Ktm 250 EXC 2-takt på landsväg och strypning?

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
Ingen
Hellu, undrar hur det är med Ktm exc 250 2-takt om man skulle köra ibland på landsväg, som t.ex en kompis som bor någon mil bort om man skulle ta sväng förbi han, sen badet som ligger ca 1 mil ifrån där jag bor om man tar den dit några dagar under sommaren, tror ni den rasar fort eller lär den hålla bara man inte kör idiotiskt med den? Kan inte köpa något annat då jag inte har så mycket pengar, ligger på en ca 15-20k. Kommer bli mycket cross köra, så det blir blandat med landsväg och crosskörning, och eftersom jag bor på Gotland så blir det att köra till crossbanor.

Undrar även vad skillnaderna är mellan de olika årsmodellerna? -01, -02, -03, och -04?

Är det el start på alla dem osv?
Är det någon av dem årsmodellerna man ska undvika och satsa på en annan där dem har gjort en stor förbättring eller en modell som är hållbarare? Hörde av en kompis (mycket skitsnack) att 02 modellen skulle vara upphottad om det var mer drag i den eller om den håller längre.

Sen är dessa modeller någon plugg i så man inte får ut all effekt?

/Mvh FortuN

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
F.r.o.m -03 är alla exc lv-reggade, tänk dock på att fjädringen är mkt mjukare på enduro (exc) än cross (sx) och lär troligtvis inte funka bra på crossbana. Och givetvis får man inte köra cross på gata så bästa kompromissen är väl att styva upp fjädringen på en exc modell.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
F.r.o.m -03 är alla exc lv-reggade, tänk dock på att fjädringen är mkt mjukare på enduro (exc) än cross (sx) och lär troligtvis inte funka bra på crossbana. Och givetvis får man inte köra cross på gata så bästa kompromissen är väl att styva upp fjädringen på en exc modell.

Enduromodellerna går tillräckligt bra på crossbana för att vanliga motionärer skall kunna använda dem för motionsåka. :) Däremot är det viktigt att fjädringen är avstämd för rätt vikt...men det tar jag för givet att man förstår.

/J - jagar crossåkare regelbundet med Husa-enduron.

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
Ingen
Enduromodellerna går tillräckligt bra på crossbana för att vanliga motionärer skall kunna använda dem för motionsåka. :) Däremot är det viktigt att fjädringen är avstämd för rätt vikt...men det tar jag för givet att man förstår.

/J - jagar crossåkare regelbundet med Husa-enduron.

Ja, det lär inte bli så mycket mer än att köra med kompisar och så, alltså inge proffsåka utan mest köra med kompisar, så då behöver jag inte göra något särskilt tror du? Kanske att man senare tar något år på GGN med kompisarna.
Men där ser man ju också att dem kör med Ktm Exc?

Hur går nu en 2-taktare på vägen ijämfört med 4-taktare av dessa? Kommer det rasa mycket snabbare eller kommer det hålla lång tid om man inte kör allt för galet?

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hur går nu en 2-taktare på vägen ijämfört med 4-taktare av dessa? Kommer det rasa mycket snabbare eller kommer det hålla lång tid om man inte kör allt för galet?

En 2-taktad maskin är jävligt skoj på vägen tack vare ketchup effekten tycker jag! Men tänk på att inte trycka för hårt bara.

Servar du den bra så ska du nog inte få några större problem med ras eller dyligt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja, det lär inte bli så mycket mer än att köra med kompisar och så, alltså inge proffsåka utan mest köra med kompisar, så då behöver jag inte göra något särskilt tror du? Kanske att man senare tar något år på GGN med kompisarna.
Men där ser man ju också att dem kör med Ktm Exc?

GGN är ett endurolopp... ;) EXC är en endurohoj. :D

2-takt på gata...längre stunder med motorbroms är ingen hit, de smörjs via soppan som bekant. :) Jag åkte 300 EXC (ny 08:a) innan jag bytte till Husan jag har nu, och gillade 300:an på crossbana och extremt öppna endurobanor (läs - gräsprov), men inte till något annat, körde den lite på gatan med, men 2-taktare är inte trevliga alls, det är lite på/av-känsla, fyrtaktarna har mer linjär motor.

/J

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Min 300 2-knack har iaf hållt för 100 mil gatåka. Om den fortsätter hålla kan bara framtiden utvisa. :tungan

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
Ingen
Detta låter ju bra =) ingen större skillnad på 300 och 250 heller, vad för årsmodell är det på den? För min del måste det bli någon runt -02. Hur är bensinförbrukningen?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Tänk på att det är först -03 som dem är lv-reggade även om jag tror att det finns ngn "sen" -02 med. För jag antar att du vill köra lagligt:tungan

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Detta låter ju bra =) ingen större skillnad på 300 och 250 heller, vad för årsmodell är det på den? För min del måste det bli någon runt -02. Hur är bensinförbrukningen?
En 04:a fast jag kör ju gasgas. :tungan Den drar ca 0,65 l / mil när jag har kollat.

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Vet inte om du nu tänkt köra på crossbana men ska du det så tänk på att fixa hårdare fjädrar. Hört att det är problem att "bounca" tighta gupp när det är så mjukt, utan hojen vill istället ner i varje grop den hittar.

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
Ingen
Vet inte om du nu tänkt köra på crossbana men ska du det så tänk på att fixa hårdare fjädrar. Hört att det är problem att "bounca" tighta gupp när det är så mjukt, utan hojen vill istället ner i varje grop den hittar.

Är det ny fjädring man måste köpa eller går det att ändra direkt på den?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Är det ny fjädring man måste köpa eller går det att ändra direkt på den?

Jag vet inte faktiskt inte, antar att det går att ställa om originalfjädringen rätt bra också... alla väger ju inte lika mycket. Men det blir ju inte samma dämpning som på deras rena crossar.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring