KTM 360sx 2 takt -97 vad betala???

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Hallå
Kanske inte är rätt sida för en crossfråga men nån kanske har erfarenhet av dessa.
Tänkte höra om nån vet vad som är rimligt att betala för en KTM 360sx -97 i ok bruksskick?
Vet att dom är lite ovanliga och går jämt med dom gamla 500cc 2 taktarna och dom står ju numera skyhögt minst sagt.
Bör man kolla efter nåt speciellt modellspecifikt fel på dessa -97 or?

Tacksam för svar.
Mvh Ricky

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Som alla gamla crossar är det inte fråga om när dom detonerar för det gör dom allihop, utan frågan är går det få tag på cylinder/topp/kolv/vevaxel/vattenpump
/reed/kopplingskorg/lameller/tänddelar.

O hur mycket vill jag lägga på att serva/renovera.

På en så gammal maskin får du räkna med att allt kan ge upp nu eller sedan.

Tidiga ktm är sämre än lika gammal japaner.

Max 20 k o ha lika mycket till för reparationer..

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Som alla gamla crossar är det inte fråga om när dom detonerar för det gör dom allihop, utan frågan är går det få tag på cylinder/topp/kolv/vevaxel/vattenpump
/reed/kopplingskorg/lameller/tänddelar.

O hur mycket vill jag lägga på att serva/renovera.

På en så gammal maskin får du räkna med att allt kan ge upp nu eller sedan.

Tidiga ktm är sämre än lika gammal japaner.

Max 20 k o ha lika mycket till för reparationer..
Såg att det mesta fanns på Ebay och jag får den till ett pris långt under 20k så det är bara att slå till.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
För att utveckla tidigare svar. Kan du skruva själv är det en kul leksak för skogen eller isbana. Lämnar du alltid allt på service är det som att tacka ja varje gång Viasat ringer med ett "erbjudande", jävligt dyrt och mest tråkigt. 360 (och efterföljande 380) är busig men knappast lättkörd, är det vad du letar efter så slå till.

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
För att utveckla tidigare svar. Kan du skruva själv är det en kul leksak för skogen eller isbana. Lämnar du alltid allt på service är det som att tacka ja varje gång Viasat ringer med ett "erbjudande", jävligt dyrt och mest tråkigt. 360 (och efterföljande 380) är busig men knappast lättkörd, är det vad du letar efter så slå till.
Ok tack.Hade 380exc för tio år sen efter det har jag inte hållit på med cross och misstänkte att priserna har förändrats.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Såg att det mesta fanns på Ebay och jag får den till ett pris långt under 20k så det är bara att slå till.
Absolut jätte kul hoj, stor som en 250 varvar som en 125 o har vrid som en 500.

Börja med att serva fjädringen det gör natt o dag på dom kåttarna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Stora tvåtaktare kan folk betala bra för. Några i mellanskiktet som tex ktm 360/380 har väl inte riktigt nått upp till sitt rätta värde i förhållande till kx och cr 500 men särskilt 380 ger ju bara några hk lägre toppeffekt ur en lättare motor med mindre svängmassa. Den är ju egentligen det självklara valet ifall man söker en hoj från gamla 500-klassen.
Att den skulle varva som en 125a är dock en kraftig överdrift, den varvar inte ens som en sx250 men kubikmeter gör ju sitt så det behövs inte heller.

Jag skulle inte sälja en lös motor för mindre pengar än 15000kr.

KTMs gamla chassi utan länkage till fjädringen ställer högre krav på att man håller tungan rätt i munnen när man ställer in sin fjädring och inte ens då är den i nivå med hojar med länkage.
Rätt fjäder är viktigt den är betydligt mindre förlåtande ifall man har fel fjäder för sin vikt.
Framgaffeln är väl eg inte heller i nivå med konkurrenterna från samma årsmodeller men det spelar mindre roll.
Hittar man en nyare tvåkammargaffel så är dessa betydligt bättre och passar bolt on. Men den svaga länken är ändå bakfjädringen.

Bromsarna från Brembo är outstanding inga nissin kommer i närheten, möjligen kan Brembo ha lite sämre livslängd men nya tätningar är billigt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En -97 har länkage bak och "rättvänd" gaffel,Marzocchi antagligen.

:tummenupp Och då får man tillägga att tvåkammargaffeln inte alls passar bolt on som jag skrev. Åtminstone så passar inte gaffelbenen i styrkronan.

Möjligen kanske det passar om man även byter styrkronan men det är bara en gissning. Och andra sidan finns det ingen rationell anledning hålla på lägga pengar på såna byten.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år