Jag tror inte man anpassar växellådan efter olika banor. Fjädringen blir i så fall mer angelägen att justera med tanke på eventuellt varierade underlag, hopp osv. I terrängen så duger min KTMs utväxling alldeles utmärkt.
Utväxlingen mellan mina olika hojar är skärmmande märkbar, det är ingen lyxgrej för mig att anpassa min växellåda i min KTM. Det gäller väl egentligen mest femman och sexans växlar, för att färdas lugnare på vägar från/till banan.
Samtliga mina andra hojar har en OK utväxling för väg, men just KTMen har en väldigt enkel och stel, alltså en mycket begränsad utväxling, dock anpassad just för terräng. Jag använder min KTM till enduro och motocross, på banan i Tuvängen ligger sällan fyran i, mest trean och i svängarna tvåan. Det är en liten bana. Och i skogen har jag nog aldrig högre än trean i.
När jag kör till eller från banan så blir det alltid sexan i, och i 70-80 kmh på asfalten. Det är ett lagom varvtal för motorn att ligga konstant på. Och hojen är drevad 11/52, alltså ganska krafigt terräng-drevad.
Jag skulle vilja behålla ettans växel i denna drevning, dvs som ettan är nu, samt tvåan och trean, kanske även fyran också, men femman och sexan skulle jag gärna vilja lägga en bra bit över, för att få högre fart med lägre varv på vägarna sen.
Det tänkte jag vore möjligt om jag kunde t ex ha ett 12t drev fram, med ett 48 eller rent av 45 drev bak. Och samtidigt kugga om växellådan så att jag får min önskade utväxling. Möjligheten verkar ju finnas.