Ktm 400/540 Missljud.

Hallberg

Fuck The Law
Gick med
28 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 540exc + Yamaha 350
Som rubriken lyder har jag råkat ut för ett missljud.
Det låter som om de kommer ifrån högersidan av motorn, "kopplingssidan"
Det lät ungefär som att det var en mutter som åkte runt innan för kåpan,
jag plockade av kåpan och kände på alla dreven och allt satt fast, kände även på vevaxlen, från samma sida och där var inte minsta glapp?

Någon som har råkat ut för samma problem? eller har en aning om vad det kan vara för nått?

Hojen är en Ktm 400 med 540 kit.
årsmod 2002.
som har rullat ca 100h och är gatkörd..
 
Last edited:

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
Din motorcykel är dålig! 2 cyllar, lite bättre! holla holla
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ett ramlager/vevstakslager som ythärdningen släppt på är inte glappt. Men låter så som du beskriver. Hur länge har detta ljud varit? Kör inte mera förrän du vet vad det är. Då åker du även på att byta kolv och cylinder. Drygt tio tusen kronor till.

Din motorcykel är dålig! 2 cyllar, lite bättre! holla holla

Jag tror du har fel. Du kanske inte har hållit på så mycket med motorer.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla extra noga på muttern till vevaxeldrevet,,Dom brukar gänga upp sig en aning och starta leva om så in i hell ,,drevet skakar då på krysskilen och glappar då mer och mer. Så om detta i bästa fall har hänt så måste man göra en ny krysskil som passar snugg i det utsmidda spåret. Prova att dra åt muttern !! kan du röra den något så har du probbset där...Hoppas
 

Hallberg

Fuck The Law
Gick med
28 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 540exc + Yamaha 350
Det var min tanke också att det var, jag har kört 1½ mil ca, men nu har jag rivit ur motorn, vad ska man passa på att byta?
Kamkedja, kanske kolv? vad mer?
vem ska man köpa grejerna igenom,
jag kan inte hitta någon ÅF för kamkedja till 400exc?
Athena packningssats, är den att rekommendera?



Ett ramlager/vevstakslager som ythärdningen släppt på är inte glappt. Men låter så som du beskriver. Hur länge har detta ljud varit? Kör inte mera förrän du vet vad det är. Då åker du även på att byta kolv och cylinder. Drygt tio tusen kronor till.



Jag tror du har fel. Du kanske inte har hållit på så mycket med motorer.

Jag hade ju väck kåpan och kollade allla dreven, tog då bort drevet på vevaxlen för att känna på den, muttern satt inte särkskilt hårt, men jag spände den ordentligt när jag monterade ihop allt igen..
Startade upp motorn, och sken upp som en sol, ljudet var borta..
men efter ca 1minut kom ljudet tillbaka:huvet

Kolla extra noga på muttern till vevaxeldrevet,,Dom brukar gänga upp sig en aning och starta leva om så in i hell ,,drevet skakar då på krysskilen och glappar då mer och mer. Så om detta i bästa fall har hänt så måste man göra en ny krysskil som passar snugg i det utsmidda spåret. Prova att dra åt muttern !! kan du röra den något så har du probbset där...Hoppas
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dom där muttrarna är luriga!! Dert kan faktist ha varit den som spökade hör jag..... man måste nämmligen ta lös den och tokrengöra med avfettande medel och vräka på starkaste locktite som finns och dra åt mer än rekomenderat nm!! Dom djävlarna lossnar licks förbannat efter ett tag:gnissla
Kollade du om krysskilen och spåret var slitet? Dom blir nämmligen det och då lossnar drevet omedelbart och startar skrammla igen:gnissla Tipps vid åtdragning av denna mutter...Lägg en tiokrona imellan drevkuggen mellan lammellkorgsdrevet och vevaxeldrevet.
 

Hallberg

Fuck The Law
Gick med
28 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 540exc + Yamaha 350
Jag tänkte faktiskt inte på att kolla speciellt noga på krysskilen, ska göra det innan jag börjar riva för mycket.. men eftersom att ljudet kom efter ca 1minut kan det ju vara som du beskriver!!



Dom där muttrarna är luriga!! Dert kan faktist ha varit den som spökade hör jag..... man måste nämmligen ta lös den och tokrengöra med avfettande medel och vräka på starkaste locktite som finns och dra åt mer än rekomenderat nm!! Dom djävlarna lossnar licks förbannat efter ett tag:gnissla
Kollade du om krysskilen och spåret var slitet? Dom blir nämmligen det och då lossnar drevet omedelbart och startar skrammla igen:gnissla Tipps vid åtdragning av denna mutter...Lägg en tiokrona imellan drevkuggen mellan lammellkorgsdrevet och vevaxeldrevet.
 

Hallberg

Fuck The Law
Gick med
28 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 540exc + Yamaha 350
Jag plockade väck kåpan idag igen och kände på muttern, den satt fast :(
så jag började så smått att riva.. behöver man klyva kedjan för att få av den?





Dom där muttrarna är luriga!! Dert kan faktist ha varit den som spökade hör jag..... man måste nämmligen ta lös den och tokrengöra med avfettande medel och vräka på starkaste locktite som finns och dra åt mer än rekomenderat nm!! Dom djävlarna lossnar licks förbannat efter ett tag:gnissla
Kollade du om krysskilen och spåret var slitet? Dom blir nämmligen det och då lossnar drevet omedelbart och startar skrammla igen:gnissla Tipps vid åtdragning av denna mutter...Lägg en tiokrona imellan drevkuggen mellan lammellkorgsdrevet och vevaxeldrevet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag plockade väck kåpan idag igen och kände på muttern, den satt fast :(
så jag började så smått att riva.. behöver man klyva kedjan för att få av den?

Tråkigt....Men jag vet att även lammellkorgen brukar kunna leva om fruktat på ktm...Har för mig att det har med någon bricka eller shimms som har fel mått? Säkert någon mer kunnig just på detta som svarar.. Men hur uppkom detta ljud,,vart det plötsligt? Kom det plötsligt så har det inget med shims av korgen!!

Kollade inte vilken årg du har men har du en 05a så är den troligast för tigh shimmsad mellan veven och blocket så då åker ramlagren ovanligt fort!! Kolla detta spel!! Du bör ligga på minst 0,35!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Dom där muttrarna är luriga!! Dert kan faktist ha varit den som spökade hör jag..... man måste nämmligen ta lös den och tokrengöra med avfettande medel och vräka på starkaste locktite som finns och dra åt mer än rekomenderat nm!! Dom djävlarna lossnar licks förbannat efter ett tag:gnissla
Där kanske du har anledningen till att det lossar igen.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Tipps vid åtdragning av denna mutter...Lägg en tiokrona imellan drevkuggen mellan lammellkorgsdrevet och vevaxeldrevet.


Annars kan man använda skruven som finns i framkant på vevhuset. Som är till för att låsa vevpartiet. Det frestar inte så hårt på grejjerna. Eller ett kugghjul som har rätt indelning. Man kanske kan låna kugghjulet från kickaxeln och låsa med.
 

Bifogat

  • Picture 001.jpg
    Picture 001.jpg
    75.9 KB · Visningar: 78
  • DSC00858.JPG
    DSC00858.JPG
    103.1 KB · Visningar: 65
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Jag hade ju väck kåpan och kollade allla dreven, tog då bort drevet på vevaxlen för att känna på den, muttern satt inte särkskilt hårt, men jag spände den ordentligt när jag monterade ihop allt igen..
Startade upp motorn, och sken upp som en sol, ljudet var borta..
men efter ca 1minut kom ljudet tillbaka:huvet

Det är kanske med lite tur muttern som är lös då, se till att den blir dragen med rätt moment. Det är inte det lättaste utan rätt grejjer. Lägg en tiokrona emellan somm boost tipsade om ifall du inte kan hålla emot på annat vis. Gör rent noga, på med grön loctite och dra med rätt moment. INTE luftpicka. Kolla kilen så den är ok. Byt annars.
 

Hallberg

Fuck The Law
Gick med
28 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 540exc + Yamaha 350
Kanske lite sent, men jag tänkte bara meddela att hojen går som ett skott igen.. och felet var... Kopplingskorgen hade fått sig en törn på nån vänster så det hade bildats grader längst ut, körde av dom vinkelslipen så vips var ljudet borta:D

Tack för alla tips och råd!
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top