ktm 125 sm

ktmexc

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Öland
Hoj
Ktm exc 125 sm
Hello Sporthoj!

Funderar på att inskaffa en 125a snart. Rätt så låst på en modell ktm exc 125 som supermotard. Har lite frågor.

-Man kan inte köpa dessa nya bara som folk har byggt om från enduro hojjen right?
-Hur stor risk är det att den skär om man inte ligger och varvar fullvarv hela tiden?
-Toppfart ungefär? Och hur kan man strypa av dom lite eller byta till ngt annat rör tips? länka gärna sida där man kan köpa saker till denna.
-Hur är det med service och underhåll av denna maskin?
-Vad har det kostat ungefär när den rasat / skärt för er?


Om ni har lite mer info om denna hojj skriv gärna så jag vet vill veta så mycket som möjligt !

Tack på förhand ! :)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Nej dom finns inte nya som motarder, men finns fälgar osv som originaltillbehör. Mycket dyrt.

Service får du räkna med en del, länkar till ett inlägg där en kunnig person radat upp lite.
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3732520&postcount=10

Jag hade en GG och den skar på ett extremt lyckosamt sätt, behövde bara en ny kolv. Så då blir det ca 1500.
Har du lite mer otur behöver du en cylinderrenovering som brukar gå på 2 tusen och uppåt beroende på hur illa det är.
Sedan kan det väl säkert gå ännu värre med lager osv.
 

Ludde^

Motard bebis
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 125 Motard -06
-Om du skall köpa en ny så får du nog vara beredd att du får köpa motard grejer själv.
-Man bör ju kanske inte ligga och vara fullvarv hela tiden för antingen åker du dit av snuten BIGTIME eller så skär den. Självklart kan man ju gasa mycket men inte överdriva när man kör på väg om man vill behålla den i ett fint skick.
-Min toppar ~145 med en 15/45(tror jag jag har på nu) dreving. Man bör dock aldrig ligga så fort för att den varvar som f*n och det dödar hojjen snabbt.
-Kör man inte överdrivet så behöver man inte serva den så jätte ofta.
 

ktmexc

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Öland
Hoj
Ktm exc 125 sm
Ska köpa begagnad och en klar motard.
Men om den är lv-reggad så kan ju inte polisen göra ngt? Eller tänkte du på om man har den avstrypt? I så fall vad toppar den lagligt?
Och när ni säger service så antar jag ni menar oljeyten, kolv, drivpaket mm. ?
Att man inte ska varva fullt. Menar ni då att man inte ska ligga och toppa den långa sträckor. Så att man kan gasa upp den bit över 100 utan problem.

Ursäka om jag ställer lite dumma frågor:)
 
Last edited:

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Ska köpa begagnad och en klar motard.
Men om den är lv-reggad så kan ju inte polisen göra ngt? Eller tänkte du på om man har den avstrypt? I så fall vad gör den lagligt?
Och när ni säger service så antar jag ni menar oljeyten, kolv, drivpaket mm. ?
Att man inte ska varva fullt. Menar ni då att man inte ska ligga och toppa den långa sträckor. Så att man kan gasa upp den bit över 100 utan problem.

Ursäka om jag ställer lite dumma frågor:)

Jag har en Husqvarna wr 125 99 som är en motard till salu. Går lika hårt som ktmen!

Pma om du är sugen, kan skicka hojen!:tummenupp
 

ktmexc

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Öland
Hoj
Ktm exc 125 sm
Kom på en till fråga.. Om man köper en lv- reggad ktm exc så är den fullt strypt va ? Hur är den strypt och ´vart sitter strypningarna? Och är risken fortfarande stor att den kan skära om man kör med alla strypningarna?Har lite frågor i inlägget lite högre upp.

Väldigt tacksam om ni tar er tid att svara på mina frågor :)
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Kom på en till fråga.. Om man köper en lv- reggad ktm exc så är den fullt strypt va ? Hur är den strypt och ´vart sitter strypningarna? Och är risken fortfarande stor att den kan skära om man kör med alla strypningarna?Har lite frågor i inlägget lite högre upp.

Väldigt tacksam om ni tar er tid att svara på mina frågor :)

Troligtvis är den bara strypt på pappret, men inte mer än så. Har du tur får du med strypningarna i handen.
Du kollar på fel hoj om du ska köra strypt, enligt mig då.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Wöörd, som dom säger.

Ska du köra strypt kan du lika bra köra 4-t.
 

ktmexc

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Öland
Hoj
Ktm exc 125 sm
Ska inte köra strypt nej.. och jag vet nog vad jag kollar på och är medveten om vad det innebär med servicen då jag kör cross och vet vilket arbete det är att hålla dom i bra skick :) Men hur ska man då göra när den ska besiktigas ?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ska inte köra strypt nej.. och jag vet nog vad jag kollar på och är medveten om vad det innebär med servicen då jag kör cross och vet vilket arbete det är att hålla dom i bra skick :) Men hur ska man då göra när den ska besiktigas ?
Sätta i en strypning, såklart? :confused:
 

ktmexc

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Öland
Hoj
Ktm exc 125 sm
Sätta i en strypning, såklart? :confused:

Joo det fattade jag med men om man inte får med strypningarna så blir det genast lite knepigare men skit samma.:) Men dethär med kolvbyte och sånt vad är det man ska vara vaksam och kolla till då och då för att försöka undvika att den skär?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Joo det fattade jag med men om man inte får med strypningarna så blir det genast lite knepigare men skit samma.:) Men dethär med kolvbyte och sånt vad är det man ska vara vaksam och kolla till då och då för att försöka undvika att den skär?
Bygg en egen strypning och sätt på avgas- eller insugssidan. Det är inte så värst svårt.
 

ktmexc

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Öland
Hoj
Ktm exc 125 sm
Bygg en egen strypning och sätt på avgas- eller insugssidan. Det är inte så värst svårt.

Tack för all hjälp :p men du har inte svar på min fråga i mitt övre inlägg :) ? vad man ska vara noga med och ha kolla på med mera.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Tack för all hjälp :p men du har inte svar på min fråga i mitt övre inlägg :) ? vad man ska vara noga med och ha kolla på med mera.
Det vet jag inte :hihi

Men man kan väl alltid ta av kröken och kolla in i cylindern. Då ser man om det är repigt/sotigt där det inte ska vara.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Eller så besiktar du med fulleffekt, går igenom ibland :p

Om du kör cross vet du nog hur många saker som kan vara slitna på en hoj, sedan styrs det lite av hur noggrann du orkar vara när du kollar på hoj.

Värt att kolla är ju hur fräsch luftburken är, säger lite om hur den skötts.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Men då är det väl en EXC? Alltså inte motard i grunden, eller har jag fel?

Det vet jag faktiskt inte om den bygger på EXC men KTM säljer den som 125SM men priset är naturligtvis helt skevt. Men det finns att köpa som sagt. Troligen är det inte en EXC rakt av kittad med SM fälgar då det skiljer en del i fjädring & gaffel mm mellan SM och Enduro modellerna för övrigt.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det vet jag faktiskt inte om den bygger på EXC men KTM säljer den som 125SM men priset är naturligtvis helt skevt. Men det finns att köpa som sagt. Troligen är det inte en EXC rakt av kittad med SM fälgar då det skiljer en del i fjädring & gaffel mm mellan SM och Enduro modellerna för övrigt.

Var ser du att det finns en 125SM, jag hittar iaf ingen sådan på KTMs hemsida :)
 

ktmexc

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2009
Ort
Öland
Hoj
Ktm exc 125 sm
Pratar ni om ktm sx ombyggd till sm eller exc omyggd till sm ? jag har dock kollat på exc. Dom flesta är exc va ?

Kom på en sak till.. om man skaffar en sånhär motard ktm exc 125 sm. Så är det fortfarande färdiglandad bensin som gäller va ? Det är ingen separat oljetank på dom ?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top