KTM 125 supermoto

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ni som kör 125 EXC med supermotohjul, vad har ni för drevning och toppfart? Håller den sig inom toppregistret med din drevning?

Jag håller på bygga en 125 SX supermoto för bana och eftersom vägen är frusen här blir det svårt att prova fram drevning förns vi drar till åland nästa år (och jag skulle vilja göra klart den under vintern så att jag ser att allt vill sig)

MvH
Olle

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
hör med kiel. han har koll på läget. han har kört lite olika oxå har jag för mej

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
tjena olle!

Jag har som sagt kört väldigt mycket EXC 125. jag har dock aldrig lirat med en sådan på motardbana. Jag körde allt som oftast 13-42 drevning. lirade klockrent och om hojen har rätt justeringar med avgasport och förgasare så skall det inte ha några som helst bekymmer med den drevningen varken på gatan eller på banan.

jag har ju varit på åland och kört, så jag vet ju hur banan är och kanske för att få liiite bättre ork så kanske man skall dreva ned den något lite till, typ 13-45.

Nu kanske sx 125 har lite bättre ork än exc 125. skillnanden kommer jag inte riktigt ihåg.

Till sist. Jag är riktigt avundsjuk. hade gärna viljat testa en ktm 125 på motardbanan :yoparty :tummenupp

edit: toppfarten brukar ligga runt 140. har iofs pressat upp min i över 170 mätarfart. men hur väl den stämmer vet jag inte..

Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
tjena olle!

Jag har som sagt kört väldigt mycket EXC 125. jag har dock aldrig lirat med en sådan på motardbana. Jag körde allt som oftast 13-42 drevning. lirade klockrent och om hojen har rätt justeringar med avgasport och förgasare så skall det inte ha några som helst bekymmer med den drevningen varken på gatan eller på banan.

jag har ju varit på åland och kört, så jag vet ju hur banan är och kanske för att få liiite bättre ork så kanske man skall dreva ned den något lite till, typ 13-45.

Nu kanske sx 125 har lite bättre ork än exc 125. skillnanden kommer jag inte riktigt ihåg.

Till sist. Jag är riktigt avundsjuk. hade gärna viljat testa en ktm 125 på motardbanan :yoparty :tummenupp

edit: toppfarten brukar ligga runt 140. har iofs pressat upp min i över 170 mätarfart. men hur väl den stämmer vet jag inte..

Varvar den ut på sista växeln då?

Ja den ska vara drevad för gokartbana och då behöver den inte gå fortare än 120.

Vi kommer ner till Åland nästa valborg ifall det blir något av :) Då tror jag nog att Malin kan låna ut den till dig för en provtur ;)

Jag är skitsugen på prova vilka tider man kan köra där med 125an, de e fan risk att det går fortare på den än på aprilian. Blir 16,5" framhjul på den :yoparty

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Hör med rosen också, han har brassat med sin exc 125 på åland med :)

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Varvar den ut på sista växeln då?

Ja den ska vara drevad för gokartbana och då behöver den inte gå fortare än 120.

Vi kommer ner till Åland nästa valborg ifall det blir något av :) Då tror jag nog att Malin kan låna ut den till dig för en provtur ;)

Jag är skitsugen på prova vilka tider man kan köra där med 125an, de e fan risk att det går fortare på den än på aprilian. Blir 16,5" framhjul på den :yoparty

med 13-42 varvar den ur på sista växeln utan problem, trots att det är "transportväxeln" SX 125 är ju inte 6vxl heller, så du lär inte ha sådana bekymmer :tummenupp

Jag tror det hade varit kanonkul med 125sm på åland, hojarna är ju hur lätta som helst :tummenupp

ang åland så vet jag inte ifall jag har någon cykel då. men om jag har så ses vi där :D

Malin103

Ett liv utan galenskap, inget för mig..
Gick med
5 May 2008
Hoj
Bakpå Aprilia SXV450 -07
med 13-42 varvar den ur på sista växeln utan problem, trots att det är "transportväxeln" SX 125 är ju inte 6vxl heller, så du lär inte ha sådana bekymmer :tummenupp

Jag tror det hade varit kanonkul med 125sm på åland, hojarna är ju hur lätta som helst :tummenupp

ang åland så vet jag inte ifall jag har någon cykel då. men om jag har så ses vi där :D

Vi kommer förmodligen ta ner två cyklar och jag vet inte hur mycket jag kommer köra då det blir första gången på asfalt, så kom och kör på min. Olle lånar säkert ut sin en sväng också.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800

Säker på att dom inte är 6-växlade? Det vill jag minnas åtminstone :va
Hur som helst är jag ganska säker att utväxlingen skiljer en del så att jämföra drevningar kanske kan bli fel, bara en tanke

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Den är femväxlad om jag inte räknat fel, men det är lätt att göra då toppfarten är typ 90 nu, petar växlar fortare än man kan räkna sekunderna

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Den är femväxlad om jag inte räknat fel, men det är lätt att göra då toppfarten är typ 90 nu, petar växlar fortare än man kan räkna sekunderna

De är möjligt att den är 5-växlad, verkar skilja lite mellan åren så.
Men det gör det väl ännu lite tokigare att jämföra drevningar?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Man får ett ungefärligt mått iaf :) Man måste ju börja nånstans!
Jag skulle börja med att testa vad man har för topphastighet med ett visst utväxlingsförhållande och sedan räkna vad man behöver för att nå målet. :)
Fast du kanske inte vet vilken toppfart som hojen kan prestera på ett optimalt sätt

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jag skulle börja med att testa vad man har för topphastighet med ett visst utväxlingsförhållande och sedan räkna vad man behöver för att nå målet. :)
Fast du kanske inte vet vilken toppfart som hojen kan prestera på ett optimalt sätt

Jag är egentligen inte ute efter toppfart utan en fart som passar gokartbana, eftersom motorn är så svag och har så kort register blir drevningen sjukt viktig och man vill ju hamna nånstans vettigt till. Jag behöver aldrig mer än 120km/h för tighta gokartbanor. Tror att 165km/h är nog vad vi kommer upp i på lite större gokartbanor, men då har vi ju dubbla effekten i 450n...

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Jag är egentligen inte ute efter toppfart utan en fart som passar gokartbana, eftersom motorn är så svag och har så kort register blir drevningen sjukt viktig och man vill ju hamna nånstans vettigt till. Jag behöver aldrig mer än 120km/h för tighta gokartbanor. Tror att 165km/h är nog vad vi kommer upp i på lite större gokartbanor, men då har vi ju dubbla effekten i 450n...

Jo då var de lite som jag filosoferade om i sista raden där, om än något otydligt :p

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
Gokartbanan här e ju lite jobbig för ganska långa rakor men sen många tvära kurvor.
Iof hoppar ni över chikanen (stavning?) Så då är den ganska rak.

lite oft kanske:

hur gammal måste man vara för att få köra? e d kubik eller vad som det går efter?. E där o kollar varje gång ni e och kör och blir bara mer o mer sugen :)

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Gokartbanan här e ju lite jobbig för ganska långa rakor men sen många tvära kurvor.
Iof hoppar ni över chikanen (stavning?) Så då är den ganska rak.

lite oft kanske:

hur gammal måste man vara för att få köra? e d kubik eller vad som det går efter?. E där o kollar varje gång ni e och kör och blir bara mer o mer sugen :)

det är väl bara amatörträning? = inga klasskrav och inga ålderskrav heller vad jag vet. så länge du typ kommit så långt i livet att du kan gå själv och inte är beroende av pappas hand.

Det är bara att skaffa en hoj och lösa kraschpuckar enligt regelboken och åka dit å brassa satan:)

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Hoj
Husaberg 650
det är väl bara amatörträning? = inga klasskrav och inga ålderskrav heller vad jag vet. så länge du typ kommit så långt i livet att du kan gå själv och inte är beroende av pappas hand.

Det är bara att skaffa en hoj och lösa kraschpuckar enligt regelboken och åka dit å brassa satan:)

Ok nice. men kör ju gokart med där så isfall lek mest kanske. Har ju tillgång o öva när det är ca. 15 km till den banan:tuttar

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen

Sx har nog inte samma växellåda (kolla verkstadsmanualer) så du får nog ta svaren med ganska mkt salt!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring