KTM 625 SMC motorras?

RobRas

Guest
Lagren till axlarna i lådan och ev även ramlagren. De är billiga och mår inte kanon av att tugga metall så det är bättre att byta dem nu istället för att det rasar igen om 100 mil...

Aa, funderade lite på det innan. Är väll lika bra att byta!
 

RobRas

Guest
En liten fråga bara. Jag hittade en verkstadshandbok som är från 2003. Är det någon skillnad på -03an och -05an?
 

zponxy

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Norrhult
Hoj
Suzuki SV650s -06
Så här såg det ut! Rätt så sletet :va

//RobRas
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    101.7 KB · Visningar: 427
  • 2.JPG
    2.JPG
    142.9 KB · Visningar: 436
Last edited:

RobRas

Guest
Fick hem delarna idag.. Ska se om jag orkar börja skruva lite idag. Blir spännande och se om man får ihop allt redigt!!
 

Mjölnaren

står på tå
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Vällingby
Hoj
Ktm Superduke 990
Hej Boris JR!

Du råkar inte ha nån top till en 625 smc 2005 hemma ?
Jag har just bytt toppackningen på min men har ändå oljeläckage NÅNSTANS:...helt galet....verkar komma både vatten och olja,men svårt som tusan att se vartifrån.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Så här såg det ut! Rätt så sletet :va

//RobRas

Jag skulle noga kolla att axlarna är raka efter en sådan rensning.
Bättre att kolla nu än att behöva riva en gång till pga oljud från låddan.
Har hört talas om folk som rivit lådan ett fler tal gånger pga krokig axel. Men inte hittat felen. 4 ggr gillt blev det......

Mats
 

RobRas

Guest
Hur håller man lättast fast kopplingskorgen utan specialverktyget?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur håller man lättast fast kopplingskorgen utan specialverktyget?

Man tillverkar ett eget specialverktyg på 10min med svetsen. Annars brukar det räcka med att trycka in några trasor för att uppnå tillräcklig friktion.
 

RobRas

Guest
Man tillverkar ett eget specialverktyg på 10min med svetsen. Annars brukar det räcka med att trycka in några trasor för att uppnå tillräcklig friktion.

Okaj, får testa trasmetoden innan jag letar upp en svets..

Nu är det inte mycket kvar i vilket fall! Cylinder och den biten kvar bara... Så jävla nervös inför uppstarten bara, nojig att jag har missat något.
 

RobRas

Guest
Yay, idag fick jag dom absolut sista delarna... Skruva skruva

En fråga med. Kopplingsolja? ISO Vega 30 fick jag tag på, duger den eller? Till en Husaberg FE450 så ska det vara iso vega 15 men han trodde inte det spelade någon roll..
 

RobRas

Guest
Jag lyckas inte få kopplingen att ta som den ska. Några förslag på vad som är fel?

EDIT: Den tar lite men långt ifrån tillräckligt.

EDIT2: Starta upp den och låta motorn bli varm kanske? Kan ju vara lamellerna som har klibbat ihop sig?
 
Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Det kan vara oljan om du har tur (har aldrig hört talas om den du skriver om, hittade inget på google). Är den JASO godkänd enl vad din manual anger? Det är det enkla alternativet...
 

RobRas

Guest
Det kan vara oljan om du har tur (har aldrig hört talas om den du skriver om, hittade inget på google). Är den JASO godkänd enl vad din manual anger? Det är det enkla alternativet...

Ja, det borde den vara.. Om jag inte fick fel olja idag.
 

Bananolja

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
YZ 125-07, CR250-96, CR125-96
Hur såg motorn ut i övrigt? Kolv, cylle, ventiler mm..
Vilken växels drev var d som pajade? förmodligen nån wheelie åkomma..
 
Last edited:

RobRas

Guest
Hur såg motorn ut i övrigt? Kolv, cylle, ventiler mm..
Vilken växels drev var d som pajade? förmodligen nån wheelie åkomma..

Såg bra ut i övrigt. Du har en bild på drevet lite längre upp, men det var mainshaft.
 

RobRas

Guest
Ok, men är inte tillräckligt insatt för att kunna räkna ut om det är 1ans, 2ans eller 3ans drev. Vet du?

Inte en aning :va haha.. Men en gissning är att det är första...?

Jag har bara kollat i boken och beställt.. Förutom mitt kopplingsbekymmer så var det rätt lätt att skruva ihop det. Tog lite tid men det var det värt.

EDIT: En bild...
 

Bifogat

  • sh.JPG
    sh.JPG
    107.8 KB · Visningar: 252
Last edited:

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
När min och polarens 660 hade så mkt spån som du har på fotot, var det ramlagerna som gått. Då hade min gått 1000 mil och hans ca 500 :) Kvalite på KTM´s prylar vet du..

Min 660 har rullat 2400 mil o jag är inte speciellt snäll vid den, jag har lagt dom senaste 400 milen, enligt serviceboken har motorn aldrig varit öppen servad som den ska vara. Det har gjort mig imponerad av kvaliten iallafall. :tummenupp
/Per
 

RobRas

Guest
Min 660 har rullat 2400 mil o jag är inte speciellt snäll vid den, jag har lagt dom senaste 400 milen, enligt serviceboken har motorn aldrig varit öppen servad som den ska vara. Det har gjort mig imponerad av kvaliten iallafall. :tummenupp
/Per

Ja, du fick väl inget måndagsexemplar som en annan :)

Vafan kopplingen vägrar.. Använder Hydraulic Clutch Fluid 75 och en redig spruta. Så oljan borde det inte vara.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top