Ktm 620 kolvringspel

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Hej alla sporthojjare!

Jag är ny här på forumet och kör Yamaha fz6 til vardags, jag har dock ett litet projekt som står och lipar åt mig... En ktm 620 motard. Har kommit så lång at jag skall till o sätta dit den nya proxkolven o krukan men i verkstadshandboken står bara det övre max spelet 0,60 respektive 0,80 någon vet vad det undre bör vara? Ligger nu på 0,35 på båda ringarna.

Har funderat på om jag skall ta en liten nålfil o slipa upp dem till 0,45 båda två..vad tror ni mekkunniga om detta?

Med vänlig hälsning, FazerS2

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Övre max 0,6, respektive max 0,8 vilket jag tolkar som max 0,8 på den undre.

Det finns tabeller på vad kolvringsgapet ska vara beroende på kubik, varvtal etc, sök och du skall finna.
Har inte tid just nu annars hade jag hjälpt dig mer.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om det bara står max spel i verkstadshandboken så skulle jag tolka det som att det är från 0 till 0,6/0,8, dvs det finns ingen undre gräns..
Någon annan får gärna hissa eller dissa mitt resonemang.

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Undre gräns måste det finnas. Annars blir det nog pannkaka.

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Jag tror också det måste finnas en undre gräns, annars riskerar ju ringen att ligga i spänn när det blir varmt. Det finns tyvärr ingen i boken dock....kollade wisecos rekomendationer för 4" borr och de låg på .016" vilket ger 0,4mm

moddlaren

Guest
Med för thigt kolvrings spel kan kolvringen skära mot cyl fodret o raset är ett faktum.. När man köper en ny kolv brukar det ligga i en beskrivning på vad just den tillverkaren anser vara ok..

Annars går man på vad tillverkaren anger som minimun i handboken.

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Hittade en beskrivning på Prox hemsida alldeles nyss (fanns ingen i kolvförpackningen) de föreskriver 0,4-0,5% av cylinderdiametern vilket då ger ungefär samma i mm då cyllen är 101mm känns ju rimligt om den övre gränsen är 0,6 enligt KTM 0,8 var den övre gränsen för oljeskrapringen/arna

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jepp, verkar logiskt.
Kan det vara så att mekhandboken förutsätter att min-spelet är korrekt från fabrik?

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Så är det nog, köper man fläskdyra ktm kolvar o ringar så är det säkert "färdigfilat" köper man prox på Ebay så får man fila själv:)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Motorer != religion, man tror inget, man mäter - och mäter igen - även på fabrikstillverkade prylar, så att man vet att det passar.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha