KTM 525 - bromsen lossnade

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Köpte en -03:a KTM 525 EXC idag... jätteglad drog jag ut o körde. Vad händer efter c:a 1h då ? Jo... det smäller till utav bara helvete och jag trodde motorn skurit. Det visade sig att hela bromsoket fram hade lossnat och slått sönder bromsskivan och oket så det var snett. En skruv hade lossnat.

Är detta vad man ska förvänta sig av en nästan ny hojj köpt på firma ???

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Har precis hunnit komma hem... o drog i en esse-skruv som säkert inte ens passar (fanns inte så mycket annat i den affären)

Ska åka ner o klaga imorgon efter jobbet... funkar ju inte o ha en sne skiva heller liksom!

sege skrev:
Stånka. Stånkor skakar. Har du efterdragit skruvarna och skött dig?

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
sege skrev:
Stånka. Stånkor skakar. Har du efterdragit skruvarna och skött dig?

Borde ju knappast behövas på en cykel som lämnade en mc-firma en timme tidigare...

Klaga på, det där ska säljaren stå för!

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Det ska vara loctite på skruvarna som håller oket.
Kanske nån som struntat i det efter monterat bort oket.

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
sege skrev:
Och det stod ju mycket om det i inlägget?

Högst upp i inlägget?

"Köpte en -03:a KTM 525 EXC idag... jätteglad drog jag ut o körde. Vad händer efter c:a 1h då ? Jo... det smäller till utav bara helvete och jag trodde motorn skurit................."

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Är det inte lag på 3 månaders garanti när man köper av handlare. Det är iaf branschpraxis! KLAGA! :mattias

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
RoLLER skrev:
Vilken handlare var det förexten ?

Han fick 2 års garanti så det blir inga problem, tråkigt bara att sånt här händer första gången man är ute med sin nya hoj :mad:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
RoLLER skrev:
Vilken handlare var det förexten ?
Skulle tippa på Superbike, åk ner imorgon till Matte eller Anders så ska du se att dom hjälper dig :)
Klart att KTM skall stå för detta, tror inte det blir några problem med det

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Pinky skrev:
Han fick 2 års garanti så det blir inga problem, tråkigt bara att sånt här händer första gången man är ute med sin nya hoj :mad:

2 års garanti på en 525:a :va det var som fan...dom lämnar EN månad på en ny sådan cykel

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Det var superbike ja...
Ska åka dit sen efter jobbet o klaga får vi se vad som händer. Dom lovade dessutom att ställa på hojjen i sitt eget namn så jag skulle kunna köra med den - men det gjorde dom inte det heller.

Står "nyskick - 24 mån garanti" på kvittot

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Möjligt är ju att nåt hjon bytt beläggen (eller smort oket)och sen glömt dra fast oket ordentligt.
locktite kan vara vettigt på en sån här hoj med.

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Hoho, 2 års garanti av SuperBike ??? :lol :lol :lol
Lyckos dig om det står på kvittot. Dom lär ha gjort fel.
Berätta gärna hur det går....

AL

Kryzzare...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
"Köpte en -03:a KTM 525 EXC idag... jätteglad drog jag ut o körde. Vad händer efter c:a 1h då ? Jo... det smäller till utav bara helvete och jag trodde motorn skurit. Det visade sig att hela bromsoket fram hade lossnat och slått sönder bromsskivan och oket så det var snett. En skruv hade lossnat.

Är detta vad man ska förvänta sig av en nästan ny hojj köpt på firma ???"

"Det var superbike ja...
Ska åka dit sen efter jobbet o klaga får vi se vad som händer. Dom lovade dessutom att ställa på hojjen i sitt eget namn så jag skulle kunna köra med den - men det gjorde dom inte det heller.

Står "nyskick - 24 mån garanti" på kvittot"

Hej "mr_ping"! Det var mig du köpte MC:n av. Det var väldigt tråkigt att bromsoket lossnade. MC:n är skött efter rekommendationer och efter alla konstens regler. Kan vara vibrationer eller utmattning som gjort att skruven gett sig.

Sen VET DU att MC:n köptes av mig som privatperson. Det ända som Superbike hjälpte till med, var att ordna din finans.
24 månaders garanti är korrekt som det står. Detta gäller finans-avtalet och är en standardpunkt som måste stå för att finansbolagen skall finansiera tävlingsredskap som har 30 dagars nygaranti. Detta gäller alltså inte på köpeavtalet! Väsentlig skillnad!

När du ville provköra MC:n var du också medveten om att den var avställd och oförsäkrad. Eftersom så var fallet så fick du möjligheten att provköra den med Superbikes "grönskylt". Du informerades även om självrisken på 15 000 Kr.

Eftersom kontanta medel fattades för att fullfölja affären till en början och jag ville ha säkerheten att inte skriva över MC:n innan denna betalning skett, så såldes den avställd. När du efter några timmar löst resterande pengar, pratade du med Mathias på Superbike och bad honom att jag skulle ställa på MC:n på ägarbytespappret, som förövrigt skickades direkt efter det att du hade betalat resterande summa.

Hade pratat med Mathias på Superbike att du skulle få 20% rabatt på de delar som skadades men efter detta uthängandet är jag mycket tveksam till att hjälpa till...

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Skakar skruvarna lös på 1 timma så är nåt tokigt med hur de är dragna, men gick de av så kan ju saken vara en annan, hur var det?

Men är det inga garantier utan privatköp så kan man ju knappast göra nåt, den risken tar man ju vid privatköp.

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
AL: Jag har då aldrig varit med om på någon hojj jag haft, allt från RD125 från -70talet till Husaberg från -02 att någon broms "skakat" loss. Och då har jag själv dessutom meckat på det, utan loctite som tydligen ska sitta runt skruvarna.

Att jag sedan hade turen att jag svängde av motorvägen precis vid kållered vet jag inte vem jag skall tacka för, hade jag legat kvar där och detta hänt vet jag inte vad konsekvenserna hade blivit!

Detta är inget annat än FARLIGT!!!

Att hojjen sedan inte ens var påställd enligt överenskommelse vid 17.40 är en annan sak...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln