Jag behöver inte ens googla för att hävda bullshit
Performance Bike vägde sin testhoj i Rutters test, den vägde 189 kg fulltankad och klar. Så beroende på vad Triumph räknar in i torrvikten så är det nog inte så jättemycket bullshit ändå.
Jag behöver inte ens googla för att hävda bullshit
Tycker också den verkar tung för effekten, men jag har dålig koll på vad man kan förvänta sig av den här typen av hoj. Min Triple med 120 hk väger 166 kg torr som jämförelse.
Det är en stånka på 390cc, trodde du att effekten skulle vara något annat än låg sett till vikten?
Hur en hoj ser ut på pappret är en sak (även om det ger en bra fingervisning), men hur den faktiskt känns i verkligheten kan skilja rätt rejält.
Performance Bike vägde sin testhoj i Rutters test, den vägde 189 kg fulltankad och klar. Så beroende på vad Triumph räknar in i torrvikten så är det nog inte så jättemycket bullshit ändå.
Såg första annonsen idag.
65000:- i utgångspris är väl rätt rimligt.
Ingen aning om varför, men jag är sugen på en. Den kanske fyller luckan i garaget här hemma som kvällsmoppe.
Vi får klämma lite när den kommer ut i handeln i allafall.
Men man är väl lite orolig att en välvuxen svensk kommer se löjlig ut på den.
Köpte en igår! Ser att ingen skrivit här på flera år och kanske finns mindre gamla trådar om den här modellen?
Tror den är vad jag har sökt ganska länge. Har haft 1190 Adventure och den är minst 40 kilo för tung för att vara en verklig äventyrshoj. CR 500 R. DRZ 400 E. DR 650 SE. Övervägde Honda CRF 300 Rally. Den har ju 21-tumsframhjul, men blott 75 procent av 390-motorns kraft. Och tydligen bedrövligt gungig fjädring. Men! Upptäckte idag att min 390 saknar Quickshift, som jag trodde var originalutrustning (se bild på meny där denna annars ska finnas). Ej heller växelvarningslampa. Något som går att ”aktivera”?Vet inte om man ska säga Grattis till nya hojen, men lycka till me den iaf.. ?
Okej så den har mer hästar på bakhjulet än på vevaxeln, låter helt logisktHmmmm, kanske inte.... https://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Street_Triple
Tror den är vad jag har sökt ganska länge. Har haft 1190 Adventure och den är minst 40 kilo för tung för att vara en verklig äventyrshoj. CR 500 R. DRZ 400 E. DR 650 SE. Övervägde Honda CRF 300 Rally. Den har ju 21-tumsframhjul, men blott 75 procent av 390-motorns kraft. Och tydligen bedrövligt gungig fjädring. Men! Upptäckte idag att min 390 saknar Quickshift, som jag trodde var originalutrustning (se bild på meny där denna annars ska finnas). Ej heller växelvarningslampa. Något som går att ”aktivera”?
View attachment 494157
Det vet jag. Vad jag undrade kanske hade gått att formulera tydligare: huruvida det finns betydligt mer privata aktörer som har samma möjlighet. Gissar att det krävs skapligt okomplicerad teknik för att åstadkomma uppdateringen.Man åker till en Ktm handlare, betalar en summa så aktiveras tillbehöret.
Som jag har fått det berättat från min handlare så har KTM full insyn i en motorcykel när den kopplas upp mot deras mjukvara/servrar. Det handlaren eventuellt ändrar eller lägger till skickar KTM en faktura på direkt. Summan på den fakturan är det sedan kunden som betalar. Jag tror således att det är väldigt svårt att ändra i mjukvaran i en modern KTM utan rätt verktyg.Det vet jag. Vad jag undrade kanske hade gått att formulera tydligare: huruvida det finns betydligt mer privata aktörer som har samma möjlighet. Gissar att det krävs skapligt okomplicerad teknik för att åstadkomma uppdateringen.
Hur har du fått den informationen? Låter föga troligt. OBD-verktyget används ju vid all felsökning och justering, förutom av drivkedjan och liknande tydligt mekaniska delar. Säg till exempel att en kund kommer in för 100-milaservice och motorn går lite konstigt. Vid anslutning av OBD-verktyget framkommer att insprutningen behöver justeras, vilket är fullt möjligt med ett par knapptryck. Då kommer en faktura till återförsäljaren? Skulle ju innebära att alla KTM-återförsäljare så långt det går undviker att fixa fel.Som jag har fått det berättat från min handlare så har KTM full insyn i en motorcykel när den kopplas upp mot deras mjukvara/servrar. Det handlaren eventuellt ändrar eller lägger till skickar KTM en faktura på direkt. Summan på den fakturan är det sedan kunden som betalar. Jag tror således att det är väldigt svårt att ändra i mjukvaran i en modern KTM utan rätt verktyg.
Inte fan har nyare ktm flera mappar än orginal att välja på ?att gå in och justera gör inte åf här utan lägger in mappen på nytt bara.Hur har du fått den informationen? Låter föga troligt. OBD-verktyget används ju vid all felsökning och justering, förutom av drivkedjan och liknande tydligt mekaniska delar. Säg till exempel att en kund kommer in för 100-milaservice och motorn går lite konstigt. Vid anslutning av OBD-verktyget framkommer att insprutningen behöver justeras, vilket är fullt möjligt med ett par knapptryck. Då kommer en faktura till återförsäljaren? Skulle ju innebära att alla KTM-återförsäljare så långt det går undviker att fixa fel.
Den informationen har jag, som jag nämnde, fått från min KTM-handlare. ? Jag kan förtydliga att i mitt fall rörde det sig om att uppgradera till LED-blinkers och få dom aktiverade på en 690. Jag tyckte priset lät lite väl tilltaget då det ändå skulle göras i samband med service. Då blev svaret att den typen av uppgraderingar fakturerar KTM direkt så handlaren kunde (ville?) inte bjuda på kostnaden. Eftersom det i tråden här pratades om att uppgradera till quickshifter så antar jag att samma gäller en sådan uppgradering. Självklart är det inget jag är säker på. ?Hur har du fått den informationen? Låter föga troligt. OBD-verktyget används ju vid all felsökning och justering, förutom av drivkedjan och liknande tydligt mekaniska delar. Säg till exempel att en kund kommer in för 100-milaservice och motorn går lite konstigt. Vid anslutning av OBD-verktyget framkommer att insprutningen behöver justeras, vilket är fullt möjligt med ett par knapptryck. Då kommer en faktura till återförsäljaren? Skulle ju innebära att alla KTM-återförsäljare så långt det går undviker att fixa fel.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |