KTM 390 Adventure

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
158 kilo är på tok för tungt för en sån här hoj.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ja det är synd att det är en indisk lågkostnadsmoppe mer i nivå med GS310 än något man vill ha.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Aamen duuurå! Nä men jag har en xt660 som väger ungefär samma.
XT660R, 2008
Torrvikt enligt div sidor på nätet är 172 kg.
185 kg är den faktiska vikten enligt Transportstyrelsen. Men om man bara lägger till 15 liter bensin, 11,17 kg, så blir det 183,75 kg.
Effekten är 48 hästar

Jämfört med KTM:en
Torrvikt: 158 kg
Våt vikt: 168,8 (14,5 liter bensin väger 10,8 kg)
43 hästar
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
XT660R, 2008
Torrvikt enligt div sidor på nätet är 172 kg.
185 kg är den faktiska vikten enligt Transportstyrelsen. Men om man bara lägger till 15 liter bensin, 11,17 kg, så blir det 183,75 kg.
Effekten är 48 hästar

Jämfört med KTM:en
Torrvikt: 158 kg
Våt vikt: 168,8 (14,5 liter bensin väger 10,8 kg)
43 hästar

Ja fast det är väl inte bara bensin som ska räknas på från torrvikten? Kylvätska och olja också så det åker på ett antal kilon till. Detta är ju det dumma med att vissa tillverkare envisas med torrvikter. De borde ange våtvikt med full tank, då får vi konsumenter veta vad den faktiskt väger körklar. Nu blir det ett jävla gissande.

Tycker också den verkar tung för effekten, men jag har dålig koll på vad man kan förvänta sig av den här typen av hoj. Min Triple med 120 hk väger 166 kg torr som jämförelse.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tycker de borde väga alla hojar fulltankade med 120 kg förare så man får den riktiga siffran körklar med mig på.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja fast det är väl inte bara bensin som ska räknas på från torrvikten?
.......
Tycker också den verkar tung för effekten, men jag har dålig koll på vad man kan förvänta sig av den här typen av hoj. Min Triple med 120 hk väger 166 kg torr som jämförelse.
KTM brukar väl räkna torrvikt med batteri, olja, kylvätska, men utan bensin. Vissa japanska tillverkare är lite mera påhittiga och räknar bort sådanna saker. Så en XT660 kan nog väga mera än jag skrev.
Spelar ingen roll egentligen då hojarna inte spelar i samma liga och inte har riktigt samma målgrupp.
Dessutom alla hojar är för tunga och har för lite effekt. Så även din Triple.
Jag gillar 390-motorn även om jag tycker att den saknar ungefär 150 hästar.
Tror denna hoj kan bli en bra instegshoj in i mc-världen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lägg på 11kg och du får enligt MCN en Suzuki SV650 169kg med 69hp.
Torrvikt verkar för mig vara hojen utan allt som byts ut slits
Typ utan bensin, olja, kylarvätska, batteri, verktyg, däck(?), sadel(?), .... osv enligt tillverkarens egen mätmetod.
Det behövs väl inte ens en våg för att bestämma torrvikten, torrvikten bestäms av marknadsavdelningen på ett måndagsmöte.
Eller ännu enklare av marknadschefen. Innan nya MC-projektet läggs fram för ledningen.
Eller ?
https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/suzuki/sv650/1999/#factsFigures
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lägg på 11kg och du får enligt MCN en Suzuki SV650 169kg med 69hp.
Fast det är ju lika lite en instegsäventyrshoj som en MV Agusta Brutale eller en Speed Tripple.

Bättre konkurrenter är väl BMW:S GS310, CCM:s gamla GP450 eller kanske till och med Royal Enfields Himalayan. Sen visst finns det V-Strom 250 och Versys 300, men KTM:en är ju snäppet ovanför dessa.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Såg första annonsen idag.
65000:- i utgångspris är väl rätt rimligt.
Ingen aning om varför, men jag är sugen på en. Den kanske fyller luckan i garaget här hemma som kvällsmoppe.

Vi får klämma lite när den kommer ut i handeln i allafall.
Men man är väl lite orolig att en välvuxen svensk kommer se löjlig ut på den.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top