En sx tank passar ej lärde jag mig. Till nästa fråga:
Har problem med att min 525 -05 dör på tomgång. Köpte den för ca 2 mån. sen och har inte hunnit köra så mycket. Vid köpet var tomgången ställd mycket högt. I samband med oljebyte, ventiljustering och förgasarputsning ställde jag ner tomgången till acceptabel nivå, hölls igång en stund då tills den slocknade. Tänkte det var pga den var kall. Problemet är att den hålls igång ca. 5-10s och sakta men säkert dör om man ej rör gasen. Med choke på hålls den hur bra som helst igång. Tyder på att den får för mycket luft/för lite bränsle? Ingen skillnad om jag kört den varm, dör efter en par sek på tomgång. Smäller också en del vid gas avslag.
Har gjort följande:
- putsat tomgångs, pilot och huvudmunstycke
- sprutat carb cleaner och tryckluft efteråt i "kanalerna" för munstyckena.
- Granskat så att trottelns "plate" är rätt väg - hålet neråt
- Förgasaren är original inställningar förutom nålen som var bytt till en obdtr eller var det obdvt - har väl ingen inverkan på tomgången?
- Testat att gå från 1.25->2 på bränsleskruven.
- fräsht bränsle
- testat att ha igång utan tanklock
- kollat insugsgummit - inga sprickor
- sprutat startspray runt insuget - inga läckor
Har nån några förslag? Hojen är riktigt fräsch för att vara en 05:a, 93h, 6 klick kvar på sträckaren. Aldrig haft nåt liknande problem med mina tidigare hojar.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |