KTM 125, Husqvarna 125, Gasgas 125?

hockeystaar

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Hoj
Roxon Duel 07
Hej, jag har nu åldern inne för lätt mc och jag är sugen på att köpa en supermotard 125cc. De jag har kollat på är KTM, Husqvarna och Gasgas.
Jag kommer förmodligen och köra avstrypt, vilka för och nackdelar har de olika supermotarderna. Och vilken skulle ni välja?
Jag undrar och vad det är för regler angående avstrypta 125or, e det samma regler som om man kör en avstrypt moped?

JiMbO040

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2009
Hoj
-02 Honda X11 "blackEagle"
tjena:D i o med att ktm:s 125or inte e väg reggade så måste du regga den om du köper ny annars kan du ju köpa en begangnad som e reggad. husan har jag ingen erfarenhet av men den ser nice ut o e som dom flesta 2-taktare vild o frän men kräver sin service. gasgasen e den värsata av 125orna dyrast mest effekt men osså den hoj du måste mecka med mest kräver sin kärlek.
angående trimm så e det olovlig körning så du kan få bötter o sen kan det gå åt helvete sen när du ska ha bil o om du ska ha mellan. MEN det e mkt sälan dom tar fast non som har trimmat sin 125a som tur e:p hoppas de va till hjälp:)

tjena:D i o med att ktm:s 125or inte e väg reggade så måste du regga den om du köper ny annars kan du ju köpa en begangnad som e reggad. husan har jag ingen erfarenhet av men den ser nice ut o e som dom flesta 2-taktare vild o frän men kräver sin service. gasgasen e den värsata av 125orna dyrast mest effekt men osså den hoj du måste mecka med mest kräver sin kärlek.
angående trimm så e det olovlig körning så du kan få bötter o sen kan det gå åt helvete sen när du ska ha bil o om du ska ha mellan. MEN det e mkt sälan dom tar fast non som har trimmat sin 125a som tur e:p hoppas de va till hjälp:)

HAHA hur fan stavar jag:yoparty

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det kvittar vilken du väljer, du kommer inte märka någon skillnad annat än färgen som skiljer..

Tänk dock på att Husqvarnan finns i två "versioner". Den riktiga, Wr, och den mer landsvägsanpassade Sms.

Köp en som redan är reggad.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det kvittar vilken du väljer, du kommer inte märka någon skillnad annat än färgen som skiljer..

Tänk dock på att Husqvarnan finns i två "versioner". Den riktiga, Wr, och den mer landsvägsanpassade Sms.

Köp en som redan är reggad.

Har för mig att Sms har 30 hk, mindre service alltså. Ktm och Gasgas har väl båda ca 37 hk, och de ska servas därefter

hockeystaar

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Hoj
Roxon Duel 07
Tack för svaren. Jag har tänkt köpa en begagnad så jag tänker inte köpa en ny och regga :) Det känns som det lutar mot en KTM exc 125 eller en Gasgas, kan någon förklara hur servicen ser ut? Hur ofta behöver man byta olja, kolv m.m?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Tack för svaren. Jag har tänkt köpa en begagnad så jag tänker inte köpa en ny och regga :) Det känns som det lutar mot en KTM exc 125 eller en Gasgas, kan någon förklara hur servicen ser ut? Hur ofta behöver man byta olja, kolv m.m?

Enligt mig för ofta för att det ska kännas vettigt enligt mig :hihi

Olja är väl rekommenderat 5-10h, men eftersom den bara är i lådan skulle jag nog ha den i lite längre.
Jag skulle nog inspektera kolven var 20e timme, men det kanske kan vara överambitiöst.

Överlåter ordet till dom som kört såna där hojar på gata istället :p
Även om det tar hårdare på motor oftast

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Eftersom att du är grön så ger jag bara ett råd att börja köra med strypningar och sedan plocka allt eftersom att du känner att du kan hantera. :)

Gasgas med 37 hk orginal? låter mycket men de kanske stämmer. :va

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Eftersom att du är grön så ger jag bara ett råd att börja köra med strypningar och sedan plocka allt eftersom att du känner att du kan hantera. :)

Gasgas med 37 hk orginal? låter mycket men de kanske stämmer. :va

Gasgas EC125 -02 (eller om det var 01) hade 36,8 enligt kataloger. Mindre på slangen.

hockeystaar

Ny medlem
Gick med
16 May 2009
Hoj
Roxon Duel 07
Det lutar mot en KTM exc 125 :D Men fan jag har även blivit intresserad av sporthojar nu xD Som Aprilia RS :D

__Joel__

Snöänglar
Gick med
17 Apr 2007
Hoj
Röd

HAHA hur fan stavar jag:yoparty

Hur vet du allt detta? Har du provkört gasgas respektive ktm?
Kom tillbaka när du har nått vettigt att säga!:krama:arsele
Ktm exc nya är landsvägsreggad ja, det var min 07a iaf.
Plus att priserna ligger någorlunda lika, dock ingår inget motardkit i ktm.

Edit, till ts. Välj hoj efter utseende tycker jag. Hojarna är jättefina och du blir nöjd med effekt/kvalité oavsett.:tummenupp

Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Vill lägga till några saker när jag skummat igenom tråden igen

KTM exc hade lite mer effekt än Gasgas EC i masterenduro -06, så om Gasgas har mest effekt vettefan, tror det är ganska lika.
KTM påstås vara billigast att hålla igång för att dom har lite lägre reservdelspriser, inget jag har orkat jämföra sjävl dock.
KTM är LV-reggade sedan -04 eller -03, med några undantag (vissa valde e-reg, men lv var std)

Det jag märkte nu och rätta mig gärna om jag har fel :)

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Suck, om det bara hade funnits landsvägsreggade KTM motarder i överflöd på den tid det begav sig...

Gibb

Ålänning
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
Aprilia Rs 125 -03
Suck, om det bara hade funnits landsvägsreggade KTM motarder i överflöd på den tid det begav sig...

Jag köpte hoj i april och jag tyckte att det fanns jävligt ont om landsvägsreggade kåteämmar då också... Såvida man inte ville åka land och rike runt för att betala jäävligt mycket + att man sen ska tulla och regga den på Åland :( så det fick bli en Rs istället :gnissla
Undrar när det är säsong för KTM'arna? :va

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...