ktm 525 exc -06 tomgångsproblem

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
ktm 525 exc -06
Hej! Jag får inte till någon tomgång på min 525a. tomgångsjusterskruven är i botten men den bara dör ändå. Sedan så rusar den när jag drar ut shoken. vet inte vad det kan vara... har hafft upp förgasaren och gjort rent alla munstycken. sedan kan den bak pysa ibland när man kör o slår av på gasen... baksmaällar är väl normalt men den bak pjuppar liksom ibland. I övrigt så går den kanon och drar över hela registret. nån som har lite vetiga förslag eller tipps på vad det kan vara. Hojen står i Gnarp så bor ni nära så får ni med glädje komma och hjälpa mej.

mvh

Last edited:

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Hoj
WR450F -05
jag är ingen expert på området, men jag tycker det låter som att den går snålt.

Kanske borde du gå upp i storlek på lågfartsmunstycket.

Bör väl även kunna vara smuts i förgasaren.

Men vänta på svar från mer kunnigt folk innan du börjar mecka.

mvh
Erik

MrxXx

Hojlös
Gick med
23 Nov 2005
Hoj
Ingen för tillfället
Vet inte riktigt hur d ser ut på 525:an men sitter inte där en luftblandskruv under förgasaren? På min 640 hade jag liknande problem,att jag inte hade någon tomgång. Där hade blandskruven skakat loss så d var bara till att åka iväg till ktm o beställa ny.

//Tobbe

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
ktm 525 exc -06
hej! har kollat blandningsskruven o den är ok. Och har ställt ventilerna till 012 som det står i boken. Tog loss förgasaren igen idag och ska skruva den i molekyler o bensin bada den sammt blåsa med tryckluft i alla skrymslen o vrår...får hoppas det hjälper. har även beställt ett lågfartsmunstycke på 45 orginal är 42 får det i morgon. Hjälper inte detta så blir det väl vekstan...om inte nån har nått bättre förslag. Kan ju iof vara nått elekriskt med tänning osv men det får bli sista utvägen att kolla det då det är en -06. tycker det borde hålla nått år till.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tomgångsskruven i botten? Då får väl tomgånskretsen ingen luft alls för att suga upp soppa på tomgången? Ställ ut den skruven 1 varv åt gången (max 4 varv) och prova igen.

novamannen

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
ktm 525 exc -06
Tomgångsskruven i botten? Då får väl tomgånskretsen ingen luft alls för att suga upp soppa på tomgången? Ställ ut den skruven 1 varv åt gången (max 4 varv) och prova igen.

Tror det är blandningskruven du far efter, den ska enligt rekomendationer vara ungifär 2varv ut. tomgånsskruven som jag menar är den som lyfter gasrullen, alltså spänner gasvajern lite extra. men förstår efter jag läst mitt medelande att det uppfattas som du gjorde. visste nog inte riktigt vad jag skrev kanske ;-)

Bad en kompis titta på förgasaren en gång till medans jag var o jobbade. Och han hittade felet tror vi. Ena sidan på trotteln var fastskruvad åt fel håll på något vis. har ej sett det själv men det var visst solklart att det varit en klåpare som skruvat ihop den senast. ska testas i morgon så får vi se ;-D. tack för alla svar iaf. Det är kul o se att folk försöker hjälpa när man kört fast

mvh

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S