Golge
Ny medlem
Hejsan!
Jag besitter en KTM 525 med (SX)RFS-motorn, som efter nu snart över ett år av ägande har betett sig som om den vore besatt av djävulen själv.
Jag har just renoverat allting från cylindern och uppåt, då motorn tvärlåste sig medan jag låg och puttrade på 3e växeln i slutet på våren.
Jag gissade att den hade värmenypit då vattenpumpen hade läckt in vatten i toppen tidigare, men så var inte fallet. Både packningshållaren och pumpen var i gott skick, och inget vatten i oljan, samt kylarna var påfyllda och cylindern var kall nog för att jag skulle kunna hålla handen på den.
Hursomhaver så plockade jag lös topp och cylinder, och såg att toppen av en magnet (modell utragbar) hade letat sig in i förbränningskammaren och legat och tuggat mellan kolven och toppen. (Fin present från någon tidigare ägare). Och jag antog att det var den som hade fått motorn att tvärstanna och låsa sig. Kolven var gropig och "hackig" och jag lämnade in toppen på service där dom planade, samt slipade nya ventilsäten och böt ut en av ventilerna då knastret var kasst. Cylindern honades och ny kolv köptes in (b-kolv).
I samband med detta så köpte jag även en timräknare, då det kändes lika bra, samt fotodokumenterade ihopmonteringen med timräknaren i bild (för att kunna bekräfta vad som renoverats till nästa ägare då jag säljer den).
Efter monteringen och renovering av topp och cylinder så startade den och gick hur fint som helst. Jag lät den stå och gå på tomgång i ett par minuter, och tog en kortare sväng efter gatan utan att tokgasa eller tokvarva den.
När jag ställde den så hade den gått 30 minuter på varvräknaren, och dagen efter skulle jag fara ut på en längre tur för att köra in prylarna. Startade hojen direkt när jag gick till garaget och lämnade den på tomgång medan jag tog på mig skydd, och mer eller mindre direkt när jag fått på mig hjälmen så hör jag att den tvärdör.
Testar kicka, och skiten är tvärstum igen.
Efter några timmar så gick jag ut igen för att se om jag kunde kicka runt den alls, utan framgång. Då tog jag lös svänghjulskåpan och snurrade "bakåt" (motsatta hållet för kicken) och det gick hur enkelt som helst. Testade starta den igen, och det gick kalasbra. Lät den stå och gå säkert 10 minuter innan jag testade att lugnt puttra iväg igen, och efter att jag tagit mig ut på byavägen så fick den för sig att totalt låsa sig igen.
Jag testade att snurra "bakåt" på svänghjulet igen, och låsningen släppte direkt. Nu går den att kicka runt, men jag behöver inte använda dekomp-spaken när jag kommer upp till ÖD, och jag har kollat ventilerna (två gånger, båda gångerna stod dom i "rätt läge") och dom var helt orörda och fortfarande i korrekt 0.12-mått. Jag ställde till och med lös dom för att sedan ställa in dom igen, men kompet är fortfarande helt åt helvete.
Hursomhelst så vill jag inte starta maskinen mer innan jag vet varför den får för sig att totalt låsa motorn, och kanske mer viktigt; var den låser.
Kopplingen har varit kass sedan dag ett, den har känts svampig och inte tagit 100%. Men det känns ganska långsökt att kass koppling skulle kunna låsa hela motorn, eller? Det har ju som sagt hänt på både tomgång och i växel.
Är det någon som varit med om något liknande, eller har några idéer?
Mvh
Jag besitter en KTM 525 med (SX)RFS-motorn, som efter nu snart över ett år av ägande har betett sig som om den vore besatt av djävulen själv.
Jag har just renoverat allting från cylindern och uppåt, då motorn tvärlåste sig medan jag låg och puttrade på 3e växeln i slutet på våren.
Jag gissade att den hade värmenypit då vattenpumpen hade läckt in vatten i toppen tidigare, men så var inte fallet. Både packningshållaren och pumpen var i gott skick, och inget vatten i oljan, samt kylarna var påfyllda och cylindern var kall nog för att jag skulle kunna hålla handen på den.
Hursomhaver så plockade jag lös topp och cylinder, och såg att toppen av en magnet (modell utragbar) hade letat sig in i förbränningskammaren och legat och tuggat mellan kolven och toppen. (Fin present från någon tidigare ägare). Och jag antog att det var den som hade fått motorn att tvärstanna och låsa sig. Kolven var gropig och "hackig" och jag lämnade in toppen på service där dom planade, samt slipade nya ventilsäten och böt ut en av ventilerna då knastret var kasst. Cylindern honades och ny kolv köptes in (b-kolv).
I samband med detta så köpte jag även en timräknare, då det kändes lika bra, samt fotodokumenterade ihopmonteringen med timräknaren i bild (för att kunna bekräfta vad som renoverats till nästa ägare då jag säljer den).
Efter monteringen och renovering av topp och cylinder så startade den och gick hur fint som helst. Jag lät den stå och gå på tomgång i ett par minuter, och tog en kortare sväng efter gatan utan att tokgasa eller tokvarva den.
När jag ställde den så hade den gått 30 minuter på varvräknaren, och dagen efter skulle jag fara ut på en längre tur för att köra in prylarna. Startade hojen direkt när jag gick till garaget och lämnade den på tomgång medan jag tog på mig skydd, och mer eller mindre direkt när jag fått på mig hjälmen så hör jag att den tvärdör.
Testar kicka, och skiten är tvärstum igen.
Efter några timmar så gick jag ut igen för att se om jag kunde kicka runt den alls, utan framgång. Då tog jag lös svänghjulskåpan och snurrade "bakåt" (motsatta hållet för kicken) och det gick hur enkelt som helst. Testade starta den igen, och det gick kalasbra. Lät den stå och gå säkert 10 minuter innan jag testade att lugnt puttra iväg igen, och efter att jag tagit mig ut på byavägen så fick den för sig att totalt låsa sig igen.
Jag testade att snurra "bakåt" på svänghjulet igen, och låsningen släppte direkt. Nu går den att kicka runt, men jag behöver inte använda dekomp-spaken när jag kommer upp till ÖD, och jag har kollat ventilerna (två gånger, båda gångerna stod dom i "rätt läge") och dom var helt orörda och fortfarande i korrekt 0.12-mått. Jag ställde till och med lös dom för att sedan ställa in dom igen, men kompet är fortfarande helt åt helvete.
Hursomhelst så vill jag inte starta maskinen mer innan jag vet varför den får för sig att totalt låsa motorn, och kanske mer viktigt; var den låser.
Kopplingen har varit kass sedan dag ett, den har känts svampig och inte tagit 100%. Men det känns ganska långsökt att kass koppling skulle kunna låsa hela motorn, eller? Det har ju som sagt hänt på både tomgång och i växel.
Är det någon som varit med om något liknande, eller har några idéer?
Mvh