KTM 525 mod-tråden

axelsson_vpg

Guest
Något bra tips för besiktning/reggning av en 525 SMR ?
Hittar inget matnyttigt ang. detta i denna tråden...

Hmm du måste ju typ.. Sätta dit ny stator? dra elsystem? köpa en annan ram/regga din bullertesta, osv... bättre du köper en färdig... eller ja kanske är och cyklar :va

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
vattenpump

Behöver lite hjälp med vattenpumpen.
Såg att det hade läckt vätska från dreneringen under/innanför vattenpumpen Bild 1.
Är det ett tecken på att en oring har gått sönder?

Jag har kört med enbart vanligt vatten i kylarna då jag kört lite bana.
När jag tömde kylarna så va vattnet rostfärgat och hade korn i sig. (typ jätte fin sand)
Kan det vara så att något inte pallar att ha enbart vatten i systemet?

Bifogat

• Drenering vattenpump.jpg
    Drenering vattenpump.jpg
    233.5 KB · Visningar: 124
  • Foto0162.jpg
    Foto0162.jpg
    214 KB · Visningar: 124
Last edited:

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
Någon som kan hjälpa till med artnr eller bild på generatorkåpan till en 525 exc -05 kan ikke finna varken bild eller artnr i ktm-katalogen....

Min polare skulle behöva köpa en ny då den som sitter på är lagad med kemisk metall av tidigare ägare.

Den kostar 8 eller 900 kr och har nr:590.30.002.500
Packning:590.30.040.000

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Såg att det hade läckt vätska från dreneringen under/innanför vattenpumpen Bild 1.

När jag tömde kylarna så va vattnet rostfärgat och hade korn i sig. (typ jätte fin sand)

Du får byta det lite då och då, däremot bör du hälla i waterwetter eller vattenpumpssmörjning så inte den skär...

Fast_Man

#11# Fast_man
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Vit supermoppe
Du får byta det lite då och då, däremot bör du hälla i waterwetter eller vattenpumpssmörjning så inte den skär...

Ok har dragit i Engine ICE nu. Men det va lite rost på låsringen till pumphjulet/flänsarna eller va man kallar det, borde man byta den och tätningarna bakom i och med att jag varit lite vårdslös?

Last edited:

axelsson_vpg

Guest

Varför i satan inte bara hälla i 50/50 me glykol? :va

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Har försökt söka, men hittar ingen bra information..
Ska sätta dit ett tändlås på min 525 -06, men behöver ha något elschema på hur det ska kopplas. Vill helst ha så elen till både tändspolen och startknappen dödas.
Som jag förstått det kan man förbruka elen om man bara dödar till tändspolen, genom att man kan köra startmotorn? Dvs, hojen startar inte men 12-åriga grabbar kan ha skitskoj genom att torrvarva startmotorn...
Kanske behövs något relä?
Nåja, är tacksam för tips.

Kommer troligtvis att använda tändlås från en 2011 530 EXC USA modell (78011065100).

Har en KTM 450 exc som ja monterat tändningslås på. fick använda ett 4 poligt tändningslås. sluter en krets vid tändning på (ljuskretsen, har DC konverkterat mitt elsystem och drar allt via batteriet så slår av och på ljuset via tändningslåset) den andra kretsen sluter vid tändning AV och den har ja kopplat paralellt till dödaren eftersom dödaren är slutande.
Hoppas de hjälper

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
04 kommer nya bakramen med sidopaneler+bakskärm i en bit och där är den stora avdelaren för RFS. Allt före passar bara äldre cyklar och allt efter passar bara nyare cyklar....

Tanken kan färgas svart. För guide sök mina tidigare inlägg. Tank köpes annars på enduromx/soe.se/EBAY

har verkligen stirrat mig blind på dina tidigare inlägg utan att hitta någon guid. vet du var den ligger eller vad man ska söka på?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Precis men enligt Boris JR har han lagt ut en guide på hur man färgar tanken svart, det är den ja inte kan hitta :(

Jag hittar den inte själv just nu då jag bytt dator men där finns en utmärkt amerikansk här.

Det är vanlig textilfärg från ICA man använder.

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Bah vad trött man blir... Skulle kolla kamkedjesträckaren lite snabbt och när man skruvade ut skruven följde gängorna med.

Tänkte på det på vänster motorkåpa sett bakifrån, under nedersta oljefiltret precis vid drevet. Bakom slavcylindern. Sitter det ett skvallerhål där? Isf varifrån kommer det?

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...