Ktm 600 1988

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Boost 2 skrev:
Du kommer att vibrera sönder o skruva ihjäl dig! Men det kan det vara värt, det är en rå maskin som går bra .På den tiden så fanns inga smidiga 4-taktare i 600 klassen. Endast xr600/TT600 som var någe, men för tung o gick sämmre.

Japp, men det är nog ändå en kul hoj som man kanske kan komma relativt billigt undan med :)
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Jag skulle nog i så fall valt mer beprövade modeller som exempelvis Honda XR 600, vilken det även finns en uppsjö med reservdelar och tillbehör till ute på marknaden.

Är det ren enduro du vill pröva på (och inte bara glida omkring på grusvägar/skogbilvägar) så kan jag varmt rekommendera XR 400 som är som en Jeep i skogen, men då kanske vi talar om lite mer pengar i inköp (kom först -96/97). Även 2-takts 250-maskiner fungerar fint i skogen (Suzuki RMX, Yamaha WR, mfl modeller). KTM:s 600 är nog att betrakta som en ren offroad och inte en enduro. Är nog rätt tung att lyfta upp ur nå´t kärr... :näsblod

Var noga med skicket på den där KTM:en kan kanske vara dyr att renovera upp om något skulle hända!

Vad rör du dig i för prisnivå för en enduro/offroad?

/G
 

Lissjos

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Malung
Hoj
Ingen än..
handlar väll runt 10-15 tusen lappar.
sålde nyss snöskotern och är på jakt efter något mer allsidigt.
Husqvarnan är det en kompis som har, den står här i byn.
KTMen står 35mil härifrån, så det är ju en bit att åka.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Det är väll till gamla Husqvarna som det är så svårt med reservdelar :va
Till gamla KTM finns det ju lager i Sverige.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Jösse skrev:
Det är väll till gamla Husqvarna som det är så svårt med reservdelar :va

Inga problem vad jag känner till.

Ytterst tveksam till årsmodellerna denna tråd behandlar, vill du ha kul ska du nog handla en något nyare hoj.
 

Valcic

Nån kan alltid göra det bättre
Gick med
16 Mar 2004
Ort
Köping
Hoj
KTM 660 05
ang KTM

Polarn till mig kör precis en sådan hoj. Går fint, mycke vrid!
Delar är inge problem att få tag i. Billig plast, tank, kåpor, skärmar osv.

mvh Micke
 

Snorfen

Guest
Hade en -89 själv.Jättekul maskin så länge den fungerade vilket det kunde vara si och så med. Kan vara ena riktiga as att få igång...*pust*Men om den är välskött så kanske...men troligen inte då den är 17 år gammal. Visst,plast och sånt är billigt men händer det nåt mekanisk så räkna inte med att det bli billigt. Jag fick ett haveri och köpte mina delar från Österrike. Blev lite billigare iaf.....
Räkna inte med att det finns gott om grejer till den.....bara ett tips. Är ju trots allt 17år och knappast någon volymhoj....
Enligt uppgift så är motorerna från början av -90 talet och uppåt betydligt driftsäkrare om jag inte minns fel. Dom la till nåt lager i motorn tror jag bland annat...
Om jag minns rätt så var det Arne Kring på Knåda Sport i Edsbyn som sa nåt om det,han var mest inne på att jag skulle skrota skiten....:tungan

Så leta du upp en xr600 istället eller kanske en DR 350.....men är bara vad jag tycker det!!
:) :tungan
 
Last edited:

Lissjos

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Malung
Hoj
Ingen än..
Jovisst hade det varit trevligt att haft nåt nyare, men budgeten tillåter inte mer om jag ska ha bilar igång och allt annat.

Har fått uppfattningen också att 4-Takt och mycket CC är betydligt mer slitstarkare än låga CC och 2-T.
Att det inte är lika mkt skruva.

Är inte främmande för att skruva, men roligare att åka.
Har några kompisar som kör mycket cross med KTM, dock nya.
Men de borde ju ha lite koll på motor och dylikt iaf.
 

blic

Det som inte dödar...
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Söder om
Hoj
EXC525 SM
Lissjos skrev:
Jovisst hade det varit trevligt att haft nåt nyare, men budgeten tillåter inte mer om jag ska ha bilar igång och allt annat.

Har fått uppfattningen också att 4-Takt och mycket CC är betydligt mer slitstarkare än låga CC och 2-T.
Att det inte är lika mkt skruva.

Är inte främmande för att skruva, men roligare att åka.
Har några kompisar som kör mycket cross med KTM, dock nya.
Men de borde ju ha lite koll på motor och dylikt iaf.

Jag tror du kommer få skruva minst lika mycket med den 4-taktaren som du är inne på som en 2-takt av samma årsmodell.
Dessutom är 4-taktarna mer komplicerade att meka med. Mer delar.
Själv skulle jag inte köpt en KTM eller Husaberg, Husqvarna...ja race "4-taktare" från den tiden då de tenderar att inte hålla speciellt väl.
Köp 2-takt eller en pålitligare 4-taktare.
 

Lissjos

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Malung
Hoj
Ingen än..
Ja, det är inga problem att skruva nå.
Men det är ju som sagt roligare att åka.

Om nåt går sönder så klarar jag att laga det.

Undrar bara vilken det är minst krångel med?
Jag har ju fått den uppfattningen att 4-Takt är mer åka och mindre skruva, men observera skruva. Jag begriper ju att vilken än jag köper, så kommer nåt att gå sönder eller krångla.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Lissjos skrev:
Ja, det är inga problem att skruva nå.
Men det är ju som sagt roligare att åka.

Om nåt går sönder så klarar jag att laga det.

Undrar bara vilken det är minst krångel med?
Jag har ju fått den uppfattningen att 4-Takt är mer åka och mindre skruva, men observera skruva. Jag begriper ju att vilken än jag köper, så kommer nåt att gå sönder eller krångla.

"Mer åka & mindre skruva" gäller nog inte en 4-t från -88. Minst lika mkt att skruva men svårare & dyrare skulle jag tippa på.

En 2-t på 250-500cc från början eller mitten 90-tal bör du kunna hitta för runt 15. Betydligt säkrare kort, och roligare om du frågar mig.
 

Lissjos

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Malung
Hoj
Ingen än..
Okej, ska åka och titta på Husqvarnan ikväll.
Är som sagt en kompis som har den, så då vet man ju vad man får iaf.
Tror nästan att jag köper den.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top