
Peace
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Om det är en KTM 125 " EXC " du äger så kan jag säga att inte en droppe mer olja i bensinen än 2%.

Hälla över den bekvämt gör du genom att gå in på macken och säga att du ska ha "X" cl olja, du får det i en kopp och du går ut och slår i det i bensinen. annars köper du en 2t olje flaska som brukar vara utrustad med mätgrad på sidan. Men menar du just själva överhällandet så är väll en tratt det bästa, men vem fan orkar bära med sig en tratt ut? Vissa mackar har redan färdigblandat i en pump (dock med 95, Jag kör bara 98).

växellådsoljan byter jag var femte till tionde timma och det har alltid funkat.

Den ABSOLUT bästa sidan för delar till ktm är lelles-mc http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html
gå in på den sidan och sedan till ktm shop, då får du sedan välja kubik,klass och årsmodell. Där hittar du varenda liten bult eller skruv som finns på din hoj + eftermarknads grejer som trimrör och massa annan skit.

Angående kolv så tycker jag att du ska plocka ner å slå en titt eftersom att du precis köpt den och inte vet hur den gått? Packningar byter då jag bara om jag haft isär delarna som packningen tätat mellan (kan till och med sätta tillbaka dom gammla om dom ser bra ut). Tid mellan kolv byterna är som tidigare nämnt typ 50timmar men jag tror att den håller dubbelt så länge i praktiken, dock kan du ju behöva byta ringarna (ringen) där emellan.

Jag rekomenderar att öppna och titta det första du gör när du köpt en begagnad 2t hoj. det gjorde jag och det resulterade i 3000kr för omnicasilering + kolv/packningar.

Lycka till!
 

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Varför skulle det vara någon fara att köra på 3% olja!? Karlstroms.se är i princip samma sak som lelles.. men har man inte bråttom att få hem sakerna så beställer jag från ktm-versand.de tar typ 3-4 dagar... men bra mycket bättre priser! Men är Nyfiken på ditt påstående ang oljeblandningen Razsee!?
 

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Tror nog att 99% kör med lite för mycket olja medvetet... så väl som cross eller endurokörning.. så är grymt nyfiken på Razsses påstående!
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Köp en 5 liters bensin dunk eller större och fyll den med bränsle och sedan häll i 2,5% 2taktolja och sen tankar man från den.
 

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Köp en 5 liters bensin dunk eller större och fyll den med bränsle och sedan häll i 2,5% 2taktolja och sen tankar man från den.

Så gör jag också, fast från en 10 liters dunk... men ska nog fixa en 20 liters, så jag slipper fylla dunken så ofta... =)
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag körde alltid med 3% olja i min husqvarna, förra ägaren körde med 2% och motorn skar rätt så kvickt då...

Skickat från min X10i via Tapatalk 2
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Tack för alla svar, verkar vara glapp i mätaren. Asså, hastighetsmätaren. Så den sätts inte alltid igång. Men ingen grej jag inte fixxa. Ska bara hitta ett bra sätt att undvika glappet...

Tack för alla svar, det är en Ktm Exc -09 (venne inte varför jag skrev -07 :S )
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Tjo!
Ang blinkers kan det antingen vara blinkerreläet (om det nu ens sitter på din hoj, många som plocka bort den tillsammans med blinkers) eller så är det omkopplaren vis styret som bökar, väldigt vanligt. Jag kör på 2.5 % och det är inga problem, ska nog inte överdriva och slänga i mer.. Anf oljan om du nu ska köra som en dåre, så kanske var 5:e timme. En kolv på en exc 125 som är endurokörd pallar ca 70-80 tim, men vid plågande på väg så kanske 50 tim. Har inte hastighetsmätaren suttit på hela tiden så vet du aldrig hur långt den egentligen har gått om du nu inte har nån sort dokumentation från förra ägaren. Glöm inte att rengöra luftfilter vid varje oljebyte. Bästa butiker: karlstroms.se, 24mx.se, lelles, Mx bikeparts i Nättraby! Du kommer få en j*vla massa svar här om att EXC inte är byggd för väg och den kommer rasa m.m... men så länge du sköter dina grejer med service m.m. så är det inga problem... glöm för gudsskull inte att dreva upp den om den nu varit endurokörd innan!
Peace

Om det är en KTM 125 " EXC " du äger så kan jag säga att inte en droppe mer olja i bensinen än 2%.

Hälla över den bekvämt gör du genom att gå in på macken och säga att du ska ha "X" cl olja, du får det i en kopp och du går ut och slår i det i bensinen. annars köper du en 2t olje flaska som brukar vara utrustad med mätgrad på sidan. Men menar du just själva överhällandet så är väll en tratt det bästa, men vem fan orkar bära med sig en tratt ut? Vissa mackar har redan färdigblandat i en pump (dock med 95, Jag kör bara 98).

växellådsoljan byter jag var femte till tionde timma och det har alltid funkat.

Den ABSOLUT bästa sidan för delar till ktm är lelles-mc http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html
gå in på den sidan och sedan till ktm shop, då får du sedan välja kubik,klass och årsmodell. Där hittar du varenda liten bult eller skruv som finns på din hoj + eftermarknads grejer som trimrör och massa annan skit.

Angående kolv så tycker jag att du ska plocka ner å slå en titt eftersom att du precis köpt den och inte vet hur den gått? Packningar byter då jag bara om jag haft isär delarna som packningen tätat mellan (kan till och med sätta tillbaka dom gammla om dom ser bra ut). Tid mellan kolv byterna är som tidigare nämnt typ 50timmar men jag tror att den håller dubbelt så länge i praktiken, dock kan du ju behöva byta ringarna (ringen) där emellan.

Jag rekomenderar att öppna och titta det första du gör när du köpt en begagnad 2t hoj. det gjorde jag och det resulterade i 3000kr för omnicasilering + kolv/packningar.

Lycka till!

Varför skulle det vara någon fara att köra på 3% olja!? Karlstroms.se är i princip samma sak som lelles.. men har man inte bråttom att få hem sakerna så beställer jag från ktm-versand.de tar typ 3-4 dagar... men bra mycket bättre priser! Men är Nyfiken på ditt påstående ang oljeblandningen Razsee!?

Själv kör jag alltid med 3% i min husqvarna.

Tror nog att 99% kör med lite för mycket olja medvetet... så väl som cross eller endurokörning.. så är grymt nyfiken på Razsses påstående!

Jag körde alltid med 3% olja i min husqvarna, förra ägaren körde med 2% och motorn skar rätt så kvickt då...

Skickat från min X10i via Tapatalk 2

Hur ofta ska jag byta packningar och vart?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Som nämns så ska du inte behöva byta packningar såvida du inte har isär sakerna som packningen tätar.
Det kan vara en god idé att se över motorn 1 gång/året om du gör det oftare pga service.

Jag vet inte exakt vilket material KTM använder i sina packningar men skulle tippa på att det är samma som de flesta andra tillverkarna. Har många gånger återanvänt samma packningar när jag haft av dela på motorerna. Du märker rätt fort om det är skador på dem och jag kan inte se att det skulle skada motorn avsevärt om du inte typ tappar all olja.

Byt ALLTID oljepluggs-packningen/O-ringen/kopparringen! De har en tendens att vilja läcka och det är ju sjukt tråkigt.
Nu är ju din hoj vattenkyld och jag har mest erfarenhet av luftkylda 2-taktare och där brukade jag byta topp-packningen om jag haft av toppen efter längre drift då de gärna slår sig lite vilket kan leda till kompressionsförlust=kass gång.
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Som nämns så ska du inte behöva byta packningar såvida du inte har isär sakerna som packningen tätar.
Det kan vara en god idé att se över motorn 1 gång/året om du gör det oftare pga service.

Jag vet inte exakt vilket material KTM använder i sina packningar men skulle tippa på att det är samma som de flesta andra tillverkarna. Har många gånger återanvänt samma packningar när jag haft av dela på motorerna. Du märker rätt fort om det är skador på dem och jag kan inte se att det skulle skada motorn avsevärt om du inte typ tappar all olja.

Byt ALLTID oljepluggs-packningen/O-ringen/kopparringen! De har en tendens att vilja läcka och det är ju sjukt tråkigt.
Nu är ju din hoj vattenkyld och jag har mest erfarenhet av luftkylda 2-taktare och där brukade jag byta topp-packningen om jag haft av toppen efter längre drift då de gärna slår sig lite vilket kan leda till kompressionsförlust=kass gång.

Vart sitter oljepluggs-packningen?

Vet inte om du vet detta, men eftersom mina blinkers inte fungerar så undrar jag om det ska sitta ett Blinkersrelä?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Vart sitter oljepluggs-packningen?

Vet inte om du vet detta, men eftersom mina blinkers inte fungerar så undrar jag om det ska sitta ett Blinkersrelä?

Den brukar sitta under motorn runt den lilla skruven du lossar när du tömmer motorn på olja.

Har du blinkers ska det sitta ett relä, finns att köpa universal på Biltema samt original hos olika handlare.
Om du har LED-blinkers så behövs det ofta motstånd och lastoberoende relä.

Sök och du skall finna!:)
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Den brukar sitta under motorn runt den lilla skruven du lossar när du tömmer motorn på olja.

Har du blinkers ska det sitta ett relä, finns att köpa universal på Biltema samt original hos olika handlare.
Om du har LED-blinkers så behövs det ofta motstånd och lastoberoende relä.

Sök och du skall finna!:)

Tack, visste inte att det fanns på biltema. Precis öppnat ett här i Karlskrona, så det är jävligt skönt att köpa små saker. Redan varit där två gånger denna vecka :D
 

RaZsEE

Rasmus
Gick med
18 Jun 2010
Ort
smedjebacken
Hoj
Ktm 125 exc-06
Jag tycker det pågrund utav att i "min" hoj så går det bäst med 2% och den segar bara ner sig av mer + att jag aldrig har haft problem med nypningar, så för mig har det gått bäst med 2% helt enkelt :)
 

Swedishg33k95

Medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Derbi Drd -07 [SÄLJES]
Jag tycker det pågrund utav att i "min" hoj så går det bäst med 2% och den segar bara ner sig av mer + att jag aldrig har haft problem med nypningar, så för mig har det gått bäst med 2% helt enkelt :)

Körde idag, känner att den inte går bra förens den blir riktigt varm. Har ungefär 2.8 % kan vara mindre, hällde i 2.5% plus lite till. Är så jävla sniken. Tar alltid lite extra genom att hälla bensin i olje förpackningen när den är slut. Kan hålla med dig. Det ska vara ca 2%. Ska see om det gör någon skillnad om jag häller i ca 2%
 

EnZo83

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 125 EXC 2007 / KTM 300 EXC 2009 Husaberg Edition
Körde idag, känner att den inte går bra förens den blir riktigt varm. Har ungefär 2.8 % kan vara mindre, hällde i 2.5% plus lite till. Är så jävla sniken. Tar alltid lite extra genom att hälla bensin i olje förpackningen när den är slut. Kan hålla med dig. Det ska vara ca 2%. Ska see om det gör någon skillnad om jag häller i ca 2%

Att den inte går bra när den är kall är väl ändå inte så konstigt... MEN går den däremot inte så bra när den är varm kan du börja med att kolla munstyckerna, luftskruv, avgasporten m.m... Ingen hoj går bra kall och dessa tar tid på sig att bli varma... viktigast är hur du få den till arbetstemp. Vissa låter sakerna stå på tomgång, men hört att det inte är så bra, utan motorn ska belastas under tiden den blir varm.. d.v.s kicka igång hojen... kör lite lugnt tills den blir varm och sen dra på som vanligt.. =) Jag kör ju på 2.5 % på båda mina hojar och dom går verkligen inte dåligt...

PS: LÄGG UPP EN BILD PÅ PÄRLAN!! =) *nyfiken*
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top