KTM 520sx ventilspel

palner

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2010
Ort
Järfälla
Hoj
KTM 520SX -02
Tjena!

Lite färsk, Tänkte höra om nån vet ventilspelet som jag tänkte kolla till min ktm 520sx -02a.

Vore super!:tummenupp
 

knabbjolf

Slipping into coma.
Gick med
21 Feb 2006
Ort
karlskrona
Hoj
sx525, sx450, tl1000s, dr800
Brukar bli finfint om använder låsmuttern som riktmärke, dra just skruv i botten mot ventil (skruva inte hårt nu va) o tbax lite mindre än ett 1/6 dels varv på insug o 1/6dels varv på avgas, använd hörnen på låsmuttern jämföra mot (en mutter är normalt 6-kantig va) går tokfort just vents o lika noggrant som trixa med ett böjt bladmått. Kontrollmät själv så ser du.
Var noga med dekompen högra avgas, dvs att dekompen går fri på ventilas. Rock n roll.
 

palner

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2010
Ort
Järfälla
Hoj
KTM 520SX -02
Okej super grabbar! Kikade igår och det stog ju inte en siffra rätt... 0.10 på avgassidan och 0.7 på insug:tummenupp. skillnad vart det men har fortfarande att grymt frustrerande problem att den dör och hackar på snabb/hård gas. Kan det vara acc problem? Som sagt jag vet ju inte mycket men känns som nåt sånt efter allt jag läst.
:confused:
Den lilla "pinnen" som kommer upp på sidan och ligger emot spjället på högersidan som jag förstått styr den rör sig knappt mellan full/0 gas . Vet inte hur det ska vara och har ju inga ref punkter direkt.:va

Vore grymt med lite tips här med!:Bugar

/Mackan
 

knabbjolf

Slipping into coma.
Gick med
21 Feb 2006
Ort
karlskrona
Hoj
sx525, sx450, tl1000s, dr800
kan de va vatten i acc-pumpen ??

ursäkta sent svar, såg inte ditt inlägg förrän nu.
Har dåligt minne så trevar mig fram lite nu, andra får gärna korrigera.
Är problemet med din hoj att den dör när du ger gas från tomgång ?
Prova om det funkar med att ställa tomgång högre, ca 1500rpm (jo de e ju lätt utan varvräknare) men obehagligt hög tomgång då. Går den bättre nu så är troligen problemet att den fått in vatten o skit vid acc-pumpen, denna är en liten stav i en gummibälg på förknasarns undersida, gas-spjället trycker på staven för acc-pummp som då ger bränsletillskott för acc. Bälgen har en förmåga att samla vatten o skit, riv av bälgen, gör rent o smacka dit fullt med "båtpropeller fett" (biltema :tummenupp) som är motsståndskraftigt mot vatten o håller detta ute ur acc-pumpen, på med bälg o prova. Annars bör du letya nånstans i soppaförösrjning, låter som om den får för lite soppa, klassiker på ktm är kulan i backventilen tanklocket som klibbar fast o inte släpper in luft i tanken så hojen dör efter ett tag, ofta vid gaspådrag. Lycka till. :banana
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...att den dör vid snabbt gaspådrag låter som ett klassiskt fyrtaktsproblem, den får för lite soppa från lågfart (antar att den boggar och vill dö om du står på tomgång med friläge och vevar lite raskt på rullen).

Finns en del fix för det, enklast är nog att höra med BorisJR här på forumet, han har nog ett JD-kitt liggande (bestyckning och en liten o-ring att klämma på accpumpen med lite extra).

/J
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
...att den dör vid snabbt gaspådrag låter som ett klassiskt fyrtaktsproblem, den får för lite soppa från lågfart (antar att den boggar och vill dö om du står på tomgång med friläge och vevar lite raskt på rullen).

Finns en del fix för det, enklast är nog att höra med BorisJR här på forumet, han har nog ett JD-kitt liggande (bestyckning och en liten o-ring att klämma på accpumpen med lite extra).

/J

Boris här. Det låter som du har gjort en korrekt analys.

Jo jag har ett extra JD kitt över. Kostar 995 på karlströms och jag tar 500kr. Det är så nära optimal bestyckning man kommer utan att lägga 5kkr i bänktid.

Man bör se över accpumpsmembran och se till att den flyter lätt och i övrigt ge förgasaren lite kärlek i samband med montering av JD kittet.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Boris här. Det låter som du har gjort en korrekt analys.

Jo jag har ett extra JD kitt över. Kostar 995 på karlströms och jag tar 500kr. Det är så nära optimal bestyckning man kommer utan att lägga 5kkr i bänktid.

Man bör se över accpumpsmembran och se till att den flyter lätt och i övrigt ge förgasaren lite kärlek i samband med montering av JD kittet.

Jag var lite inriktad på att supporta dig lite nu när det blev fyrtakt igen, just på ett sådant kitt...men Hondan verkar gå förjäkla bra (vill minnas mig ha läst något om annorlunda membran på hondans fugge).

Shoppa på ba' grabbs...det är värt slantarna.

/J
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag var lite inriktad på att supporta dig lite nu när det blev fyrtakt igen, just på ett sådant kitt...men Hondan verkar gå förjäkla bra (vill minnas mig ha läst något om annorlunda membran på hondans fugge).

Shoppa på ba' grabbs...det är värt slantarna.

/J

Honda har en accpump som ger mindre soppa snabbare, detta är mer anpassat för cross/enduro. Dessutom är bestyckningen bättre från grunden....
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top